Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti neinvazivní kontroly trénovanosti v hypoxii
Název práce v češtině: Možnosti neinvazivní kontroly trénovanosti v hypoxii
Název v anglickém jazyce: Possibilities of Non-invasive Control of Hypoxic Training
Klíčová slova: stavy nálad, sportovní trénink, vyšší nadmořská výška, POMS
Klíčová slova anglicky: mood states, sports training, moderate altitude, POMS
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.10.2012
Datum zadání: 02.10.2012
Datum a čas obhajoby: 27.09.2017 00:00
Místo konání obhajoby: UK FTVS
Datum odevzdání elektronické podoby:18.07.2017
Datum odevzdání tištěné podoby:18.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 27.09.2017
Oponenti: doc. PaedDr. Martin Pupiš, Ph.D.
  doc. PaedDr. Pavel Korvas, CSc.
 
 
Konzultanti: PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Zásady pro vypracování
Cíle
Disertační práce se zabývá pozorováním dynamiky stavů nálad v průběhu výcvikového tábora (VT) v prostředí střední nadmořské výšky (VTN) a vyšší nadmořské výšky (VTV). Jejím cílem je posoudit vliv změny prostředí (VTN a VTV) na dynamiku emočních stavů sportovce při pobytovém a pohybovém zatížení výcvikového tábora a vyhodnotit, zda lze pozorování emočních stavů využít ke kontrole trénovanosti také v prostředí vyšší nadmořské výšky.
Metodika
Výzkum bude realizován v přirozeném hypoxickém prostředí střední nadmořské výšky (Churáňov, ČR, cca 900 – 1 000 m n. m.) a vyšší nadmořské výšky (St. Moritz, CH, cca 1 800 m n. m.) na vzorku vrcholových vytrvalostních sportovců (n = 8, úroveň širší reprezentace ČR, specializace běhy na střední a dlouhé tratě). Tyto výcvikové tábory jsou součástí ročního tréninkového cyklu sportovce a jejich náplň je podobná, protože se jedná vždy o přípravné období - o zimní (VTN) a jarní (VTV). Kromě pozorování dynamiky emočních stavů sportovce, bude sledována také ranní klidová srdeční frekvence (RSF), obecné a speciální tréninkové ukazatele (počet tréninkových dní, zdravotní omezení, objem a intenzita tréninku apod.) a sportovní výkonnost (souvislý běh 6-8 km na úrovni anaerobního prahu).
Ke sledování dynamiky nálad využijeme zkrácenou 37 položkovou verzi dotazníku POMS (McNair, Lorr, Droppleman, 1971), u něhož byla potvrzena faktorová struktura, odhad vnitřní konzistence a uvedení deskriptivní charakteristiky také v české prostředí (Stuchlíková, Man, Hagtvet, 2005). Naše práce bude mít charakter kvaziexperimentu a pro zpracování získaných údajů budou použity statistické metody vyjadřující významnost rozdílu mezi údaji (např. Studentův t-test, případně chí-kvadrát test).
V konstruktu této práce jsme vycházeli z teoretického předpokladu, že nelze vždy jednoznačně rozlišit mezi emocemi a náladami. Přičemž nálada je definována jako soubor pocitů, které jsou ve své podstatě prchavé a jsou nestálé jak intenzitou, tak dobou svého trvání a obvykle v sobě zahrnují více než jednu emoci (Lane, Terry, 2000).
Seznam odborné literatury
1. Bardwell, W. A. ; Ensign, W. Y. ; Mills, P. J. (2005). Negative mood endures after completion of high-altitude military training. Annals of Behavioral Medicine, 29(1), 64–69.
2. Kenttä, G.; Hassmén, P.; Raglin, J.S. (2006). Mood state monitoring of training and recovery in elite kayaker. European Journal of Sport Science, 6(4), 245-253.
3. Lane, A. M.; Terry, P. C. (2000). The Nature of Mood: Development of a conceptuamodel with a focus on depression. Journal of Applied Sport Psychology, 12(1), 16–33.
4. Lane, A. M.; Whyte, G. P.; Shave, R.; Barney, S.; Stevens, M.; Wilson, M. (2005). Mood disturbance during cycling performance at extreme conditions. Journal of Sports Science and Medicine, 4(1), 52–57.
5. McNair, D. M.; Lorr, M.; Droppleman, F. (1971). Manual for the Profile of Mood States. San Diego, CA: Educational and Industrial Testing Service.
6. Morgan, W. P.; Brown, D. R.; Raglin J. S.; O'Connor, P. J.; Ellickson, K. A. (1987). Psychological monitoring of overtraining and staleness. British Journal of Sports Medicine, 21, 107-114.
7. Shukitthale, B.; Rauch, T.; Foutch, R. (1990). Altitude symptomatology and mood states during a climb to 3,630 meters. Aviation Space and Environmental Medicine, 61(3), 225–228.
8. Slivka, D. R.; Hailes, W. S.; Cuddy, J. S.; Ruby, B. C. (2010). Effects of 21 days of intensified training on markers of overtraining. Journal of Strength & Conditioning Research, 24(10), 2604-2612.
9. Stuchlíková, I.; Man, F.; Hagtvet, K. (2005). Dotazník k měření afektivních stavů: konfirmační faktorová analýza krátké české verze. Československá psychologie, 49, 459 – 469.
10. Verde T.; Shephard R. J. (1992). Potential markers of heavy training in highly trained distance runners. British Journal of Sports Medicine, 26(3), 167–175.
Předběžná náplň práce
Disertační práce má za cíl posoudit možnost využití dotazníku POMS k diagnostice únavy při sportovním zatížení v hypoxickém prostředí.
Jednotlivé úkoly práce tedy jsou:
- zajistit vhodné probandy (vytrvalostní sportovci na úrovni širší reprezentace ČR)
- realizovat pilotní studii dotazníku POMS (česká verze) v nížinném prostředí
- provést měření pomocí POMS při výcvikovém táboru ve vyšší nadmořské výšce
- vyhodnotit a interpretovat získaná data
Realizace našeho výzkumu proběhne v rámci jednoho ročního tréninkového cyklu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The goal of this Thesis is to evaluate the possibility of using POMS questionaire to diagnose the fatigue at sports training in hypoxic environment.
Particular tasks of this Thesis are:
- to find suitable proband (endurance athletes, members of Czech National Athletics Team)
- to realize pilot study of POMS questionaire (Czech version) in normoxia
- to measure with POMS questionaire at sports camp in moderate altitude
- to evaluate and interpret obtained data
The realization of our research will take place during one year training cycle.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK