Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí
Název práce v češtině: Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí
Název v anglickém jazyce: Information value and acceptability in weather forecast
Klíčová slova: Akceptabilita, informační hodnota, komunikace, komunikát, kód, mediální produkt, porozumění, předpověď počasí, sémantika, sémiotika
Klíčová slova anglicky: Acceptability, information value, communication, communiqué, code, medial product, understanding, weather forecast, semantics, semiotics
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 14.11.2011
Datum zadání: 14.11.2011
Datum a čas obhajoby: 06.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.07.2013
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2013
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Olga Palkosková, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce s názvem Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji předpověď počasí jako mediální produkt televizního zpravodajství. Zabývám se tím, jak předpověď počasí vstupuje do mediální komunikace. Zabývám se informační hodnotou, kterou předpověď počasí přináší, a představuji cestu, kterou prochází informace od podavatele k příjemci, s tím souvisí také proces zakódování a dekódování. Popisuji akceptabilitu předpovědi počasí a její složky, které s porozuměním úzce souvisejí a ovlivňují jej. S akceptabilitou je spojena také textová lingvistika, které jsem v diplomové práci vyčlenila samostatnou podkapitolu. Poslední teoretickou částí je sémiotika a sémantika. Tyto disciplíny se zabývají zejména významy a znaky, proto jsou důležité nejen v teoretické, ale zejména ve výzkumné části práce.
Součástí výzkumné části práce je sémiotická analýza dotazníků, které se zabývají jednotlivými složkami předpovědi počasí (obrazovou, zvukovou, obrazově-zvukovou). Cílem práce je zjistit pomocí analýzy, jaká ze složek předpovědi počasí přináší respondentům nejvyšší informační hodnotu, a které ze složek adresáti nejvíce rozumí.
Výsledky výzkumu ukazují, že vysokou informační hodnotu má zvuková složka předpovědi počasí, která přináší více informací než složka obrazová. Kombinace obou těchto složek je ideální forma předpovědi počasí, nicméně současná podoba předpovědi nevyužívá zcela potenciál obou z těchto složek, čímž snižuje přenos informační hodnoty k příjemcům a současně jejich porozumění předpovědi počasí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis The information value and acceptability of forecasting is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part the forecasting is described as a product of television newscast. I deal with the fact of forecasting entering the media communication. I deal with the information value that forecasts bring and show the way a piece of information is transferred from a producer to an addressee relating to the process of coding and decoding. I describe the acceptability of forecasts and its elements influencing comprehension. In relation to acceptability, textual linguistics is discussed in a separated subchapter. The last theoretical part deals with semiotics and semantics. These disciplines deal mainly with meaning and sings and that is the reason why they are not important only in the theoretical part but also in an analyzing part of this thesis. The analyzing part is based on semiotic survey analysis dealing with individual components of forecasts (visual, audio and audio-visual). The aim of this thesis is to find out which of components of forecasting brings the highest information value to respondents and which is best comprehensible for addressees. The survey results demonstrate that it is the audio forecasting that has a high information value and brings more pieces of information that the visual one. The combination of both components is the ideal form of forecasting, nevertheless the current form of forecasts do not use the potential of both components which lowers the information transfer towards addressees and at the same time, it unable the comprehension of forecasting.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK