Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etické problémy v českém PR v období 2005-2010
Název práce v češtině: Etické problémy v českém PR v období 2005-2010
Název v anglickém jazyce: Ethical issues in Czech public relations between 2005 and 2010
Klíčová slova: public relations, PR, etika, kodex, APRA, případové studie, rozhovor, falešné blogy, asociace
Klíčová slova anglicky: public relations, PR, ethics, code, APRA, case study, interview, fake blog, flog, association
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.10.2011
Datum zadání: 31.10.2011
Datum a čas obhajoby: 18.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: Smetanovo nábř. 6
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2012
Oponenti: doc. PhDr. Jan Halada, CSc.
 
 
 
Seznam odborné literatury
6.1 Použitá literatura

ARIELY, Dan. Jak drahé je zdarma. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-239-2.

Akademický slovník cizích slov. Vydání 1. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0607-9.

BERNAYS, Edward. Public relations. LaVergne, USA: University of Oklahoma press. 2010. ISBN 9781419173387.
CUTLIP, Scott. Public relations history. Hove, UK: LEA Publishers. 1995. ISBN 0-8058-1780-8.

HEATH, R.L. Handbook of public relations. VASQUEZ, Gabriel. USA: Sage Publications Inc.,2001. ISBN 0-7619-1286-X.

FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění: Jak úspečně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2678-6.

HACKL, Bohuš. Propagační prostředky. Praha: Vydavatelství obchodu, 1962. Knižnice propagace. s. 100.
JEFKINS, Frank. Public relations. 5. vydání. Essex, UK: Pearson Education Limited. 1998. ISBN 0-273-63432-1.

KASSIN, SAUL. Psychologie. Vydání první. Brno: Computer Press, 2007. 771 stran. ISBN 978-80-251-1716-3.

KHANEMAN, Daniel. Thinking, slow and fast. USA: Penguin books. 2011. ISBN 978-1-846-14055-6.

L’ETANG, Jacquie. Public relations: Základní teorie, praxe, kritické přístupy. 1. vydání. Přeložil Petr ANTONÍN. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7.

LAMME, Margot Opdycke. RUSELL, Karen Miller. Removing the spin: toward a new theory of public relations history. Journalism & communication monographs. roč. 4, č. 11. 2010: Association for Education in Journalism and Mass Communication. Dostupné z www: <http://www.questia.com/PM.qst?a=o&d=5046702611 >. [online]. [cit. 2012-03-12].

LASSWELL, D. Harold. The function of the propagandist. International Journal of Ethics. Vyd.38. č.3. The University Chicago Press, 1928. [online pdf]. [cit. 2012-04-12]. Dostupné z www: <http://www.jstor.org/stable/2378152?seq=4 >.

PARSONS, Patricia. Ethics in Public relations: A guide to Best Practice [Adobe Digital Editions]. 2. vydání [cit. 2012-02-07]. London; Philadelphia: Kogan Page, 2008. ISBN 9780749453329. Dostupné z www: <http://site.ebrary.com/lib/cuni/docDetail.action?docID=10269377 >. (vzdálený přístup přes CAS UK).

REMIŠOVÁ, Anna. Etika médií. Bratislava: Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-376-8.

SEIB, Philip. FITZPATRICK, Kathy. Public relations ethics. USA: Harcourt Brace and Company, 1995. ISBN 0-15-5019430.

SVOBODA, Václav. Public relations: moderně a účinně. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2866-7.

WILCOX, D. L., P. H. AULT, W. K. AGEE a G. T. CAMERON. Public relations: Strategies and Tactics. 6. vydání. United states: Longman, 1999. ISBN 0-321-05555-1.

6.2 Autorské články a odborné komentáře

BOWEN, Shannon. Institute for public relations. Ethics and Public relations. [on-line]. 30. 9. 2007, [cit. 2012-05-06]. Dostupné z www: <http://www.instituteforpr.org/topics/ethics-and-public-relations/>.

BOWEN, Shannon. Public relations and ethics. International Encyclopedia of communication. [on-line]. [cit. 2012-05-06]. Dostupné z www: <http://www.communicationencyclopedia.com.ezproxy.is.cuni.cz/subscriber/uid=4958/tocnode?query=ethics+in+public+relations&widen=1&result_number=1&from=search&id=g9781405131995_yr2012_chunk_g978140513199521_ss128-1&type=std&fuzzy=0&slop=1>.
BUŠTA, Petr. Ceskapozice.cz. [online]. 2. 5. 2012, [cit. 2012-05-06]. Dostupné z www: <http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/pr-pozdrav-z-temneho-davnoveku>.

