Problém jako prostředek výchovy k demokracii
| Název práce v češtině: | Problém jako prostředek výchovy k demokracii |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Problem as a means of education for democracy |
| Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Věra Jirásková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 23.06.2011 |
| Datum zadání: | 23.06.2011 |
| Datum a čas obhajoby: | 12.09.2011 00:00 |
| Místo konání obhajoby: | R 250 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2011 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2011 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. |
| Zásady pro vypracování |
| Ve své práci se bude diplomantka zabývat podobami demokracie, které se objevují ve školním prostředí. V prvním případě se jedná o výchovu k demokracii a v druhém případě jde o demokratickou výchovu. Výchova k demokracii zde představuje spíše předmět, který má pomoci rozvíjet žákovy občanské kompetence, zatímco demokratická výchova zde poukazuje na přístup k vyučování a učení.
Předtsaví koncept výchovy k demokracii, který by byl uskutečňován demokratickými principy a za použití problému. Problém totiž nabízí žákovi, aby se při jeho řešení seznámil s vlastní zkušeností s demokratickými principy a systémy a aby také nahlédnul hodnoty, které s sebou demokracie přináší. Touto prací přispěje učitelům na střední škole, kteří se zabývají tématem demokracie ve škole, aby se mohli inspirovat, jakým způsobem lze používat demokratické principy a problém při výchově k demokracii |
| Seznam odborné literatury |
| DAHL, R. A.: Demokracie a její kritici. Praha: Victoria Publishing, 1995
HAVLÍK, M., KOŤA, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007 KARNSOVÁ, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001 KOHÁK, E.: Průvodce po demokracii: vzpomínky z amerického života, naděje z pražského návratu. Praha: Sociplogické nakladatelství, 1997 KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006 PALOUŠ, R.: Čas výchovy. Praha: SPN, 1991 PATOČKA, J.: Péče o duši I. Praha: OIKOYMENH, 1996 PELCOVÁ, N.: Multikulturní výchova. Praha: UK, 2007 POHL, M., RABUŠICOVÁ, M., NOVOTNÝ, P.: Demokracie ve škole. Brno: MU, 2006 |
| Předběžná náplň práce |
| Filosofická východiska problému demokracie.
Odlišnosti mezi výchovou k demokracii a demokratickou výchovou, jejich propojenost a vzájemnou závislost. Úloha problému v demokratické výchově. Konkrétní pedagogické přístupy, které podporují demokratickou výchovu. Projektové vyučování jako metoda demokratické výchovy a výchovy k demokracii. Výzkum na středních školách. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem