Soukromé proměny malíře Martina Šárovce
Název práce v češtině: | Soukromé proměny malíře Martina Šárovce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Martin Šárovec's Private Metamorphosis |
Klíčová slova: | Martin Šárovec, současná česká malba, portrét, expresionismus, existencionalismus, česká groteska, populární kultura |
Klíčová slova anglicky: | Martin Šárovec, Contemporary Czech Painting, Portrait, Expressionism, Existencionalism, Česká groteska, Popular Culture |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.09.2011 |
Datum zadání: | 26.09.2011 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.09.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2012 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 29.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2012 |
Oponenti: | Mgr. Petr Vaňous |
Zásady pro vypracování |
1. ÚVOD
2. Přehled literatury 3. Kontext doby – reflexe soudobého umění 3.1 Postkomunistické generace 3.2 Druhá porevoluční generace 3.3 Generace nového tisíciletí 4. Osobnost Martina Šárovce 5. Proč malba? 5.1 Portrét versus figura 5.2 Inspirační a umělecká východiska 5.3 Výtvarné postupy 6. Struktura životních etap 6.1 Studium na DAMU 1997-2002 6.2 Studium naVŠUP 2002–2004 6.3 Rodina 2005-2006 6.4 Tvorba let 2007-2010 7. ZÁVĚR 9. Přílohy Seznam literatury Seznam vyobrazení Seznam výstav |
Seznam odborné literatury |
Monografie:
BIELESZOVÁ Štěpánka: Klasika 2000, Olomouc 2000 GRYGAR Štěpán: Konceptuální umění a fotografie, Praha 2004 Marie Platovská/Rostislav Švácha: Dějiny českého výtvarného umění VI/2, 1958–2000, Praha 2007 KOLEČEK Petr: Současné české výtvarné umění, In: IV. Biennále mladého umění Zvon, Praha 2000 MALÁ Olga: Vábení grálu, In: Současné umění' 90s, Praha 1998 PACHMANOVÁ Martina, PRAŽANOVÁ Markéta (eds.): Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze 1885-2005, Praha 2005 PAVLIŇÁK Petr (ed.): Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950–2006. Šan - Šta. Ostrava 2005 PETRUŠEK Miloslav: Josefina a český Slavin. Portrét jako nástroj zobrazení člověka a deformace společenského vědomí. In Kusá, Z. (ed.). In: Tvár jako sociálny nástroj, Bratislava 2007 SLAVICKÁ, Milena: Poslední obraz, Praha 1998 ŠÁROVCOVÁ, Martina (ed.): Martin Šárovec – Na vzdory, Praha 2008 ŠÉFROVÁ Nikola: Humor v konceptuálním umění, Brno 2011 VAŇOUS Petr: Pluralita mezi rozumem, emocí a kalkulem, In: Typický obraz, Praha 2007 VAŇOUS Petr, Konec grotesky v Čechách, Společnost Topičova salonu, Praha 2008 VLČEK Tomáš (ed.): České moderní a současné umění 1890–2010 /2. díl/, Praha 2010 Periodika: FRANTA Roman: Art Karlsruhe 2007 (rec.), Ateliér 9, 2007 FRANTA Roman: KVO, Psychedelic screen saver, (rec.). A2 kulturní týdeník 32, 2007 HÁJEK Václav: Psychedelická reklama na nic (rec.), Ateliér 24, 2005 JEŘÁBKOVÁ Edith: malířský salon bez odpovědí (rec.), Art & Antiques 4, 2007 MICHALOVÁ Rea: C’EST LA VIE (rec.), dostupné z: http://michalscollection.cz/?p=313 MORGANOVÁ Pavlína: Mapa současné české umělecké krajiny, dostupně z: www.artscape.cz PECH Milan: C' est la vie (rec.). Ateliér 9, 2009 PECH Milan: MAN GO, A2, dostupné z: http://www.advojka.cz/archiv/2009/19/man-go SÝKOROVÁ Lenka: TV Show und Video (rec.). Ateliér 13, 2008 SÝKOROVÁ Lenka: TV Show und Video. Šárovcovo zvedání opony (rec.). A2 23, 2008 SÝKOROVÁ Lenka: PRIVATE METAMORPHOSIS, dostupné z: http://www.vsup.cz/cs/aktuality/vystavy-a-prednasky-mimo-vsup/2824-martin-sarovec-private-metamorphosis ZAHRADNÍČKOVÁ Zuzana: Opět umění porodit (rec.). Ateliér 12, 2007 Kolektivní katalogy VI. mezinárodní bienále kresby Plzeň 2008 (kat. Výstavy), Plzeň 2008 Art Karlsruhe 2007. Internationale Messe für Klassische Moderne und Gegenwartskunst, Karlsruhe 2007 DIMTER T., JIRKŮ B., POKORNÝ K.: Figurama 2003, Praha 2002 GRUND David , JAROŠ Milan , NESVADBOVÁ Iva: Art Prague, 6. veletrh současného umění / 6th International Contemporary Art Fair, Art Prague, s.r.o., Praha 2007 HARTMANN Ivan, MICHAJLOVÁ Světlana, RYBKOVÁ Katarína: Mezinárodní trienále současného umění ITCA 2008, Praha 2008 HÁJEK Václav: Současné české umění - Generační paralely I, Praha 2007 HÁJEK Václav, KUKLA Eugen, ROVDEROVÁ Nadia: Florálie - Mezi idylou a halucinací, ArtPro, s.r.o., Praha 2005 JIRKŮ B., POKORNÝ K: Figurama ´04, Praha 2004 NEWMAN John: Současné české umění - Generační paralely II, Praha 2008 REZLER Aleš: V. Sympozium současného výtvarného umění Jenewein - Kutná Hora, Kutná Hora 2005 ROVDEROVÁ Nadia: Umění porodit (kat. výstavy). Praha 2007 STAUB Helena: Martin Šárovec: Nostress Gallery 22.5.-17.6.2007, Icon Gallery 11.7.-3.9.2007. Praha 2007 STAUB Helena, VAŇOUS Petr, TUČKOVÁ Kateřina, Nová trpělivost / New patience. Praha 2007 Žijte s uměním. VI. ročník veletrhu současného umění Art Prague 21. - 27. 5. 2007. Praha 2007 Autorské katalogy ŠÁROVEC Martin: What's the Great Happiness, Praha 2010 |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá dílem současného českého malíře Martina Šárovce (*1977). Jeho výtvarný projev osciluje mezi expresionismem a realismem. Hlavním umělcovým ikonografickým motivem je lidská tvář, kterou pod dojmem postmoderní mediální kultury transformuje do různých, místy až děsivých podobizen člověka současnosti. Vznikají tak groteskní, psychedelické i labilní momentky s vyprázdněnými ikonami současné populární kultury. Práce zkoumá rovněž umělcova umělecká a osobní východiska jeho malby. Zároveň se snaží zařadit jeho dílo do kontextu soudobého českého umění. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focus on the Czech contemporary painter Martin Šárovec (*1977). His art expression oscillates between expressionism and realism. He is interested in painting the human face, which under an influence of postmodern media culture mutates into different and sometimes scary portraits of today's society. He paints grotesque, psychedelic and labile snapshots with emptied icons of contemporary pop-culture. The thesis tries to find out the artist's life and art sources that reflects in his paintings. It also puts his work into the context of the Czech contemporary art. |