Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Argumentace v medializaci komentátorských pořadů a teorie řečových aktů Johna Searla
Název práce v češtině: Argumentace v medializaci komentátorských pořadů a teorie řečových aktů Johna Searla
Název v anglickém jazyce: Reasoning in medialisation of discuss programmes and J.Searle´s Theory of Speech Acts
Klíčová slova: Moderátor, argumentace, publicistika, diskurs, komunikační strategie, řečový akt, John Searle.
Klíčová slova anglicky: Moderator, argumentation, journalism, discourse, communication strategy, speech act, John Searle.
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Otakar Šoltys, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.07.2011
Datum zadání: 07.07.2011
Datum a čas obhajoby: 27.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1.
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 27.06.2012
Oponenti: prof. PhDr. Jiří Kraus, DrSc.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BIBLIOGRAFIE
Monografie
AUSTIN, J. Jak udělat něco slovy. Z angl. orig. přel. A. Bakešová aj. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2000, 176 s. ISBN 0009-5795-0.
BERKOWITZ, Daniel A. Cultural meanings of news: a text-reader. Thousand Oaks: Sage, 2011, xxii, 408 s. ISBN 978-1-4129-6765-5.
ČMEJRKOVÁ, S. a HOFFMANOVÁ, J.: Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011, 491 s. ISBN 9788020019707.
ECO, U.: Teorie sémiotiky. přel. Marek Sedláček. Praha: Argo, 2009. Vyd. 2. ISBN 978-80-257-0157-7.
FOUCAULT, M.: Slova a věci. Brno: Computer Press, 2007. 309 s.ISBN 978-80-251-1713-2.
HAGEN, L.: Massenmedien in der Markwirtschaft – Mass Media in the Market Economy. UVK Verlag – Ges, 2007. 350 s. ISBN 3896-6959-40.
KLAPETEK, M.: Komunikace, argumentace a rétorika. Praha:Grada Publishing, 2008. 247 s. ISBN 978-80-247-2652-6.
KOŤÁTKO, P.: Význam a komunikace. Praha: Filosofia, 1998. 294 s. ISBN 80-7007-117-6
KRAUS, J.. Rétorika a řečová kultura. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-246-1829-6.
KRAUS, J.: Rétorika v evropské kultuře. Praha: Karolinum, 1998.182 s. ISBN 80-200-0659-1
LASSWELL, Harold Dwight a Nathan LEITES. Language of politics: studies in quantitative semantics. 2nd printing. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1965, vii, 398 s.
LEVINSON, Paul. The soft edge: a natural history and future of the information revolution. London: Routledge, 1998, xviii, 257 p. ISBN 0415197724.
LOUW, E.: The Media and Political Process. London: Sage Publications, 2005. 313 s. ISBN: O-7619-4084-7.
McLUHAN, H., M.: Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. Vyd.1. Brno: Jota, 2000. 415 s. ISBN 8072171283.
McLUHAN, H.,M.: Jak rozumět médiím: extenze člověka. Marshall McLuhan. Vyd. 1. Praha: Odeon,1991. 348 s. ISBN 8020702962.
MORRIS, Ch.: Signs, language and behaviour – an original, important contribution to semantics. New York: Braziller, 1946. xii. 364 s.
PŮLPÁN, Zdeněk. K problematice vágnosti v humanitních vědách. Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 151 s. ISBN 80-200-0648-6.
SEARLE, J.: Rečové akty. Bratislava: Kaligram, 2007. 283 s. ISBN 978-80-7149-892-6.
SEARLE, John R. Mind: a brief introduction. Oxford: Oxford University Press, 2004, 326 s. ISBN 0195-1573-46.
SEARLE, J.: Myseľ, jazyk, spoločnosť. Bratislava: Kaligram, 2007. 192 s. ISBN 80-7149-893-9.
SEARLE, J., R.: Freedom and neurobiology: reflections on free will, language, and political power. New York: Columbia University Press, c2007, 113 p. ISBN 978-0231-5105-54.
SCHIFFER, S.: The Things We Mean. New York: Clarendon Press, 2003. 362 s. ISBN 0-19-925776-0.
SCHOPENHAUER, A.: Eristická dialektika čili Umění dostat v každé debatě za pravdu. 2., upr. vyd. Brno: "Zvláštní vydání", 1994, 83 s. ISBN 80-85436-26-4.
TONDL, L.: Dialog. Sémiotické rozměry a rozhraní dialogu. Praha: Filosofia, 1997. 214 s. ISBN 80-7007-092-7.
TRAMPOTA, T.: Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. 191 s. ISBN 80-7367-096-8.

Vědecká kompendia, sborníky, slovníky
BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.. Dějiny českých médií : od počátku do současnosti. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. 439 s. ISBN 978-80-247-3028-8.
ČECHOVÁ, M. a KOLEKTIV AUTORŮ. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. 2. přepracované vydání. 406 s. ISBN 80-85866-57-9.
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 s. ISBN 978-80-7106-961-4.
Encyclopedia of new media: an essential reference to communication and technology. Edited by Steve Jones. Thousand Oaks: SAGE Publications, c2003. xi, 532 s. ISBN 0761923829.
GALTUNG, J., RUGE, M.H. (1999): The Structure of Foreign News. In TUMBER, H. News: a Reader. Oxford: Oxford University Press.
GREPL, M. a KARLÍK, P.: Příruční mluvnice češtiny. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1995, 799 s. ISBN 80-7106-134-4.
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.. Masová média. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. 416 s. ISBN 978-80-7367-466-3.
KASHER, A.: Language in Focus –Foundations, Methods and Systems in Memory of Yehoshua Bar-Hillel. Dordrecht: Reydel Publishing Company, 1976. 695 s. ISBN 90-277-0644-1.
MAGÁL, S. - MISTRÍK M., SOLÍK, M.: Médiá, spoločnosť, mediálna fikcia: zborník z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou, ktorá sa konala v dňoch 31. marca a 1. apríla 2008. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, 2008, 339 s. ISBN 978-80-8105-072-5.
McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. 639 s. ISBN 978-80-7367-574-5.
OSVALDOVÁ, B.-HALADA, J. (a kol.): Encyklopedie praktické žurnalistiky. Libri, Praha 1999. ISBN 80-85983-76-1.
SZYMANEK, K.: Umění argumentace: terminologický slovník. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 392 s. ISBN 80-244-0699-3.

Elektronické zdroje
MATAL, Oldřich. John R. Searle: Od mluvních aktů k sociální realitě [online]. Katedra filosofie MU Brno [cit. 2012-05-14]. Dostupné z: http://profil.muni.cz/01_2004/matal_searle.html
Transkripty: Události, Komentáře (měsíc září 2011 a měsíc duben 2012): Mediasearch: Mediální archiv [online]. Newton Media, 2011-2012 [cit. 2012-05-15]. Dostupné z: http://mediasearch.newtonit.cz/login.php?r=%2Findex.php&m=-10
ČESKÁ TELEVIZE: Události, komentáře [online]. 1996-2012. 2012 [cit. 2012-05-12]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/2147-tym-udalosti-komentaru

Normy a zákony
ČESKÁ TELEVIZE. Zákony a pravidla: Etický panel [online]. [cit. 2012-05-14]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/eticky-panel/
ČESKÁ TELEVIZE. Kodex ČT: Etický panel a závěrečná ustanovení [online]. [cit. 2012-05-14]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/kodex-ct/eticky-panel-a-zaverecna-ustanoveni/
Zákon 231/2001 Sb. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Praha: Parlament České republiky, 2001. Dostupné z: http://www.digizone.cz/texty/zakon-231-2001/
Zákon 493/1 Sb. Zákon o České televizi. Praha: Česká národní rada, 1991. Dostupné z: http://img9.ceskatelevize.cz/boss/image/contents/zakony/pdf/zakon-o-ceske-televizi.pdf?verze=2012-04-30-21:41:52

Předběžná náplň práce
Metodou pragmatické konverzační analýzy transkriptů a videozáznamů diskusního pořadu České televize „Události, Komentáře“ vymezím principy argumentace (persuase, agresivita) moderátorů s ohledem na záměr moderátora a svobodu rozhodování či prospěch adresáta. V diplomové práci budu využívat poznatků analytické filosofie Johna Searla (teorie řečových aktů) a pokusím se demonstrovat, jaké komunikační strategie a jazykové i suprasegmentální prostředky moderátor volí.
Každý z moderátorů si vytváří svůj individuální moderátorský styl. Vedle rysů obecných, daných vnějšími podmínkami vysílání a cílem pořadu, které jsou všem moderátorským projevům společné, vnášejí moderátoři do dialogů svou individualitu. Lze uvažovat o stereotypech jednání v organizačních pasážích pořadu i v diskusních partiích. Jedním z nejčastějších stereotypů je stavba otázky a způsob jejího položení.
Pragmatická analýza umožňuje studovat řečové jednání ve specifickém prostředí. Cílem práce je analýza konkrétního typu komunikace, která je medializována a působí na veřejnost. Z hlediska řečových aktů bude popsána pragmatika jednání moderátora a práce poskytne sondu do tvůrčího typu rétorické aktivity v českém jazykovém prostředí.
V práci se pokusím odpovědět na otázku, zda může být komentátorský pořad prostředkem či objektem manipulace veřejného mínění a jakou úlohu v případné manipulaci hraje moderátor. Komunikace dialogických diskusních televizních pořadů dává příležitost studovat i další rysy současného českého jazykového vyjadřování.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Given that public television is involved in the public and political life of our society, we believe that it should be necessary to study the debating skills of moderators and especially their role in stimulating public discussion. We explored the role of the moderator, socio-professional aspects of the profession, with emphasis on the study of verbal expression and specific speech acts, which are used in specific discourse.
The aim of the study of the public television moderator's communication strategies is to focus on language skills, competences and facilities in terms of moderators defending the public interest - start from the Act on Czech Television and Czech Television Codex. We focused on specific techniques and strategies of the moderator's discourse. We investigated how the induction of the host achieves cooperation and clarity in communication, as well as how the moderator achieves a minimum of manipulative or persuasive communication.
Moderators should in particular avoid any signs of manipulative or persuasive rhetoric, and they should be able to recognise this. For this they may use the entire system of the language and all types of speech acts.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK