Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Souvislosti mezi užíváním konopných drog a postavením studenta ve třídě: porovnání různých typů středních škol
Název práce v češtině: Souvislosti mezi užíváním konopných drog a postavením studenta ve třídě: porovnání různých typů středních škol
Název v anglickém jazyce: Cannabis drugs use and the status of the student in the class: a comparison of different types of secondary schools
Klíčová slova: konopné drogy, střední školy, sociometrie třídy, sociogram
Klíčová slova anglicky: cannabis drugs, secondary schools, sociometry of class, sociogram
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN (11-00610)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.01.2012
Datum zadání: 30.01.2012
Datum a čas obhajoby: 27.06.2013 14:00
Místo konání obhajoby: učebna 2.17, U Nemocnice 4, Praha 2
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2012
Datum proběhlé obhajoby: 27.06.2013
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02236)
Oponenti: prof. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
VÝCHODISKA: Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci s týmž tématem realizovaným na jedné třídě odborného učiliště. Byla prokázána existence souvislosti s vysokou statistickou významností: na sociometrickém grafu bylo zřejmé, že uživatelé konopných látek tvoří nejsilnější a nejvlivnější skupinu ve třídě. Z hlediska metodologie zmiňované bc. práce lze oprávněně namítnout, že výzkum byl velmi úzký rozsahem. DP má za cíl rozšířit spektrum sledovaných typů škol o střední odborné školy a o gymnázia, tedy o školy kam chodí méně riziková populace.
DESIGN: korelační studie kombinující kvantitativní (dotazník, sociometrie) a kvalitativní metody (obohacení a validizace dat)
CÍLE: zjistit souvislosti mezi užíváním konopných drog a postavením studenta ve třídě, porovnat z tohoto hlediska různé typy středních škol
VÝZKUMNÉ OTÁZKY: 1) Jaký je vztah užívání konopných drog a postavení studenta ve třídě? 2) Je tento vztah ovlivněn typem střední školy? Pokud ano, jakým způsobem? 3) Jaké faktory související s rizikovým chováním (postoje, názory a zkušenosti) se dále podílí na postavení studenta ve třídě?
METODY TVORBY DAT: dotazník (sociodemografické údaje, užívání konopných drog, faktory související s rizikovým chováním, sociometrické údaje), semistrukturované rozhovory (se zástupci jednotlivých rolí dle sociogramu - obohacení dat, validizace)
SOUBOR: prostý náhodný skupinový výběr (střední školy a školní třídy) s cílem získat pestrý vzorek respondentů, minimální rozsah 2 třídy v každém sledovaném typu středních škol (tj. 6) s celkovým počtem minimálně 180 respondentů (60 za každý typ školy)
ETIKA: nebude ohrožena anonymita respondentů (pro tento druh výzkumu je nezbytné opatřit dotazníky jmény - tazatel se v rámci informovaného souhlasu účastníků zaručí, že dotazníky poslouží pouze k výzkumným účelům, nikomu nebudou poskytnuty k nahlédnutí, při přepisu budou jména nahrazena čísly a po přepisu budou originály skartovány; totéž platí pro záznamy semistrukturovaných interview), dodržení všech obvyklých etických standardů týkajících se dobrovolnosti, práva na informace, práva na soukromí, na odstoupení z výzkumu bez udání důvodu, práva na zničení sebraných dat atd.; zhledem k tomu, že se v případě sociometrických dat jedná o velmi intimní otázky a zveřejnění výsledků by mohlo negativně ovlivnit klima ve třídě, nebudou výsledky výzkumu studentům sděleny
METODY ANALÝZY DAT: data z dotazníků budou zpracována statisticky, a to popisnými i testovacími metodami, specifická pozornost bude věnována zpracování sociometrického dotazníku: prvním krokem při analýze údajů bude jejich převod do sociometrické matice (speciální typ tabulky, která obsahuje tolik řádků i sloupců, kolik je studentů ve třídě, vysílané pozitivní (+) i negativní (-) volby jednotlivých studentů se vpisují do sloupců, takže v řádku se u sledovaného studenta dá prostým součtem symbolů zjistit, kolik voleb daného typu obdržel) a sociometrického grafu (např. neuspořádaný sociogram společný pro kladné i záporné nominace); analýza kvalitativních dat spočívá v redukci 1. řádu, identifikaci relevantních výpovědí a prostém výčtu; statistické analýzy budou realizovány pomocí software PASW Statistics (SPSS), sociogram bude vytvořen v programu MS Excel ve freeware modulu NodeXL v rámci PC učeben 1.LF
PŘEDPOKLÁDANÉ VÝSLEDKY A JEJICH VYUŽITÍ: sociometrická metoda může být zajímavá jak pro budoucí výzkumy rizikového chování, tak přímo pro preventivní práci; sociometrie, ať už formou dotazníků či technikami tzv. sociometrie v prostoru či dynamické sociometrie, nabízí vhodný materiál k prozkoumání vztahů ve třídě a práci s nimi, ve spojení s rozkrýváním postojů a chování ve vztahu k drogám pak může být účinným nástrojem prevence rizikového chování, zejména pokud se na jejím základě podaří skupinu stmelit a pozměnit skupinové normy žádoucím způsobem
Seznam odborné literatury
Allen, J. P., Porter, M. R., McFarland, F. C., & Marsh, P. (2005). The two faces of adolescents' success with peers: Adolescent popularity, social adaptation, and deviant behavior. Child Development, 76, 747-760.
