Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti diagnostiky a terapie u dětí s vývojovou dyspraxií / vývojovou poruchou koordinace
Název práce v češtině: Možnosti diagnostiky a terapie u dětí s vývojovou dyspraxií / vývojovou poruchou koordinace
Název v anglickém jazyce: The possibilites of diagnostics and treatment of children with developmental dyspraxia / developmental coordination disorder
Klíčová slova: vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, MABC-2, ADHD, SPU, poruchy autistického spektra
Klíčová slova anglicky: developmental dyspraxia, developmental coordination disorder, MABC-2, ADHD, assessement in DCD, intervention in DCD
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Vedoucí / školitel: MUDr. Josef Kraus, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.03.2012
Datum zadání: 30.03.2012
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.03.2012
Datum a čas obhajoby: 07.06.2012 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2012
Datum odevzdání tištěné podoby:20.04.2012
Do kdy má student odevzdat:20.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 07.06.2012
Oponenti: PaedDr. Irena Zounková, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
American psychiatric association. A 16 Developmental Coordination Disorder [online]. [cit. 2012-01-04]. Dostupné z WWW: ˂http://www.dsm5.org/proposedrevision/pages/proposedrevision.aspx?rid=88˃.
ASONITOU, Katerina; KOUTSOUKI, Dimitra; KOURTESSIS, Thomas; CHARITOU, Sofia.Motor and cognitive performance differences between children with and without developmental coordination disorder (DCD) Research in Developmental Disabilities, 2012, Vol. 33, s.996–1005. ISSN 0891-4222.
BLANK, Rainer; SMITS-ENGELSMAN Bouwien; POLATAJKO, Helene; WILSON, Peter.European Academy for Childhood Disability (EACD): Recommendations on the definition,diagnosis and intervention of developmental coordination disorder (long version). Developmentalmedecine and child neurology. 2012, Vol. 54, Issue 1, s. 54-93. ISSN 0012-1622.
BODISON, Stefanie,; MAILLOUX, Zoe. The Sensory Integration and Praxis Tests Illuminating Struggles and Strengths in Participation at School. 2006, OT Practice, Vol. 11, Issue 7, s. 1-7. ISSN: 1084-490
BRUININKS, Robert H.; BRUININKS, Brett D. Bruininks – Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition. Vzorový záznam [online]. [cit. 2010-04-04b]. Dostupné z WWW: ˂http://www.pearsonassessments.com/hai/images/pa/product/bot2/BOT2_rpt_sample.pdf˃.
CAIRNEY,John; VELDHUIZEN, Scott; KURDYAK, Paul; MISSIUNA, Cheryl; FAUGHT, Brent E.; HAY, John. Evaluating the CSAPPA subscales as potential screening instruments for developmental coordination disorder. Archives of Disease in Childhood. 2007, Vol. 92, Issue 11,s. 987–991, ISSN: 1468-2044
CHAN, Donna, Y.,K. The application of cognitive orientation to daily occupational performance(CO-OP) in children with developmental coordination disorder (DCD) in Hong Kong: a pilot study. Hong Kong Journal of Occupational Therapy, 2007, Vol. 17, Issue 2, s. 39-44 ISSN: 1569-1861
ELLINOUDIS, Theodoros; EVAGGELINOU, Christina; KOURTESSIS, Thomas KONSTANTINIDOU, Zoe; VENETSANOU, Fotini; KAMBAS Antonis. Reliability and validity of age band 1 of the Movement AssessmentBattery for Children – Second Edition. Research in
Developmental Disabilities, 2011, Vol. 32, Issue 4, s. 1046-1051. ISSN 0891-4222.
GIBBS, John; APPLETON, Jeanette; APPLETON, Richard. Dyspraxia or developmental coordination disorder? Unravelling the enigma. Archives of Disease in Children. 2007, Vol. 92, Issue 3, s.534-539. ISSN 0003-9888.
HADDERS-ALGRA, Mijna; HEINEMAN, Kirsten R.; BOS, Arend F.; MIDDELBURG, Karin J. The assessment of minor neurological dysfunction in infancy using the Touwen Infant Neurological Examination: strengths and limitations. Developmental medecine and child neurology. 2010,Vol. 52, Issue 1, s. 87-92. ISSN 0012-1622.
HANNA, Karen; RODGER, Sylvia. Towards family-centred practice in paediatricoccupational therapy: A review of the literature on parent–therapist collaboration. Australian Occupational Therapy Journal, 2002, Vol. 49, Issue 1, s. 14–24. ISSN 1440-1630.
SCHOPLER, Eric, REICHLER Robert J, LANSINGOVÁ Margaret, Strategie a metody výuky dětí s autismem a s dalšími vývojovými poruchami portál. Praha: Portál, 1998, s. 271, ISBN 80-7178-199-1,
KIRBYOVÁ, Amanda. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky: diagnostika, pomoc,podpora, cesta k nezávislosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 208 s. ISBN 80-7178-424-9.
