Cirkus jako specifický typ subkultury
Název práce v češtině: | Cirkus jako specifický typ subkultury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Circus as a Specific Type of Subculture |
Klíčová slova: | cirkus, historie cirkusu, subkultura, kvalitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | circus, history of the circus, subculture, qualitative research |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav etnologie (21-UETN) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Václav Soukup, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.12.2011 |
Datum zadání: | 06.12.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 29.05.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.05.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem bakalářské práce bude kulturologická analýza cirkusu jako specifického typu profesní a umělecké subkultury. Zvláštní pozornost bude věnována vývojovým proměnám českého cirkusu ve světovém kontextu. Zpracování práce bude předcházet zmapování stavu zkoumané problematiky a vymezení kulturologicky relevantních pojmů a kategorií. Metodologicky se bude práce opírat jak o rozbor již zpracovaných teoretických studií a dalších odborných pramenů věnovaných cirkusu, tak o vlastní empirický výzkum založený na kvalitativních rozhovorech s respondenty působícími v rámci dané subkultury. Cílem práce je nejen postihnout dějiny cirkusu jako specifického kulturního fenoménu ale také z interdisciplinární perspektivy popsat a analyzovat současnou situaci a perspektivy této svébytné kulturní instituce. |
Seznam odborné literatury |
BEEMAN, William O. The Anthropology of Theater and Spectacle. Annual Review of Anthropology, Vol. 22, (1993), pp. 369-393
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 214 s. BURGESS, Hovey. The Classification of Circus Techniques. The Drama Review: TDR, Vol. 18, No. 1, Popular Entertainments (Mar., 1974), pp. 65-70 CIBULA, Václav. Život v manéži. Praha: Orbis, 1966. 202 s. CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus. Praha: Pražská scéna, 2006. 263 s. DE BOTTON, Alain. Umění cestovat. Zlín: Kniha Zlín, 2010. 227 s. DVOŘÁK, František. Cirkusy a varieté Františka Tichého. Praha: Odeon, 1967. 77 s. HANČL, Antonín. Ejhle cirkusy a varieté: první český cirkusový slovník. Brno: Rovnost, 1995. 164 s. HASSE, Karel. Cirkusácké živobytí. Praha: ÁKA Čejkovo nakladatelství, 1991. 196 s. HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 277 s. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 407 s. JANURA, František; PEŠAN, Miroslav. Za cirkusem: Noc a den mezi artisty a jejich zvířaty. Praha: Orbis, 1953. 160 s. KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: SLON, 2010. 151 s. MAFFESOLI, Michel. O nomádství: iniciační toulky. Praha: Prostor, 2002. 265 s. REIDINGER, Jiří. Cirksezóna. Brno: Host, 1992. 112 s. RYCHLÍK, Břetislav. Lidé z manéže. Česká televize. 2003. 58min. |