Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aspirace dětí z dětského domova
Název práce v češtině: Aspirace dětí z dětského domova
Název v anglickém jazyce: Aspiration of children from children's homes
Klíčová slova: Dětský domov, rodina, rodinné plány, partnerství, manželství, rodičovství, genderové role, rozvod.
Klíčová slova anglicky: Children´s home, family, family plans, partnership, marriage, parenthood, gender roles, divorce.
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.05.2012
Datum zadání: 31.05.2012
Datum a čas obhajoby: 17.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2013
Oponenti: PhDr. Magdaléna Gorčíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
4. Metody
Tato práce bude založena na kvantitativním výzkumu, který vznikne přímo pro ni. Bude proveden vícestupňový výběr. V první fázi budou vybrány dětské domovy podle regionu. Respondenti budou v druhé fázi vybíráni po dohodě s pracovníky dětského domova. Podporou pro výběr bude seznam dětských domovů v České republice. Respondenty budou chovanci dětských domovů ve věku 15-19 let. Odhadovaný počet respondentů je 100-120 dětí. Pokud to bude nutné, budou data převážena, aby lépe kopírovala strukturu dětí v dětské domově. Sběr dat bude probíhat buď pomocí internetového dotazování nebo papírových samovyplňovacích dotazníkem. Jsem si však vědoma, že internetové dotazování nebude možné provést ve vše dětských domovech, proto bude pravděpodobně zvolena varianta s papírovými dotazníky. Vzhledem k finanční nákladanosti této varianty také zvažuji kombinaci těchto dvou možností. Data poté budou převedena do programu SPSS, v němž bude prováděna jejich následná analýza. Je možné, že pro lepší uchopení tématu bude provedena sekundární analýza již proběhlých výzkumů.

5. Předpokládaná struktura bakalářské práce
1) Úvod
2) Teoretická část
3) Deskriptivní část
4) Metoda
5) Analytická část
6) Závěry
Seznam odborné literatury
6. Základní literatura k tématu

Knihy
• MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.
• MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
• MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-05-09

Články
• MAINES, David R. a Monica J. HARDESTY. Temporality and Gender: Young Adults' Career and Family Plans. Social Forces. 1987, roč. 66, č. 1, s. 102-120. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2578902
• STARRELS, Marjorie E. a Kristen E. HOLM. Adolescents' Plans for Family Formation: Is Parental Socialization Important?. Journal of Marriage and Family. 2000, roč. 62, č. 2, s. 416-429. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/1566749
• SWINEHART, James W. Socio-Economic Level, Status Aspiration, and Maternal Role. American Sociological Review. 1963, roč. 28, č. 3, s. 391-399. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2090350

Analýzy a výzkumy
• EUROCHILD. Children in alternative care: National Surveys. 2010. Dostupné z: http://www.eurochild.org/fileadmin/user_upload/Publications/Eurochild_Reports/Eurochild%20Publication%20-%20Children%20in%20Alternative%20Care%20-%202nd%20Edition%20January2010.pdf
• MATOUŠEK, Oldřich. Děti mezi ústavní výchovou a rodinou. Praha: Národní vzdělávací fond, o.p.s. a Člověk hledá člověka, o.s, 2007. Dostupné z: http://www.clovekhledacloveka.cz/res/data/000240.pdf
• SDRUŽENÍ SOS DĚTSKÝCH VESNIČEK. Analýza stavu dětských práv v České republice. Praha, 2009, 32 s. ISBN 978‐80‐254‐4797‐0. Dostupné z: http://www.sos-vesnicky.cz/res/data/002/000504.pdf
• ÚŘAD PRO INFORMACE VE ŠKOLSTVÍ. Zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy. 2009. Dostupné z: http://www.nahradnirodina.cz/files/File/zarizeni_pro_vykon_ustavni_vychovy_-_2009_-_skolska_zarizeni.xls
• Výzkumy provedené v rámci kurzu Praktika z kvantitativního výzkumu I. a II., vyučovaném na katedře Sociologie (FSV, UK)

Akademické práce
• MATĚJKOVÁ, Aneta. Postoj dětí z dětského domova ke vzdělávání. Brno, 2012. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/209811/pedf_m/Diplomova_prace_-_Matejkova.doc. Diplomová práce. Masarykova univerzita.