KOLÁŘ, Pavel; SMRŽOVÁ, Jitka; KOBESOVÁ, Alena. Vývojová dyspraxie, senzomotorická integrace a jejich vliv na pohybové aktivity a na sport. Medicina sportiva Bohemica et Slovaca.2011, roč. 20, č. 2, s. 66-81. ISSN: 1210-5481.
LEE, M., YOXAL, S. Goal Attainment Scaling (GAS) - A Valid Outcome Measure For D.C.D. Paediatric Physiotherapy? [online] [cit. 2010-04-05]. Dostupný z WWW: ˂http://www.dyspraxiadcd.co.uk/library/Goal-attainment-scaling-poster.pdf˃.
MISSIUNA, Cheryl. Children with developmental coordination disorder. Strategies for succes. 2001,New York: The Haworth Press, s.165 ISBN: 0-7890-1357-6
MKN – 10: Mezinárodní klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize. 2.aktualizované vydání World Health Organization, Geneva 2008 ISBN 92-4- 154649-2 [online].
[cit. 2012-01-04]. Dostupné z WWW: http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html.
NIEMEIJERAnuschka S, SCHOEMAKER, Marina, M.; SMITS-ENGELSMAN Bouwien C.M. Are Teaching Principles Associated With Improved Motor Performance in Children With Developmental Coordination Disorder? A Pilot Study. Physical Therapy. 2006, Vol. 86, Issue 9,s. 1221-1230
Projekt GA406/09/1371 – Diagnostika a reedukace vývojové poruchy motoriky u dětí (2009- 2011,GA0/GA) [online]. [cit. 2010-03-27]. Dostupný z WWW: ˂https://www.isvav.cz/projectDetail. do?rowId=GA406%2F09%2F1371˃.
RIVARD, Lisa M.; MISSIUNA, Cheryl; HANNA, Steven; WISHART, Laurie. Understanding teachers’ perceptions of the motor difficulties of children with developmental coordination disorder (DCD). Journal of Educational Psychology. 2007, Vol.77, Issue 3,s. 633–648. ISSN:1939-2176.
RODGER, Sylvia. Occupation Centred Practice with Children. A practical guide for occupational therapist. 2010, Wiley-Blackwells. 368. ISBN: 978-1-4051-8427-4
SCHOEMAKER, Marina M.; NIEMEIJER, Anuschka S.;FLAPPER, Boudien C. T.; SMITSENGELSMAN, Bouwien C. M. Validity and reliability of the Movement Assessment Battery for Children-2 Checklist for children with and without motor impairments. Developmental medecine and child neurology. 2012, Vol. 54, Issue 4, s. 368-375. ISSN 0012-1622.
SHOENER, R.F., KINNEALEY M., and KOENIG K.P .You Can Know Me if You Listen: Sensory,Motor, and Communication Issues in a Nonverbal Person with Autismin. The American Journal of Occupational Therapy. 2008, Vol. 62, Issue 5, s. 547-553. ISSN: 1943-7676.
SCHULZ, Joerg; HENDERSON, Sheila E.; SUGDEN, David A.; BARNETT, Anna L. Structural validity of the Movement ABC-2 test: Factor structure comparisons across three age groups. Research in Developmental Disabilities, 2011, Vol. 32, Issue 4, s. 1361-1369. ISSN 0891-4222.
SMITH-ENGELSMAN, Bouwien C.M.; NIEMEIJER, Anuschka S.;vaVAN WAELVELDE, Hilde. Is the Movement Assessment Battery for Children-2nd edition a reliable instrument to measure motor performance in 3 year old children? Research in Developmental Disabilities, 2011, Vol.32, Issue 4, s. 1370–1377. ISSN 0891-4222.
SMRŽOVÁ, Jitka. Hodnocení vývojové dyspraxie a efektů její léčby u dětí. Praha, 2010. 116 s. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce Josef Kraus.
SUGDEN, David. Development coordination disorder as a specific learning dificulty.[online]. [cit.2010-04-10]. Dostupný z WWW: ˂http://dcd-uk.org/images/LeedsConsensus06.pdf˃
SUGDEN D. Current approaches to intervention in children with developmental coordination disorder. Developmental Medicine and Child Neurology. 2007, Vol. 49, Issue, s.467-471. ISSN
0012-1622.
SUGDEN, David. Issues in diagnosis of children with developmental coordination disorder. Developmental medecine and child neurology. 2012, Vol. 54, Issue 1, s. 101-102. ISSN 0012-1622.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006, s.198, ISSN 80-7367-060-7
THOROVÁ, Kateřina, SEMÍNOVÁ, Magdalena. Strukturované učení - Základy metodiky práce u dítěte s autismem. [online]. [cit. 2010-04-08]. Dostupný z WWW: ˂http://www.autismus.cz/strukturovane-uceni/strukturovane-uceni-2.html˃
VENETSANOUA, Fotini; KAMBASA, Antonis; ELLINOUDISB, Theodoros; FATOUROSA,Ioannis; GIANNAKIDOUA, Dimitra; KOURTESSISA, Thomas. Can the Movement Assessment Battery for Children-Test be the “gold standard” for the motor assessment of children withDevelopmental Coordination Disorder? Research in Developmental Disabilities, 2011, Vol. 32,
Issue 1, s. 1–10. ISSN 0891-4222.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika integrace školní a sociální. 2.rozšířené a předpracované vydání. Brno: Paido, 2004. s.463, ISBN 80-7315-071-9
WAGNER, Matthias Oliver; KASTNER, Julia; PETERMANN, Franz; BOS, Klaus. Factorial validity of the Movement Assessment Battery for Children-2 (age band 2) Research in Developmental Disabilities, 2011, Vol. 32, Issue 4, s. 674–680. ISSN 0891-4222.
WILSON, Peter H. Practitioner Review: Approaches to assessment and treatment of children with DCD: an evaluative review. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2005, Vol. 46, Issue 8, s. 806–823
WILSON, B. N.; CRAWFORD, S. G.,The developmental coordination disorder questionnaire 2007 (DCDQ’07). Administration manual for the DCDQ’07 with psychometric properties. [online]. [cit. 2010-03-25]. Dostupný z WWW: ˂http://www.dcdq.ca/˃.
WILSON, B. N.; KAPLAN, B. J.; CRAWFORD, S. G.; ROBERTS, G. The developmental coordination disorder questionnaire 2007 (DCDQ’07). Administration manual for the DCDQ’07
with psychometric properties. [online] [cit. 2010-03-25]. Dostupný z WWW: ˂http://www.dcdq.ca/˃.
Dyspraxia Foundation – FAQs. Are dyspraxia and developmental coordination disorder (DCD) the same thing? [online] [cit. 2010-03-25]. Dostupný z WWW: ˂http://www.dyspraxiafoundation.org.uk/help/show_question.php?id=19˃ 2012-06-04)
Dyspraxia assotiation of Ireland. What is the background? [online] [2012-06-04]. Dostupnýz WWW:˂http://www.dyspraxia.ie/˃
WILSON, Brenda N. ; G. CRAWFORD, Susan; GREEN, Dido; ROBERTS, Gwen; AYLOTT, Alice; J. KAPLAN, Bonnie. Psychometric properties of the revised developmental coordination disorder questionnaire. Physical & occupational therapy in pediatrics. 2009, Vol. 29, Issue 2, s.182-202. ISSN: 1541-3144
WUANG, Yee-Pay; SU, Chwen-Yng; SU, Jui-Hsing. Wisconsin Card Sorting Test performance in children with developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 2011, Vol. 32, Issue 5, s. 1361-1369. ISSN 0891-4222.
WUANG, Yee-Pay; SU, Jui-Hsing; SU, Chwen-Yng. Reliability and responsiveness of the Movement Assessment Battery for Children–Second Edition Test in children with developmental coordination disorder. Developmental medecine and child neurology. 2012, Vol. 54, Issue 1, s.160-165. ISSN 0012-1622.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.
ZWICKER, Jill, G.; HARRIS, Susan R. A reflection on motor learning theory in pediatric occupational therapy practice. Canadian journal of occupational therapy. 2009, Vol. 76, Issue 1, s. 29-37, ISSN: 1911-9828.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce „Možnosti diagnostiky a terapie u dětí s vývojovou dyspraxií /vývojovou poruchou koordinace“ se v teoretické části zabývá vymezením pojmů vývojová dyspraxie a vývojová porucha koordinace, dále shrnuje nejnovější poznatky týkající se hodnocení motorických poruch u dětí a možností jejich léčby. Praktická část se věnuje některým možnostem diagnostiky DCD. Využivá testovací baterie Movement Assessment Battery for Children 2, která slouží k identifikaci motorických poruch u dětí. Dále se u vybraných dětí věnuje klinickému vyšetření praktických funkcí a využívá dotazník DCDQ’07.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Diploma thesis „The possibilites of diagnostics and treatment of children with developmental dyspraxia / developmental coordination disorder“ deals in it‘s theoretical part with the explanation of the terms „developmental dyspraxia“ and „developmental coordination disorder“ and summarizes the newest findings about the classification of children‘s motional disorders and possibilities of their treatment. In it‘s practical part, the thesis deals with certain possibilities of
the DCD diagnostics. It uses Movement Assessment Battery for Children 2, which is instrumental to identify children movement difficulties. It is also engaged in praxis clinical examination of the chosen children and uses the DSDQ’07 questionary.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK