Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komparace díla L. Feuerbacha a E. Durkheima ve vztahu k náboženství
Název práce v češtině: Komparace díla L. Feuerbacha a E. Durkheima ve vztahu k náboženství
Název v anglickém jazyce: Comparartion of L. Feuerbach and D. Durkheim in Relation to Religion
Klíčová slova: náboženství, božstvo, víra, socializace, E. Durkheim, L. Feuerbach
Klíčová slova anglicky: religion, deity, faith, socialization, E. Durkheim, L. Feuerbach
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jadwiga Šanderová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.05.2012
Datum zadání: 15.05.2012
Datum a čas obhajoby: 17.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2013
Oponenti: PhDr. Vít Horák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Metodikou zpracování této teoretické bakalářské práce bude komparace. Bude podáván popis o výsledcích srovnání dvou a více textů. Kritériem porovnávání bude u textů přístup k náboženství (chápání konceptu boha) a jeho působení na společnost; projektování vlastností společnosti i jednotlivců do religiózních systémů a jejich následné chování ovlivněné touto projekcí.
Seznam odborné literatury
· FEUERBACH, Ludwig. Podstata křesťanství. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1954.
· FEUERBACH, Ludwig. The Essence of Faith According to Luther. New York: Harper & Row, 1967.
· DURKHEIM, Émile. Elementární formy náboženského života: systém totemismu v Austrálii. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2002, 491 s. Oikúmené. ISBN 80-7178-804-X.
· BERKELEY, George. Esej o nové teorii vidění; Pojednání o principech lidského poznání. Praha: Oikoymenh, 2004, 175 s. Oikúmené. ISBN 80-7298-112-9.
· WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika. 2., opr. vyd. Praha: Oikoymenh, 2009, 351 s. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-807-2983-896.
· BARTH, Karl. Protestant Thought: From Rousseau to Ritschl, translation of eleven chapters of Die protestantische Theologie im 19. Jahrhundert, trans. Brian Cozzens, New York: Harper & Row 1959.
Předběžná náplň práce
V této práci se chci věnovat problematice náboženství z pohledu dvou autorů – Émila Durkheima a Ludwiga Feuerbacha. Komplexnost tohoto fenoménu lákala k jeho analýze desítky osob. Autoři, které jsem zvolil já, většinu svého života prožili v 19. století, kdy se materialismus, agnosticismus nebo ateismus teprve ustanovovaly. U prvního jmenovaného chci čerpat především z knihy Elementární formy náboženství, u druhého pak z Podstaty křesťanství.
Durkheim se ve svých elementárních formách náboženství snaží definovat, co mají všechna náboženství společného. Ukazuje, že se nejedná o nějakou ideu boha nebo o snahu o výklad světa (byť se jedná o zásadní prvky ve většině náboženství), ale o rozdělování reality a objektů v ní na sakrální a profánní. Jinak řečeno, náboženství rozdělují svět na to, co je svaté a na to, co je světské. Dále jsou to rituály, náboženské praktiky, které můžeme chápat jako podporující sociální svazky ve skupině, které se společně s dělením na sakrální a profánní objevuje u všech náboženských konceptů. V dávných dobách se tak mohlo jednat o velmi účinný sociální mechanismu pro slučování decentralizovaných skupin, či hlubší unifikaci již existujících sociálních skupin.
Feuerbach se zaměřuje především na výklad křesťanství. Zaobírá se otázkou, co je podstatou křesťanství a ideje křesťanského boha. Shledává, že křesťanství ve skutečnosti uctívá antropomorfizovaného boha – projekci dobrých vlastností člověka. Feuerbach ukazuje, že zásadní ideou křesťanství je láska bohu k člověku. Tato idea je předmětem uctívání a lidmi je tak uctívána láska k lidem. Projekce, která z boha dělá souhrn zásadních pozitivních substancí v člověku, vede k odcizení, protože vše dobré se vkládá do takovéto projekce a zůstává tak jen osobnost vzhlížející k dokonalé entitě, sama sebe považující za pravý protiklad. Bůh se stává vzdáleným objektem a předmětem víry, jehož uctíváním se člověk vzdaluje základním principům, které původně do náboženství vložil.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In my work I would like to discuss issues connected with religion from the viewpoints of two authors – Émile Durkeheim and Ludwig Feuerbach. Complexity of this phenomena resulted in numerous authors trying to analyze it. The authors I chose lived most of their lives in the 19th century when materialism, agnosticism and atheism started to be parts of philosophy. I want to base my work mainly on two books: Elementary Forms of Religious Life by É. Durkheim and The Essence of Christianity by L. Feuerbach.
Durkheim in his book Elementary Forms of Religious Life attempts to define what all religious systems have in common. He shows that it’s not a concept of god or study about what our world is (even though these concepts can be found in most known religious systems), but dividing reality—and objects in it—into what is sacred and what is secular. Furthermore, along with the divide of reality, we also observe rituals—religious practices that are understood to support and socialize in society—that can be found in every known religious system. In the past, it was likely to have been a powerful social mechanism for merging decentralized groups or causing already existing nations to cohere into unified societies.
Feuerbach aims to interpret Christianity. He explains what the main ideas of Christianity, as well as the essence of a Christian god. He discovers Christians believe in an anthropomorphized idea of God, which is a projection of positive attributes of men. Feuerbach shows the main idea of Christianity is God’s love to people. This idea is the object of worshipping thus people worship in fact not the God himself but love towards other people. This projection of positive attributes into God might lead to estrangement, because people are worshipping a perfect deity while they find themselves the exact opposite of being perfect. God is becoming remote object of faith. By worshipping such God people are moving further from the principles with which they originally created this religious system.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK