Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prevalence závislostního chování na internetu a sociálních sítích u žáků 2. stupně vybraných základních škol v Praze
Název práce v češtině: Prevalence závislostního chování na internetu a sociálních sítích u žáků 2. stupně vybraných základních škol v Praze
Název v anglickém jazyce: Prevalence of addictive behavior on Internet and social networks among pupils of selected Primary schools in Prague between 11 to 15 years of age
Klíčová slova: závislostní chování na internetu, sociální sítě, prevalence, návykové a impulzivní poruchy, žáci základních škol
Klíčová slova anglicky: addictive behavior on Internet, social networks, prevalence, addictive behaviors, Primary schools pupils
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN (11-00610)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.01.2012
Datum zadání: 30.01.2012
Datum a čas obhajoby: 26.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: Praha
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2012
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01638)
Oponenti: PhDr. Petra Vondráčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
VÝCHODISKA: Závislost na internetu patří mezi závislostní chování, což je nepříliš prozkoumaná adiktologická oblast. Internet a počítače jsou dnes běžnou součástí života, avšak díky tomu často dospívající komunikují méně osobně, pěstují si sociální kontakty s vrstevníky především online a běžná komunikace ,,face to face“ je pro tuto skupinu mnohem obtížnější. Nejvíce k tomuto dochází pomocí sociálních sítí, kde si dospívající v podstatě žijí svůj život online. Tato komunikace je pro děti jednodušší a často tak dochází k nadužívání internetu – mluvíme tu už o rizikovém chování. DESIGN: dotazníková (prevalenční a korelační) průřezová studie zaměřená na školní populaci žáků 2. stupně ZŠ.
CÍLE: Popsat chování sledované populace na internetu, zejm. na sociálních sítích, zjistit prevalenci závislostního chování v populaci žáků II. stupně ZŠ, identifikovat závislostní potenciál jednotlivých forem používání internetu s důrazem na využívání sociálních sítí.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY: 1) Jaká je prevalence závislostního chování v dané populaci? Jak se liší v závislosti na demografických charakteristikách? 2) Jaký je závislostní potenciál jednotlivých činností na internetu? Mají sociální sítě vyšší závislostní potenciál než jiné činnosti na internetu? 3) Nahrazují si žáci sociálními sítěmi běžné sociální kontakty a nebo si je tímto jen doplňují? 4) Ovlivňují sociální sítě běžnou komunikaci ,,face to face“?
METODA TVORBY DAT: Kompilovaný dotazník: demografické informace, škála závislosti na internetu/PC hrách (IAD: Griffiths, 2000; Beard & Wolf, 2001;Ko et al., 2005; Charlotn & Danforth, 2007), popis chování souvisejícího s používáním internetu (zajm. sociálních sítí - četnost využití a jejich důležitost v komunikaci s vrstevníky). Pilotní ověření dotazníku na cca 20 žácích.
SOUBOR: základní soubor tvoří žáci 6.-9. ročníků ZŠ v hlavním městě Praha, náhodný skupinový výběr na úrovni škol a tříd, výzkumný soubor v rozsahu nad 200 respondentů (celkem 16 tříd na 4 školách s předpokládanou absencí či nezískáním souhlasu u 25% žáků).
ETIKA: dodržení etických kodexů, zejm. dobrovolnost, anonymita, informovaný souhlas zákonných zástupců.
METODY ANALÝZY DAT: popisně a matematicko-statistická metoda (ověřování hypotéz, korelace).
PŘEDPOKLÁDANÉ VÝSLEDKY A JEJICH VYUŽITÍ: zjištění penterace internetu a sociálních sítí ve sledované populaci (četnost profilů na těchto sítích), vliv online komunikace na běžnou komunikaci s vrstevníky, zjištění, k čemu děti využívají internet nejčastěji, popis rizkového chování a možnost přesnějšího zacílení prevence
Seznam odborné literatury
Frouzová, M. (2008). Závislost na procesech. in Kalina, K. et al. (2008). Klinická adiktologie. Grada Publishing, Praha, 237-252 (kapitola 17).
Holcnerová (Vondráčková), P., Vacek, J., & Košatecká, Z. (2009). Závislostní chování na internetu a jeho léčba. Česká a slovenská psychiatrie, 6-8, 281-289.
Suler, J. (n.d.). Psychology of Cyberspace. (http://www.rider.edu/suler/psycyber/psycyber.html)
Young, K. S. (1998). Caught in the Net: How To Recognize the Signs of Internet Addiction and a Winning Strategy for Recovery. John Wiley & Sons, New York.
odborné články: http://poradna.adiktologie.cz/article/zavislost-na-internetu/
Centre for Online Addiction. (http://www.netaddiction.com/)
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/566/3061/Behavioralni-zavislosti - a literatura uvedená ve zdrojích tohoto článku
Odborné časopisy určené pro pedagogy na ZŠ
http://www.zkola.cz/zkedu/pedagogictipracovnici/kabinetinformatiky/dalsivzdelavani/15706.aspx
Karel Nešpor: Návykové chování a závislost.
Předběžná náplň práce
Výklad pojmů – definice: internet, sociální sítě, závislostní chování, rizikové chování
Psychologie internetu, vliv internetu na lidskou psychiku, komunikace, komunikace přes internet/sociální sítě – rizikovost, možnosti, vliv na běžnou komunikaci
Sociální sítě - přiblížení sociálních sítí – příklady, dostupnost, funkčnost, možnosti využití, obtížná kontrola užívání ze strany rodičů; internet a učení – vyhledávání informací, užívání internetu ve školách, při výuce; možnosti internetu – stahování, filmy, seriály, hry, informace, sociální sítě apod.
Závislostní chování na internetu – širší konceptualizace problematiky nelátkových závislostí
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis deals with dependency behaviour and internet addiction among youth between the age of 11 to 15. It is very comnon to use internet as source of information as much as source of fun among this popullation. But the modern problem with internet abuse is definitely recent uprise of numerous social networks. They became an essential part of common teenager’s life where everyone can be anyone. The communication has no rules, it is easier and smiley faces are better to express emotions than do it in person. All these things are tempting for young people and make them to sign up to these networks and share thein private lives with almost the whole world. Not that having a profile like this is something wrong, but does it really have to be the main part how to communicate with friends and make new ones? This thesis is supposed to show whether it is really so common for teenagers to use social networks or not.
Prevalence of addictive behavior on Internet and social networks among pupils of selected Primary schools in Prague between 11 to 15 years of age
AIMS: To describe the behavior of pupils population on the Internet, especially on social networks, to determine the prevalence of addictive behavior in the population of pupils, to identify different forms of dependency potential of different Internet aplications with emphasis on the use of social networks.
RESEARCH QUESTIONS: 1) What is the prevalence of addictive behavior in given population? How will vary depending on demographic characteristics? 2) What is the potential dependency of different activities on the Internet? Has social networks a higher dependency potential than any other activity on the Internet? 3) Replace social networks among pupils other (normal - face-to-face) social contacts, or is this just a supplement? 4) How does social networks affect normal communication, face-to-face?
METHODS: questionnaire study, Chen internet addiction questionnaire, statistical analysis
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK