Podobnost, nápodoba, proměna
Název práce v češtině: | Podobnost, nápodoba, proměna |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Resemblance, Imitation, Metamorphosis |
Klíčová slova: | Platón, Argumentace, Zdání, Obraz, Mimesis |
Klíčová slova anglicky: | Plato, argumentation, semblance, image, mimesis |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.04.2012 |
Datum zadání: | 13.04.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Jakub Jinek, Dr. phil. |
Zásady pro vypracování |
Práce je inspirována Platónovým pokusem z dialogu Sofistés (231a-236d, 264d-268d) o vypracování obecné kategorie „obrazu“ (eidolón) do níž by zahrnul a jíž by vysvětlil různé činnosti (sofistiku, rétoriku, malířství) „produkující zdání“ (poiein dokein). Právě redukce těchto technai na různé formy „zobrazení“ (eidolopoiiké) operující s „kluzkou podobností“ (olisthéros homoiotés) stojící v základu úvahy o obraze, s sebou nese řadu netriviální závazků, jejichž prozkoumáním chceme dospět k bližší představě o Platónově sémiotice. Na první pohled dehonestující srovnání uvedených umění s kouzelnictvím či dokonce kuchařstvím a kosmetikou vezmeme vážně a naznačíme jeho filosofické souvislosti. Základem práce bude výklad mimetického vztahu mezi zobrazením (imitátor, imitace) a divákem, u nějž se zaměříme na motiv proměny, pomocí kterého Platón tento vztah na různých místech popisuje (rétorika Menexénos, Gorgiás, malířství Ústava, Kratylos, sofistika Prótagorás, oba Hippiové). Dále ukážeme, že a jak Platón redefinuje tento (podle Vernanta v pátém století ante obvyklejší) vztah, směrem k otázkám vztahu zobrazení a modelu (Soph. 239c-240c). Na základě rozboru pramenů a sekundární literatury tedy odpovíme na dvě otázky: jaká je podle Platóna přesvědčující moc obrazu a v čem spočívá. |
Seznam odborné literatury |
AMBUEL, D. Image and Paradigm in Plato´s Sophist. Las Vegas – Zurich – Athens : Parmenides Publishing, 2007.
BURNET, J. ed. Platonis Opera. Oxford : University Press, 1903. ELSE, G. F. „Imitation“ in the fifth century. Classical Philology. 1958. Vol. 53. N. 2. s. 73-90. KEULS, E. C. Plato and Greek painting. Leiden : Brill, 1978. LYOTARD, J-F. Rozepře. Praha : Nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 1998. PHILIPS, J. A. Mimesis in the Sophistes of Plato. Transactions and Proceedings of the American Philological Association. 1961. Vol. 92. s. 453-468. ROMILLY, J. de. Magic and Rhetoric in Ancient Greece. Massachusets : Cambridge, 1975. ROSEN, S. Plato’s Sophist : the drama of original and image. New Haven, London : Yale University Press, 1983. SEGAL, CH. P. Gorgias and the Psychology of the Logos. Harvard Studies in Class. Philol. 1962. Vol. 66. s. 99-155. SÖRBOM, G. Mimesis and Art. Studies in the Origin and Early Developement of an Aesthetic Vocabulary. Uppsala : Appelbergs Boktryckeri AB, 1966. VERNANT, J. P. The Birth of Image. In Zeitlin, Forma I. Mortals and immortals : collected essays. New Jersey : Princeton University Press, 1991. s. 164-185. |