Broža, J. (2008). Děti a mladiství. In Kalina, K. et al. (Eds.). Základy klinické adiktologie (253-264). Praha: Grada Publishing.
Csémy, L., Chomynová, P., & Sadílek, P. (2010). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD). Výsledky průzkumu v České republice v roce 2007. Praha: Úřad vlády ČR.
Diego, M. A., Field, T. M., & Sanders, C. E. (2003). Academic performance, popularity, and depression predict adolescent substance use. Adolescence, 38, 35-42.
Dittrich, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H.
EMCDDA (2005). EMCDDA Insights: An overview of Cannabis Potency in Europe. Luxenburg: EMCDDA.
Hrabal, V., & Hrabal, V. (2002). Diagnostika: pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.
Cheung, C. K., & Tse, J. W. L. (2010). Popularity among peers as a condition for a child's risk of substance abuse. Journal of Drug Issues, 40(3), 577-608.
Jessor, R., Chase J. A., & Donovan J. E. (1980). Psychosocial correlates of marihuana use and problem drinking in the national sample of adolescents. American journal of Public Health, 70, 604-614.
Langmaier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum.
Luthar, S. S., & D'Avanzo, K. (1999). Contextual factors in substance use: A study of suburban and inner-city adolescents. Development & Psychopathology, 11, 845-867.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Mravčík, V., Lejčková, P., Orlíková, B., Petrošová, B., Škrdlantová E., Trojáčková, A., Petroš, O., Sklenář, V., Vopravil, J. (2006). Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2005. Praha: Úřad vlády ČR.
Mravčík, V., Pešek, R., Horáková, M., Nečas, V., Chomynová, P., Šťastná, L., Grolmusová, L., Kiššová, L., Fidesová, H., Nechanská, B., Vopravil, J., Preslová, I., Doležalová, P., & Koňák, T. (2011). Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2010. Praha: Úřad vlády České republiky.
Pearson, M., & Micheli, L. (2000). Smoke rings: Social network analysis of friendship groups, smoking and drug-taking. Drugs: Education, Prevention & Policy, 7, 21-37.
Rážová, J. (2011). Životní styl školních dětí - studie HBSC 2010. Praha: Hygienická stanice hl. m. Prahy, KD HDM SZÚ, 6 10.2011
Spáčilová, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc: Univerzita Palackého.
Šafránková, M., & Vacek, J. (2012). Souvislosti užívání konopných drog se sociometrickým statusem studenta ve školní třídě: případová studie. Adiktologie, 12 (Supplementum 1), v tisku.
Vitaro, F., Pedersen, S., & Brendgen, M. (2007). Children's disruptiveness, peer rejection, friends' deviancy, and delinquent behaviors: A process-oriented approach. Development & Psychopathology, 19, 431-453.
Předběžná náplň práce
Cílem této diplomové práce je prohloubit a rozšířit výzkum z mé bakalářské práce, která si kladla za cíl dokázat, či vyvrátit souvislost mezi sociálním postavením žáka ve třídě a užíváním konopných látek. Pro výzkum byl zvolen vzorek 21 studentů oboru kuchař číšník.
V této diplomové práci je výzkum rozšířen za účelem ověření, zda byl výsledek výzkumu realizovaném na učilišti výjimečný, nebo se jedná o obecný jev mezi středoškoláky. Z tohoto důvodu je výzkum doplněn ještě jednou třídou učiliště, dvěma třídami sportovního gymnázia a to proto, že zde existuje vyšší předpoklad studijních aspirací těchto studentů, a nakonec dvěma třídami obchodní akademie, protože tímto typem vzdělání prochází největší počet studentů.
Tento výzkum byl realizován pomocí spojení tří metod, a to sociometrického výzkumu, vybraných otázek z dotazníku ESPAD a interview s vybranými studenty.
Výzkum prokázal viditelný rozdíl v souvislosti mezi sociálním postavením a užíváním konopných látek na jednotlivých typech škol. Největší podíl je na učilišti, naopak nejmenší na gymnáziu. Tato skutečnost odpovídá i výsledkům studie ESPAD 2007, kde gymnazisté uváděli výrazně nižší zkušenosti s konzumací těchto látek, než studenti odborných učilišt. Tato získaná data by mohla být využita v rámci primární prevence na školách.
V teoretické části bylo vysvětleno použití výše uvedených metod i účinky a vliv konopných drog na člověka.
V praktické části byl zjišťován vztah mezi konopnými látkami a sociálním statutem ve třídě. K tomuto výzkumu byla použita sociální matice, dotazník ESPAD a řízený rozhovor.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The objective of my thesis is to deepen and expand research on my thesis I tried to prove or disprove the link between social status in the classroom and student use of cannabis. For research, I chose a sample of 21 students cook waiter field.
In my thesis expand my research, because I want to prove whether the result is unique to college or is a general phenomenon among high school students. For the purposes of my research, I added one class schools, two gymnazium school classes, because this children are considered elite, and finally two classes of business school and for this reason that this type of education is visited the largest number of students.
In my research I used combination od three methods. sociometric research, selected questions from the ESPAD questionnaire and interviews with selected students.
Based on the research showed that the visible difference in the relation between social status and cannabis use at each school. The largest is in the school and the smallest is in the gymnazium.. This fact seems to me very interesting and I think that the fact this could work to solve this serious problem.
In the theoretical part explains how to use the above methods, the effects and the influence of cannabis on humans.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK