Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 391)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vztah křesťanů a muslimů v České republice v době po teroristických útocích na New York z 11.9.2001
Název práce v češtině: Vztah křesťanů a muslimů v České republice v době po teroristických útocích na New York z 11.9.2001
Název v anglickém jazyce: The Relationship of Christians and Muslims in the Czech Republic after 9/11 Terrorist Attacks on New York
Akademický rok vypsání: 2005/2006
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018) (26-KTE)
Vedoucí / školitel:
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.11.2006
Datum zadání: 02.11.2006
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.12.2011
Datum a čas obhajoby: 26.01.2007 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.11.2006
Datum odevzdání tištěné podoby:02.11.2006
Datum proběhlé obhajoby: 26.01.2007
Oponenti: doc. ThDr. Václav Ventura, Th.D.
  Bogdan Pelc
 
 
Zásady pro vypracování
Licenciátní práce se pokusí na základě sociologických šetření identifikovat hlavní charakteristiky vztahu muslimů a křesťanů v ČR v době po 11.9.2001 (tady a teď). Zjištěné „obavy“ a „naděje“ budou dále podrobeny teologické reflexi s cílem zhodnotit jejich oprávněnost, resp. nastínit teologická východiska pro jejich hodnocení.
Seznam odborné literatury
ABBAS, Mohamed. 2006. Virtuální islámské zlo. Prostor, 2006, č. 1 a 2, s. 142-147.
ADAMEC, Č.; POSPÍŠIL, B.; TESAŘ, M. 1947. Za hlasem lidu – Rok výzkumu veřejného mínění v Československu. Československé epištoly, 1947, č. 2, s. 25-29.
ARMSTRONGOVÁ, Karen. 1996. Dějiny Boha. Přeložili Š. Kovařík, L. Kropáček, M. Moravcová. 1. vyd. Praha: Argo, 1996.
BALTHASAR, Hans Urs von. 2001. Křesťansky meditovat. Přel. K. Weichsel. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001.
BEINERT, Wolfgang. 1994. Slovník katolické dogmatiky. Přel. M. Altrichter a L. Hipsch. 1. vyd. Olomouc: MCM, 1994.
Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona, český ekumenický překlad, 6. vyd. Praha, Biblická společnost, 1992.
BOUBLÍK, Vladimír. 200. Teologie mimokřesťanských náboženství. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. 2000.
CARDINI, Franco. 2004. Evropa a islám. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004.
CIKÁNEK, Jiří. 2002. Psychologické operace jeko nový způsob válčení. Válečná propaganda z pohledu křesťanské etiky. Diplomová práce. ETF UK, 2002.
CIKÁNEK, Jiří. 2005. Muslimové a my – dialog či konfrontace? Zpráva z retreatu. Křesťanská revue, 2005, roč. 52, č. 5, s. 137-138.
Deklarace Dominus Iesus. Kongregace pro nauku víry, 6.8.2000.
Dokumenty II. vatikánského koncilu. Přel. O. Mádr a spol. 2. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002.
DUROZOI, Gérard; ROUSSEL, André. 1994. Filozofický slovník. Přeložili J. Binder …et al. 1. vyd. Praha: EWA, 1994.
HAMPLOVÁ, D. 2000. Náboženství a nadpřirozeno ve společnosti. Praha: Sociologický ústav AVČR, 2000.
HANUŠ, J. (ed.). 1999. Náboženství v době společenských změn. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
HELLER, Jan; MRÁZEK, Jiří. 2004. Nástin religionistiky. 2. rev. vyd. Praha: Kalich, 2004.
HOŠEK, Pavel. 2005. Na cestě k dialogu. Křesťanská víra v pluralitě náboženství. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2005.
HRBEK, Ivan; PETRÁČEK, Karel. 1967. Muhammad. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967.
INTROVIGNE, Massimo. 2003. Hamás. Islámský terorismus ve svaté zemi. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2003.
ISMAEL, Tareq Y.; ISMAEL, Jacqueline S. 1985. Government and Politics an Islam. 1. vyd. London: Francis Pinter, 1985.
JUKKO, Risto. 2001. Trinitarian Theology in Christian – Muslim Encounters. Helsinky: Luther-Agricola-Society. 2001.
KEPEL, Gilles. 1996. Boží pomsta. 1. vyd. Brno: Atlantis, 1996.
Korán. Přeložil I. Hrbek. 7. vyd. Praha: Academia, 2000.
KOVÁŘ, Jinadřich. 1984. Islám a muslimské země. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1984.
KROPÁČEK, Luboš. 1997. Islám očima křesťanské teologie. Souvislosti, 1997, roč. 8, č. 3-4, s. 115-126.
KROPÁČEK. Luboš. 1998. Duchovní cesty islámu. 2. vyd. Praha: Vyšehrad, 1998.
KROPÁČEK. Luboš. 1999. Blízký východ na přelomu tisíciletí. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1999.
KROPÁČEK. Luboš. 2002. Křesťanství a islám. Univerzum, 2002.
KROPÁČEK. Luboš. 2006. Odmítnout nenávist. Prostor, 2006, č. 1 a 2, s. 17-24.
Křesťanství a ostatní náboženství: dokument Mezinárodní teologické komise z roku 1996. Přel. C. V. Pospíšil. 1. vyd. Praha: Krystal: Krystal OP, 1999.
KÜNG, Hans. 2000. Světový étos pro politiku a hospodářství. Přeložili K. Floss a B. Horyna. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2000.
KÜNG, Hans; ESS, Josef van. 1998. Křesťanství a islám. Přeložili J. Hoblík a L. Kropáček. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1998.
KUSCHEL, Karl-Josef. 1997. Spor o Abrahama. Co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje. Přeložili J. Slabý a D. Mik. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1997.
MENDEL, Miloš. 1997. Džihád. Islámské koncepce šíření víry. 1. vyd. Brno: Atlantis, 1997.
MENDEL, Miloš; MÜLLER, Zdeněk. 1989. Svět Arabů. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1989.
MENZNÍK, Jaroslav. 1997. Přehled dějin středověké západní Evropy. I. Vznik středověké Evropy (5.-11. století). Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1997.
MUZIKÁŘ, Josef a kol. 1987. Islám v politice. 1. vyd, Praha: Svoboda, 1987.
NEŠPOR, Z. R. 2001. Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství. Praha: Sociologický ústav AVČR, 2004.
POSPÍŠIL, Ctirad, V. 1999. Úvodní studie. In: Křesťanství a ostatní náboženství: dokument Mezinárodní teologické komise z roku 1996. Přel. ---c.V. Pospíšil. 1. vyd. Praha: Krystal OP. 1999.
POSPÍŠIL, Ctirad, V. 2002. Víra a náboženství z hlediska solidarity s trpícími. Teologické texty, 2002, roč. 13, č. 1, s. 18-20.
POSPÍŠIL, Ctirad, V. 2003a. Františkáni a vyznavači islámu. Teologické texty, 2003, roč. 14, č. 4, s. 152-154.
POSPÍŠIL, Ctirad, V. 2003b. Sebevražedný terorismus – příklad deviantní politizace náboženství. Dingir – časopis o současné náboženské scéně, 2003, roč. 6, č. 4, s. 140-141.
POSPÍŠIL, Ctirad, V. 2004. Různé přístupy křesťanů k ostatním nábožestvím. In: Evangelikální fórum – sborník evangelikálních teologů: Křesťané a jiná náboženství. Praha: Návrat domů, 2004, s. 99-120.
Předběžná náplň práce
Práce se snaží postihnout vztah křesťanů a muslimů po teroristických útocích 11. září 2001. Autor bude sbírat materiál z médií s celostátní působností ve vybraných časových intervalech a tento materiál dále analyzovat. Dále bude získáván materiál formou ankety mezi účastníky víkendového setkání muslimů a křesťanů a formou polořízených rozhovorů s vybranými respondenty z katolické církve.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The objective of the thesis primarily is to identify the main characteristics of the relationship between Christian and Muslims in the Czech Republic after September 11, 2001 (here and now) based on the sociological survey. Subsquently, the ascertained concerns and hopes become subject to a theological reflection with the aim to assess their justification, or to outline the theological base for their evaluation and thereby, to aid in correct orientation when deciding on whether these concerns and hopes are justified, or whether they are prejudices, which have no support at the dogmatic level and which should be further avoided.
Within the conducted sociological surveys, the following methods and techniques were applied: media analysis (nationwide press at selected time intervals), inquiry of the participants of a weekend gathering of Christians and Muslims, semi-controlled interveiws with selected respondents from the environment of the Catholic Church.
Based on the above mentioned sociological surveys, dialogue was identified as hope. An in-depth examination indicated that the dialogue has a number of levels. A dialogue at an ethical and practical level represents a possible way out from the current situation, owing to its focus on common values and the common future of the participants, who care about a common future. Apart from formulating an own standpoint, the dialogue also anticipates interest in others and openness towards others. The fact whether this interest is present also on the side of Muslims living in the Czech Republic shall be the subject of continuing sociological surveys. Moreover, contemplating the dialogue content and its forms has a rather substantial effect – it forces in individual to self-reflection and it may aid in certain restoration of Christian attitudes.
The divergent concept of political power, political involvement was designated as a concern. Some concepts of enforcing Islamic law are directly abhorrent to the Western concept of democracy. Unlike Christian teachings, Islam does not differentiate between the secular and religious area, whereas this aspect may be considered as one of the most significant roots ot mutual misunderstanding.
This examination thesis represents a part of a future dissertation. The chapters presented herein will be further complemented and other chapters shall be included based on the ascertained respondent opinions. The continuing sociological surveys will expand the identified concerns, as well as focus on other respondent and media groups.
This project, amog others, seeks to stimulate an intra-religious dialogue, with the aim to search for new forms of coexistence of the representatives of both the religions (in a majority society) in the CR based on mutual respect. One cannot speak of full-value relationship without revealing the congruent and divergent attitudes. If we do not understand namely the hidden concerns, space will be left for fomenting hatred. The sociological surveys (non-religious interpretation) alone are not sufficient for unearthing the roots of these concerns and hopes. An analysis of theological concepts should be performed in the manner as this thesis attempts with selected topics.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK