Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Cirkus jako specifický typ subkultury
Název práce v češtině: Cirkus jako specifický typ subkultury
Název v anglickém jazyce: Circus as a Specific Type of Subculture
Klíčová slova: cirkus, historie cirkusu, subkultura, kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: circus, history of the circus, subculture, qualitative research
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Václav Soukup, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.12.2011
Datum zadání: 06.12.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.02.2012
Datum a čas obhajoby: 29.05.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2013
Datum proběhlé obhajoby: 29.05.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem bakalářské práce bude kulturologická analýza cirkusu jako specifického typu profesní a umělecké subkultury. Zvláštní pozornost bude věnována vývojovým proměnám českého cirkusu ve světovém kontextu. Zpracování práce bude předcházet zmapování stavu zkoumané problematiky a vymezení kulturologicky relevantních pojmů a kategorií. Metodologicky se bude práce opírat jak o rozbor již zpracovaných teoretických studií a dalších odborných pramenů věnovaných cirkusu, tak o vlastní empirický výzkum založený na kvalitativních rozhovorech s respondenty působícími v rámci dané subkultury. Cílem práce je nejen postihnout dějiny cirkusu jako specifického kulturního fenoménu ale také z interdisciplinární perspektivy popsat a analyzovat současnou situaci a perspektivy této svébytné kulturní instituce.
Seznam odborné literatury
BEEMAN, William O. The Anthropology of Theater and Spectacle. Annual Review of Anthropology, Vol. 22, (1993), pp. 369-393
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 214 s.
BURGESS, Hovey. The Classification of Circus Techniques. The Drama Review: TDR, Vol. 18, No. 1, Popular Entertainments (Mar., 1974), pp. 65-70
CIBULA, Václav. Život v manéži. Praha: Orbis, 1966. 202 s.
CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus. Praha: Pražská scéna, 2006. 263 s.
DE BOTTON, Alain. Umění cestovat. Zlín: Kniha Zlín, 2010. 227 s.
DVOŘÁK, František. Cirkusy a varieté Františka Tichého. Praha: Odeon, 1967. 77 s.
HANČL, Antonín. Ejhle cirkusy a varieté: první český cirkusový slovník. Brno: Rovnost, 1995. 164 s.
HASSE, Karel. Cirkusácké živobytí. Praha: ÁKA Čejkovo nakladatelství, 1991. 196 s.
HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 277 s.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 407 s.
JANURA, František; PEŠAN, Miroslav. Za cirkusem: Noc a den mezi artisty a jejich zvířaty. Praha: Orbis, 1953. 160 s.
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: SLON, 2010. 151 s.
MAFFESOLI, Michel. O nomádství: iniciační toulky. Praha: Prostor, 2002. 265 s.
REIDINGER, Jiří. Cirksezóna. Brno: Host, 1992. 112 s.
RYCHLÍK, Břetislav. Lidé z manéže. Česká televize. 2003. 58min.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK