Psychologické aspekty stanovení diagnózy u dítěte s postižením z rodičovské optiky
Název práce v češtině: | Psychologické aspekty stanovení diagnózy u dítěte s postižením z rodičovské optiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological aspects of assessing diagnosis in a child with disabilities from parental viewpoint |
Klíčová slova: | psychologické aspekty, rodina, dítě s postižením |
Klíčová slova anglicky: | Psychological aspects, Family, Children with disabilities |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.02.2012 |
Datum zadání: | 02.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2013 16:30 |
Místo konání obhajoby: | M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část:
1. Dítě s postižením (jednotlivé typy postižení a jejich specifika, náročnost péče o dítě s postižením, variabilita psychického vývoje dítěte) 2. Partnerství a rodičovství (rodičovská identita, druhy partnerství, komunikace mezi partnery, styly výchovy) 3. Přijetí dítěte s postižením (životní styl před a po dozvědění se diagnózy, krize rodičovské identity, typy reakcí na krizi, smíření se s postižením, vliv sdělení diagnózy, první náznaky postižení, hodnotová orientace) 4. Rodina a její vliv na přijetí dítěte s postižením (socio-kulturní zázemí, sourozenci, širší rodina) Empirická část: Práce bude založena na semistrukturovaných rozhovorech s rodiči, kvalitativní kazuistický výzkum bude probíhat u čtyř rodin s dítětem s postižením. Další částí bude analýza rozhovorů a jejich srovnávání. Následně srovnávám empirickou část s odbornou literaturou a teoretickou částí bakalářské práce |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
MARIE VÁGNEROVÁ, ZUZANA HADJ-MOUSSOVÁ, STANISLAV ŠTECH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Nakladatelství Vyšehradská, s.r.o. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada PLAŇAVA, I. Manželství a rodiny. Brno: Doplněk PAUL WATZLAWICK, JANET BEAVIN BAVELASOVÁ, DON D. JACKSON, Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy . Brno: Newton Books JEAN PIAGET, BÄRBEL INHELDEROVÁ, Psychologie dítěte. Praha: Portál VIKTOR E. FRANKL; S PŘÍSPĚVKEM ELISABETH S. LUKASOVÉ, Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál |
Předběžná náplň práce |
Tato práce se zabývá rodiči dětí se zdravotním postižením, konkrétně dopady diagnostiky na jejich psychiku. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je zaměřena na rodičovství a partnerství. Dále pojednává o rodině dítěte s postižením, fázích zvládání náročné životní situace. Charakterizuje čtyři druhy zdravotního postižení, které se objevují u dětí rodin, s nimiž byly prováděny rozhovory.
V praktické části je popisován vlastní kvalitativní výzkum, který byl zaměřen na rodiče dítěte se zdravotním postižením. Výzkum je založen na semistrukturovaných rozhovorech, jež jsem uskutečnila se čtyřmi otci a třemi matkami. Hlavním cílem práce bylo zprostředkovat jedinečný pohled matek a otců na psychické prožívání diagnostického procesu jejich dětí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis deals with the parents of the medically disabled children, in fact with the impact of the diagnosis on their psychology. This bachelor thesis is divided in two parts. The theoretical part is aimed at the parenthood and partnership. Furthermore, it describes the family of the disabled child and individual stages of their putting up with the demanding life situation. It characterizes four kinds of health disabilities which can be seen in chldren´s families who were interviewed.
The practical part describes the quality research itself which was aimed at the parents of the disabled child. The research is based on the semi-structured interviews which were led with four fathers and three mothers. The main aim appears to be the pointing out of the unique attitude of the mothers and fathers going through the psychological hardships of the diagnosis process of their children. |