CORPORATE WATCH. Public relations and lobbying industry [online]. [cit. 2012-02-07]. Dostupné z: <http://www.corporatewatch.org/?lid=1570 >. Svoboda (2009), s. 217.

CHICAGO TRIBUNE. Edelman savors nearly 50 years of independences. [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://articles.chicagotribune.com/2002-06-18/business/0206180039_1_pr-firms-pr-campaign-daniel-j-edelman

FRÝDL, Martin. Mam.cz. [online]. 7. 1. 2008, [cit. 2012-04-16]. Dostupné z www: <http://mediasearch.newtonmedia.cz.ezproxy.is.cuni.cz/news.php?uqid=A96E70C1-1B3A-4CAE-A115-B3AFA95A3BE8&q=neetick%E9&qt=&qsmpl=public+relations&qsr=&qsc=&qa=>.

JEMELKA, Ivan. E15. Kdo tahá za nitky v mediálním světě? [on-line]. 21.2.2008, [cit. 2012-04-16]. Dostupné z www:
<http://mediasearch.newtonmedia.cz.ezproxy.is.cuni.cz/news.php?uqid=5C6F8DF6-467C-417C-9232-D35A595BA8A6&q=neetick%E9&qt=&qsmpl=public+relations&qsr=&qsc=&qa=>.

PIECZKA, Magda. Professionalization of Public Relations. The International Encyclopedia of Communication. Donsbach, Wolfgang (ed). Blackwell Publishing, 2008. Blackwell Reference Online. [online]. [cit. 2012-04-12]. Dostupné z: <http://www.communicationencyclopedia.com.ezproxy.is.cuni.cz/subscriber/tocnode?id=g9781405131995_yr2012_chunk_g978140513199521_ss108-1>.

PRSA Code of Ethics Moves From Enforcement to Inspiration, by Kathy R. Fitzpatrick. [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.prsa.org/AboutPRSA/Ethics/documents/prsa_code_of_ethics_moves.pdf

PRWATCH. How PR Sold the War in the Persian Gulf [online]. [cit. 2012-02-07]. Dostupné z: http://www.prwatch.org/books/tsigfy10.html

SEDLÁČEK, Petr. TREND MARKETING. Etika a public relations. [on-line]. 29.10.2008, [cit. 2012-03-08]. Dostupné z www: <http://mediasearch.newtonmedia.cz.ezproxy.is.cuni.cz/news.php?uqid=F0B08F79-C550-44BB-BFF3-3B7717437045&q=neetick%E9&qt=&qsmpl=public+relations&qsr=&qsc=&qa=>.

SEDLÁČEK, Petr. MaM.cz. PR klub v klinické smrti? [on-line]. 14.6.2010, [cit. 2012-03-08]. Dostupné z www: <http://mediasearch.newtonmedia.cz.ezproxy.is.cuni.cz/news.php?uqid=C72447E5-D7BF-4EBC-9BC3->.

6.3 Další elektronické zdroje:

APRA.cz. O APRA. [on-line]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.apra.cz/cs/o_apra.html
APRA.cz. Etický kodex PR pro zadavatele. [on-line]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.apra.cz/cs/o_apra/eticky_kodex/eticky_kodex_pr_pro_zadavatele.html

APRA.cz. Stockholmská charta. [on-line]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.apra.cz/cs/o_apra/eticky_kodex/stockholmska_charta.html

APRA.cz. Stanovy APRA. [on-line]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.apra.cz/cs/o_apra/stanovy_apra.html

APRA. Aktuality 2008. [on-line]. [cit. 2012-03-08]. Dostupné z: http://www.apra.cz/cs/aktuality/archiv/2008.html

APRA. Česká cena za public relations – výsledky. [on-line]. [cit. 2012-03-08]. Dostupné z: http://www.apra.cz/cs/aktuality/188.html

BISON&ROSE. Napsali 2008. [on-line]. [cit. 2012-03-08]. Dostupné z www: < http://www.bisonrose.cz/cs/napsali?&year=2008&pg=5>.

BRITANNICA. Ivy Ledbetter Lee [online]. [cit. 2012-02-07]. Dostupné z: <http://www.britannica.com/EBchecked/topic/334545/Ivy-Ledbetter-Lee>.

BRITANNICA. Edward Bernays [online]. [cit. 2012-02-07]. Dostupné z <http://www.britannica.com/EBchecked/topic/62470/Edward-L-Bernays>.

COMPUTER BUSINESS. [online]. 7.9.2007, [cit. 2012-03-08]. Dostupné z www: <http://mediasearch.newtonmedia.cz.ezproxy.is.cuni.cz/news.php?uqid=46A475CE-C9A7-4F25-BFEE-27CE2242C761&q=&qt=&qsmpl=neetick%E9+public+relations&qsr=&qsc=&qa=>.

ECONOMIA. Marketing & Média [online]. [cit. 2012-02-08]. Dostupné z www: <http://mam.ihned.cz/index.php?cof=FORID%3A11&cx=partner-pub-7565130797885437%3Amy4xtd-tw9q&ie=win-1250&p=100000_searchg&q=etika+public+relations&sa_x=0&sa_y=0 >.

ECONOMIA. Marketing & Média. [cit. 2012-02-08]. Dostupné z: http://mam.ihned.cz/index.php?cof=FORID%3A11&cx=partner-pub-7565130797885437%3Amy4xtd-tw9q&ie=win-1250&p=100000_searchg&q=etika+public+relations&sa_x=0&sa_y=0

EDELMAN PR. Code of ethics and Business Conduct . [pdf]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.edelman.com/about_us/mission/documents/EdelmanCodeofEthics032011.pdf
EDELMAN PR. Day-to-day situation guide. [pdf]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.edelman.com/about_us/mission/documents/EdelmanSituationGuide032011.pdf

EDELMAN PR. CODE OF ETHICS FOR SUPPLIERS AND SERVICE PROVIDERS [docx]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.edelman.com/about_us/mission/documents/Supplier_Code_of_Ethics.docx

EUPRERA. Who we are. [online]. [cit. 2012-04-15]. Dostupné z http://www.euprera.org/?p=57

EUPRERA. History. [online pdf]. [cit. 2012-04-15]. Dostupné z http://www.euprera.org/_webdata/downloads/262-history2.ppt

HODPODARSKE NOVINY. Dalíkova agentura pozvala novináře, za tisícovku. [on-line].16. 11. 2007, [cit. 2012-04-16]. Dostupné z www: <http://hn.ihned.cz/2-22432290-500000_d-69>.
ICCO. About Us [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.iccopr.com/about-us/Aboutus.aspx

ICCO. Stockholm charter. [on-line]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z www: http://iccopr.com/Member-Benefits/Stockholm-charter.aspx

IPRA. History of IPRA [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.ipra.org/secciones.php?sec=1&subsec=18

IPRA. IPRA Codes. [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z http://www.ipra.org/secciones.php?sec=1&subsec=3

IPRA. FAQ [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z www: http://www.ipra.org/codes/FAQ.doc

LUPA.CZ. Bison, Rose & Fake. [on-line]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/bison-rose-amp-fake/

MAM.cz. Kdo napíše, ten poletí? [on-line]. 17.12.2007, [cit. 2012-03-08]. Dostupné z www: <http://mam.ihned.cz/c1-22623700-kdo-napise-ten-poleti>.

MARKETING. Pořád ještě je tu PRoblém s etikou. [on-line]. 14.4.2009, [cit. 2012-03-08]. Dostupné z www: <http://mediasearch.newtonmedia.cz.ezproxy.is.cuni.cz/news.php?uqid=8A9A4C0B-51F1-487E-AC64-16D01990EDE3&q=&qt=&qsmpl=etika+public+relations&qsr=&qsc=&qa=>.

ON-LINE ZURNALISTIKA. PR agentura zneužívá blogy českých deníků. [on-line]. [cit. 2012-03-16]. Dostupné z: http://online.zurnalistika.cz/62/pr-agentura-zneuziva-blogy-ceskych-deniku/

ON-LINE ZURNALISTIKA. Account manažer Bison & Rose věděl o falešných blozích. [on-line]. [cit. 2012-03-08]. Dostupné z: http://online.zurnalistika.cz/67/account-manazer-bison-rose-vedel-o-falesnych-blozich/

O’DWYERS. Worldwide Fees of Top Independent PR Firms With Major U.S. [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.odwyerpr.com/pr_firm_rankings/independents.htm

PR KLUB. O nás. [on-line]. [cit. 2012-05-06]. Dostupné z: http://www.prklub.cz/o-pr-klubu/

PR KLUB. Výkonný výbor PR Klubu je kompletní, má dvě nové členky. [on-line]. [cit. 2012-03-08]. Dostupné z: http://www.prklub.cz/2010/02/vykonny-vybor-pr-klubu-je-kompletni-ma-dve-nove-clenky/

PRSA. About enforcement. [online]. [cit. 2012-02-06]. Dostupné z www: <http://www.prsa.org/AboutPRSA/Ethics/AboutEnforcement/ >.

PRSA. About PRSA [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.prsa.org/AboutPRSA/

PRSA. Code of Ethics [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z http://www.prsa.org/AboutPRSA/Ethics/CodeEnglish/

SYNDIKAT NOVINARU. Etický kodex novináře. [cit. 2012-05-13]. Dostupné z www: http://syndikat-novinaru.cz/1/5/36/etika/eticky-kodex

MARKETING MEDIA. APRA se dožila komunikační strategie. 1. 2. 2010, [2012-05-11]. Dostupné z www: <http://mam.ihned.cz/c1-40268770-apra-se-dozila-komunikacni-strategie >.

MEDIAGURU. Mediální slovník. [on-line]. [cit. 2012-04-15]. Dostupné z http://www.mediaguru.cz/medialni-slovnik/zakony-z-medialni-branze/
MMPortal.cz. Dobrovolné sdružení PR agentur působících v ČR. [on-line]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.mmportal.cz/asociace-public-relations-agentur-apra-.html

SEARCHENGINEWATCH. The 100th Birthday of the Press Release. [online]. [cit. 2012-02-28]. Dostupné z www: <http://searchenginewatch.com/article/2067724/The-100th-Birthday-of-the-Press-Release/ >.

THE NEW YORK TIMES. Wal-Mart Enlists Bloggers in P.R. Campaign [online]. [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2006/03/07/technology/07blog.html?_r=1&ex=1161403200&en=121511323f0252b9&ei=5070
Předběžná náplň práce
Smyslem public relations je zprostředkovávat efektivní komunikaci subjektu s veřejností, obor přitom prezentuje výsledky své práce jako pozitivní pro obě strany. Ne vždy však mají firemní, politické či jiné záměry povahu blahodárné služby veřejnosti. Z historie public relations jsou známy negativní dopady práce PR agentur na politické rozhodování (e.g.: Občané za svobodný Kuwait agentury Hill & Knowlton z roku 1990) i společenské prostředí (e.g.: změna vnímání a nárůst kouření žen v důsledků akcí Edwarda Bernayse ve 20.letech 20.století). Praktikové PR se často musí konfrontovat s otázkami osobní etiky vyvěrajících z konfliktu mezi loajalitou ke klientovi a dodržením etičnosti vlastního chování. Musí se potýkat s etickými problémy nejen při přijímání obsahu propagovaného sdělení, ale i při vymýšlení a schvalování formy jeho prezentace. Cílem práce bude prozkoumat etičnost práce praktiků PR s ohledem na přečiny v českém prostředí v období 2005 až 2010. Práce se bude věnovat vzniku a vývoji etické kodifikace PR v České republice včetně legislativní úpravy v konfrontaci s kodifikací zahraničních institucí (PRSA, IPRA, EUPRERA, Edelman PR). Dále jsou rozpracovány konkrétní kontroverze českého PR v období 2005 – 2010 (mj. například případ uplácení novinářů Marianou Tarčaniovou). Mimo to bude práce obsahovat hloubkové rozhovory s předními českými praktiky PR, jejichž cílem bude zjistit jejich pohled na etiku. Závěrem práce se pak hodlám formou dotazníkového šetření věnovat názorům současných studentů PR jakožto budoucích možných oborových pracovníků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of public relations is to establish effective communication of a subject with a public. Effects of this communication, at least theoretically, should be positive for both sides. However, political, commercial or other intentions do not always have positive impact on a public. There are well-known negative effects of public relations work on the level of political decisions (e.g.: 'Citizens for Free Kuwait' by an agency Hill & Knowlton in 1990) as well as social changes (e.g.: change of perception and increase of smoking among women after intervention of Edward Bernays at the beginning of 20th century). PR practitioners often face ethical dilemmas, whether to keep loyalty to a client or to stay devoted to one's own values. They must face ethical dilemmas not only when perceiving a promoted content, but as well as when creating methods and ways of its presentation.
The bachelor thesis deals with ethics in public relations with specific aim to describe unethical practises used in the Czech Republic between the years 2005 and 2010 (e.g.: case of financial stimulus to journalists by Mariana Tarčániová). The paper will also describe an evolution of ethical and legislative rules applied in the Czech sector in a comparison with codes of conduct of foreign associations (PRSA, IPRA, EUPRERA, Edelman PR). Several in-depth interviews will also be held with Czech prominent PR practitioners in order to gain their view of ethics in PR. A survey for Czech students will also be executed in order to gain their view of ethics within the field.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK