Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vztah stravovacích návyků a znalostí o výživě u žáků devátého ročníku základních škol a návrh nutričního edukačního programu
Název práce v češtině: Vztah stravovacích návyků a znalostí o výživě u žáků devátého ročníku základních škol a návrh nutričního edukačního programu
Název v anglickém jazyce: The relationship between eating habits and nutrition-related knowledge of grade nine students of elementary schools and design of nutrition education program
Klíčová slova: Obezita dětí školního věku, správné stravování, edukace ve výživě, vědomosti o výživě, výživové zvyklosti, změna zdravotního chování, školní edukační programy
Klíčová slova anglicky: Childhood obesity, proper nutrition, nutrition education, nutrition knowledge, eating habits, health behavior change, school education programming
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Oddělení pro vědeckou činnost (41-OVC)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.01.2012
Datum zadání: 17.01.2012
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.01.2012
Datum a čas obhajoby: 12.09.2019 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2019
Datum odevzdání tištěné podoby:27.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2019
Předmět: Disertační práce (ODSZDIS01)
Oponenti: doc. MUDr. Karel Dohnal, CSc.
  prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D.
 
 
Seznam odborné literatury
1.Asakura, K., Todoriki, H. & Sasakib, S. (2017). Relationship between nutrition knowledge and dietary intake among primary school children in Japan: Combined effect of children's and their guardians' knowledge. Journal of Epidemilology, 483–491. DOI: 10.1016/j.je.2016.09.014.
2.Atkinson, Sahota, P., Barth, J. H., Cade, J., Dixey, R., Rudolf, M. J., & Hill, A. J. (2001). Evaluation of implementation and effect of primary school based intervention to reduce risk factors for obesity. BMJ: British Medical Journal (International Edition), 323 (7320), 1027.
3.Cawley, J., Frisvold, D., Meyerhoefer, Ch. (2013). The impact of physical education
on obesity among elementary school choldren. Journal of Health Economics, 32, 743–755.
4.Centers for disease Control and Prevention – health education curriculum analysis tools, (2012): Health Education Curriculum Analysis Tool (HECAT). [22-08-2013], from http://www.cdc.gov/healthyyouth/hecat/pdf/hecat_brochure.pdf
5.Fitzgerald, Amanda, Heary, Caroline, Kelly, Colette, Nixon, Elizabeth, Shevlin, & Mark (2013). Self-efficacy for healthy eating and peer support for unhealthy eating are associated with adolescents’ food intake patterns. Burlington, Massachusetts Appetite. April 2013, Vol. 63, p48–58. 11p. ISSN: 0195-6663.
6.Kalman, M. (2010). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků: na základě mezinárodního výzkumu uskutečněného v roce 2010 v rámci mezinárodního projektu "Health Behaviour in School-aged Children: WHO Collaborative Cross-National study (HBSC)“: HBSC. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2985-4.
7.Kirkpatrick, S. I., Dodd, K. W., Reedy, J., & Krebs-Smith, S. (2012). Income and race/ethnicity are associated with adherence to food-based dietary guidance among US adults and children. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 12, 624–635.
8.Olaya, B., Moneta, M. V., Pez, O., Bitfoi, A., Carta, M. G., Eke, C., & ... Kovess, V. (2015). Country-level and individual correlates of overweight and obesity among primary school children: a cross-sectional study in seven European countries. BMC Public Health, 15(1), 1–12. doi:10.1186/s12889-015-1809-z.
9.World Health Organization (1998). Obesity: preventing and managing the global epidemic. Reportof the WHO Consultation on Obesity, World Health Organization, Geneva, [22-08-2014], from https://www.who.int/nutrition/publications/obesity/WHO_TRS_894/en/
10.World Health Organization - Regional Office for Europe, Copenhagen, (2006). Food and nutrition policy for schools: A tool for the development of school nutrition programmes in the European Region. [11-08-2013]. from http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0019/152218/E89501.pdf
Předběžná náplň práce
Cílem studie je určit míru souvislosti stravovacích návyků a znalostí o zdravé výživě žáků devátých tříd základních škol v Jihočeském kraji a na základě výsledků realizovaných analýz a získaných zkušeností studiem nutričně-edukačního programu Nebraské univerzity v Lincolnu v praxi navrhnout výživový edukační program pro výuku na druhém stupni základních škol. Pro účely hodnocení míry souvislosti stravovacích návyků a vybraných znalostí o zdravé výživě žáků 9. tříd základních škol v Jihočeském kraji byly vyvinuty Výživový dotazník pro žáky staršího školního věku a Vědomostní kvíz o výživě a správném stravování, jejichž platnost byla testována položkovou analýzou testových úloh a hledáním míry vnitřní konzistencí vědomostních otázek. S využitím sestavených metod sběru dat bylo ve školních letech 2014/2015 a 2015/2016 zrealizováno plošné šetření výživy žáků 9. tříd náhodným výběrem zvolených základních škol v Jihočeském kraji. Výzkum přináší návrh pedagogické intervence, cílené na aktivní podporu zdraví českých dětí. Prokazatelně potvrzuje souvislost mezi znalostmi zdravé výživy a stravovacími návyky žáků staršího školního věku a v rámci posílení výchovně vzdělávacího vlivu předkládá ověřený edukační program správného stravování, který se jeví jako vhodný doplňkový nástroj pro edukaci ve výživě dětí školního věku a oblíbený námět pro organizaci výuky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The purpose of this study was to determine the relationship between dietary habits and healthy nutrition knowledge of high school students in Czech Republic and to design a Nutrition Education Program for the second grade students of primary schools in Czech Republic inspired by The Nutrition Education Program developed by Nebraska Extension of University of Nebraska – Lincoln. A validated Nutritional survey and Nutritional knowledge quiz were designed. The validity of both methods was tested using analytical analysis of all survey and test items and examining internal consistency.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK