Taneční a pohybová výchova dětí ve věku od 3 do 5 let
Název práce v češtině: | Taneční a pohybová výchova dětí ve věku od 3 do 5 let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Dance and movement education of children aged 3 to 5 years |
Klíčová slova: | tanec, pohyb, motorický a psychologický vývoj, předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | dance, movement, motor and psychological development, preschool age |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Gymnastika (51-600200) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Marie Fričová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.03.2012 |
Datum zadání: | 07.03.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.08.2012 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 30.08.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2012 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Iveta Holá, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BLAŽÍČKOVÁ, E. Metodika a didaktika taneční výchovy. 2. vyd. Praha: Konzervatoř Duncan centre, 2005. ISBN 80-7290-166-4.
CONE, T. P. and S. L. CONE. Teaching children dance. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2012, ISBN 14-504-0253-4. EBEN, P., FIŠER, V. Elce pelce kotrmelce. [CD] Praha: Supraphon, 2003. HAAS, J. G. Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics, 2010. ISBN 07-360-8193-3. HAVLÍČKOVÁ, L. Biologie dítěte: rané fáze lidské ontogenéze. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4644-9. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUMPHREY, D., POLLACK B. The art of making dances. New York: Grove Press, 1977. ISBN 03-941-7241-8. JANÍČKOVÁ, L. Pohybová průprava pro děti od 3 do 5 let. Praha, 2009. Bakalářská práce. AMU, Taneční katedra, pedagogika. JEŘÁBKOVÁ, J. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004, Pohyb. 3. sv. ISBN 80-706-8181-0. KOHOUTEK, R. ABZ slovník cizích slov [online]. 2012 [cit. 2012-08-20]. Dostupné z: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/myelinizace KUČERA, M., P. KOLÁŘ a I. DYLEVSKÝ et al. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-807-2627-127. KURIC,J. a kol. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, N. P., 1964. LÖSSL, J. Rytmická pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007. ISBN 978-807-0682-142. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, Děti a sport. ISBN 978-802-4726-434. PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky 2.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, N. P., 1967. ISBN 74-06-14. RELLICHOVÁ, L. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009, Pohyb. ISBN 978-80-7068-237-1. ROOYACKERS, P. 101 dance games for children: fun and creativity with movement. Alameda, CA: Hunter House, 1996. ISBN 08-979-3172-6. SLEPIČKA, P., V. HOŠEK a B. HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1290-9. ŠIMSOVÁ, J. Pohybová průprava v tanečních kroužcích. 1. reedice Praha: Středočeské krajské kulturní středisko, 1982. ŠVANDOVÁ, L. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007, Pohyb, 5. sv. ISBN 978-807-0682-104. ŠVANDOVÁ, L., MOJDL, E. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. VOKURKA, M., HUGO, J. Velký lékařský slovník 8.vyd. Praha: Maxdorf, 2008. ISBN 978-807-3451-660. ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, M. Taneční gymnastika. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2002, Pohyb, 2. sv. ISBN 80-706-8167-5. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je na základě literární rešerše vytvořit metodickou řadu cvičení pro taneční výchovu dětí ve věku od 3 do 5 let. Práce je určena pro všechny začínající taneční pedagogy, kterým pomůže správně utřídit a metodicky uspořádat jednotlivé taneční prvky a pohyby. Další snahou je prakticky ověřit vytvořenou metodickou řadu cvičení s dětmi výše uvedeného věku. Ke zpracování bakalářské práce použiji metodu zúčastněného pozorování a v průběhu dvou měsíců vytvořenou metodickou řadu cvičení aplikuji na předškolní děti z Taneční školy Stardance Chomutov, s kterými pracuji od září 2011. Na základě pozorování a reakcí dětí na každé cvičení vytvořím selekci, kterou následně zpracuji v podobě reflexe pro každé jednotlivé cvičení. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The objective of this thesis is the creation of a methodological series of exercises for dance education of children from 3 to 5 years based on literary research. The thesis is designed for all beginning dance teachers whom it is intended to help to clarify and organize each dance element and moves correctly. An additional objective is practical verification of created methodological series of exercises with children with the above required age. For processing of this thesis I will use practical observation method and during the next two months I will apply created methodological series to children preschool age from dance school Stardance Chomutov, who I have worked with since September 2011. Based on observation and reactions of children to this type of exercise I will create a selection which I will process in the form of evaluation for each exercise. |