Efekt nulové ceny: experiment
Název práce v češtině: | Efekt nulové ceny: experiment |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Zero price effect: An experiment |
Klíčová slova: | nulová cena, zdarma, vzdělání, experiment |
Klíčová slova anglicky: | zero price, free, education, experiment |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Institut ekonomických studií (23-IES) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Julie Chytilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.05.2012 |
Datum zadání: | 28.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2013 |
Oponenti: | PhDr. Jan Soudek |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
Kristina Shampanier, Nina Mazar, and Dan Ariely (2007), “Zero as a Special Price: The True Value of Free Products.” Marketing Science. Vol. 26, No. 6: 742-757
Kahneman, D., A. Tversky (1979), „Prospect theory: An analysis of decision under risk.“ Econometrica XVLII 263–291. Wilkinson, N. (2007), „An Introduction to Behavioral Economics.“ Palgrave Macmillan ISBN-13: 978-0230532595 Dan Ariely, George Loewenstein and Drazen Prelec (2003), “Coherent Arbitrariness: Stable Demand Curves without Stable Preferences.” Quarterly Journal of Economics, Vol.118, No. 1: 73-105. |
Předběžná náplň práce |
Standardní ekonomické modely předpokládají racionální chování spotřebitele, v praxi ale můžeme pozorovat i chování neracionální.
V rámci mé bakalářské práce zopakuji experiment provedený v USA testující efekt nulové ceny (Ariely, Mazar and Shampanier 2007). Chci porovnat, jak se síla efektu nulové ceny liší v USA a ČR. Mým cílem je zaměřit se na to, jak se změní preference spotřebitele při změnách ceny z velmi nízké na nulovou (tj. statek je zdarma). Změnu preferencí budu sledovat na dvou simulovaných situacích při prodeji čokoládových pralinek. V jedné z nich bude jedna z pralinek zdarma. Oproti původnímu experimentu se navíc zaměřím na vliv dosaženého vzdělání spotřebitele na jeho rozhodování (vzorkem lidí s nižším vzděláním budou lidé přinášející druhotné suroviny do sběrných dvorů). Vzhledem k tomu, že rozhodování spotřebitele je psychologický proces, budu ve své práci věnovat pozornost kromě mikroekonomie i psychologii. Ověření výsledků provedu pomocí statistického testování hypotéz. 1. Úvod 2. Teorie 3. Již provedené experimenty 4. Vlastní experimenty, data 5. Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Standard economic models assume consumers rational behavior but in reality we can also observe irrational behavior.
For my bachelor thesis I’m going to repeat an experiment, concerning the zero price effect, which took place in the USA (Ariely, Mazar and Shampanier 2007). I want to compare how the power of the effect differs in the USA and in the Czech Republic. I will focus on the change of consumer preference with price change from very low to zero (i.e. the good is free). I will study the preference change on two chocolate candy sale simulated situations. In one of those one kind of candy will be for free. In addition to the original experiment I will observe the influence of consumer’s education on the decision making (the sample of people with elementary education will be those bringing goods to the recyclable waste collection points). Since decision making is a psychological process I will look into microeconomics but into psychology as well. I will verify the results with statistical hypothesis tests. 1. Introduction 2. Theory 3. Experiments carried out 4. Main experiments, data 5. Conclusion |