Zákony
• Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy, ve znění pozdějších předpisů
• Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí a mládeže, ve znění pozdějších předpisů
• Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů

Předběžná náplň práce
1. Vymezení tématu
Ve své bakalářské práci bych se chtěla zaměřit na problematiku aspirací dětí z dětského domova. Obecně téma dětských domovů a těch, kteří v nich vyrůstají, spadá do oblasti sociální práce, případně speciální pedagogiky. Ze sociologického hlediska tedy není příliš vyčerpané. Děti v dětském domově vyrůstají pod dohledem vychovatelů, tedy bez vlastní rodiny. Přitom právě rodina je jedním z hlavním prvků, které ovlivňují představy mladistvých o jejich budoucím životě. Ve své práci bych se chtěla zabývat zejména rodinnými aspiracemi. Okrajově budou zmíněny také aspirace v oblastech, které konstituují status, tedy například aspirace ve vzdělání. Ráda bych se zaměřila na jejich plány vztahující se k době po odchodu z dětského doma a jejich partnerských vztahy. Zajímat mě budou jejich postoje k manželství (zda plánují vstoupit do manželství, popřípadě kdy atd.), rodičovství (zda by chtěli založit rodinu, popřípadě kdy a kolik dětí by chtěli atd.) i to, jak si představují běžný chod domácnosti (rozdělení domácích prací dle pohlaví atd.). Tyto oblasti by mi měly dát komplexní přehled postojů dětí z dětských domovů k rodinným aspiracím a plánům.

2. Teoretická východiska
Ústavní péče, kterou zajištějí zejména kojenecké ústavy a dětské domovy, je jednou z forem náhradní péče o dítě. K 31. 10. 2009 bylo v České republice umístěno v náhradní ústavní péči 7 878 dětí z toho 4 704 dětí bylo umístěno právě v dětských domovech. Ve věku 15-18 let se v dětských domovech nálézalo 1898 dětí (Úřad pro informace ve školství, 2009).
Vzhledem ke specifičnosti prostředí, v němž mladiství v dětských domovech vyrůstají, bude důležité nastínit, jak funguje systém náhradní ústavní péče. V současné době je tato problematika právně ošetřena zejména zákonem č. 94/1963 Sb., o rodině a zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí a mládeže. K umístění dítěte do náhradní ústavní péče je přistoupeno, pokud je výchova dítěta vážně ohrožena nebo narušena nebo rodiče či jiné osoby zodpovědné za výchovu nemohou nebo nechtějí výchovu dítěte zajistit. Tento typ výchovy může být nařízen pouze u nezletilých dětí. Pobyt v dětském domově lze prodloužit o jeden rok, tedy do ukončení 19. roku životu, pokud k tomu existují vážnější důvody. Pro hlubší představení života v dětském domově využiji publikaci Oldřicha Matouška „Ústavní péče“ či například knihu Zdeňka Matějčka „O rodině vlastní, nevlastní a náhradní“.
Jak už jsem zmiňovala výše, právě rodina významně ovlivňuje aspirace a podobu plánů pro budoucnost mladistvích. Pro lepší porozumění bude důležité přiblížit projevy vlivu rodiny, který dětem z dětského domova chybí. K tomu bude využit například článek od Marjorie E. Starrels a Kristen E. Holm „Adolescents' Plans for Family Formation: Is Parental Socialization Important?“, který byl uveřejněn v Journal of Marriage and Family či také „Sociologie rodiny“ od Iva Možného.

3. Cíle bakalářské práce
Cílem této bakalářské práce by tedy mělo být postihnutí rodinných, vzdělanostních a profesních aspirací dětí, které vyrůstají v dětském domově. Budou porovnány také různé skupiny dětí z dětských domovů, například podle pohlaví, věku či například délky pobytu v domově. Současně bych také chtěla provést komparici výsledků mé práce s výsledky výzkumů, které se zaměřovaly na stejné téma u dětí z vlastních rodin, pokud to bude možné.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Bachelor thesis „Aspiration of Children from Children´s Homes“ will discuss family plans and dreams of children from children´s homes, who don´t live in family enviroment, which is one of the main socialization agencies and also origin of ideas of future life. Main purpuse of this thesis will be to ilustrate differences between children from childrens homes and children from families. Survey of children in children´s home above 15 years old will be made for this thesis. Survey will focus on four main areas of family life: relationships, marriage, parenthood and distribution of roles in family. Other three datasets from surveys of future plans of childrens from families will be analyzed. Frequency and correlations analysis will be used and results of these two groups will be compared together in order to determine differences between them.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK