Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dobrovolnictví ve vztahu k dětem cizinců
Název práce v češtině: Dobrovolnictví ve vztahu k dětem cizinců
Název v anglickém jazyce: Volunteering in relation to children of foreigners
Klíčová slova: Dobrovolnictví, mentoring, děti cizinců, integrace, imigrace
Klíčová slova anglicky: Volunteering, mentorig, children of foreigners, integration, immigration
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Karolína Dobiášová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.06.2011
Datum zadání: 03.06.2011
Datum a čas obhajoby: 18.06.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2012
Oponenti: Mgr. Ing. Olga Angelovská, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BARŠOVÁ, Andrea ; BARŠA, Pavel. Přistěhovalectví a liberální stát. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2005. 308 s.

BEHNIA, Behnam. An Exploratory Study of Befriending Programs with Refugees: The Perspective of Volunteer Organizations. Journal of Immigrant & Refugee Studies [online]. 2007, 5, [cit. 2011-10-25]. Dostupný z WWW:
<http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J500v05n03_01>.

BERRY, John W. Integration and Multiculturalism: Ways towards Social Solidarity. Papers on Social Representations [online]. 2011, 20, [cit. 2011-11-05]. Dostupný z WWW: <http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2011/20_02.pdf>.

BITRICH, Tomáš; PALEČEK, Jan. Průzkum potřeb a bariér cílové skupiny v přístupu ke vzdělání. In Závěrečná zpráva z průzkumu bariér a potřeb mladých migrantu v jejich přístupu ke vzdělání [online]. Praha : Poradenské a informační centrum pro mladé migranty, 2007 [cit. 2011-06-01]. Dostupné z WWW: <http://www.meta-os.cz/UserFiles/doc/Vyzkumna_zprava_PIC.pdf>.

BRUMOVSKÁ, Tereza; MÁLKOVÁ, Gabriela S. Mentoring. Praha : Portál, 2010. 150 s.
ČÁPOVÁ, Zuzana; MARXTOVÁ, Monika. Děti z uprchlických rodin [online]. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí v roce, 2006 [cit. 2011-10-26]. Dostupné z WWW: <http://www.viod.cz/editor/assets/download/publikace/uprchlici.pdf>.

Česká republika. Aktualizovaná Koncepce integrace cizinců - Společné soužití: Usnesení Vlády České republiky. In: Praha: Ministerstvo Vnitra, 2011. Dostupné z: http://www.cizinci.cz/files/clanky/741/Usneseni_vlady_09022011.pdf

Demografie [online]. 2009 [cit. 2011-10-26]. Migrace. Dostupné z WWW: <http://www.demografie.info/?cz_migrace=>.

DRBOHLAV, Dušan ; UHEREK, Zdeněk. Reflexe migračních teorií. Geografie [online]. 2007, 2, [cit. 2011-11-04]. Dostupný z WWW: <http://web.natur.cuni.cz/~ksgrrsek/illegal/clanky/Uherek-Teorie.pdf>.

DRBOHLAV, Dušan. Migrace a (i)migranti v Česku. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. 207 s.

FRIČ, Pavol; POSPÍŠILOVÁ, Tereza. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21.století . Praha : Agnes, 2010. 263 s.

GUNTER, Vladislav. Jak a proč být průvodcem cizince. Praha : Centrum pro integraci cizinců, 2010. 93 s. Dostupné z WWW: <http://www.cicpraha.org/images/prirucka_pruvodce_cizince_web.pdf>.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum [online]. Praha : Portál, 2005 [cit. 2011-06-01]. Dostupné z WWW: < http://samba.fsv.cuni.cz/~dobik0as/Hendl_-_Kvalitativni_vyzkum.pdf>

InBáze Berkat [online]. 2011 [cit. 2011-12-13]. Dostupné z WWW: <http://inbaze.cz>.

InBáze Berkat [online]. 2009 [cit. 2011-12-19]. Výroční zpráva 2009. Dostupné z WWW: <http://www.inbaze.cz/data/vyrocni_zprava2009.pdf>.

Integrace. Ministerstvo vnitra ČR [online]. 2011 [cit. 2012-03-02]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/integrace.aspx

KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Překlad Marie Černá. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 48. ISBN 978-807-4190-339.

Kdo chce žít v Česku. In Cizinci v ČR [online]. Praha : Člověk v tísni, 2004 [cit. 2011-10-24]. Dostupné z WWW: <http://aa.ecn.cz/img_upload/9e9f2072be82f3d69e3265f41fe9f28e/PINF_kdo_chce_zit.pdf>.

Klub Hanoi [online]. 2007 [cit. 2011-12-04]. Poslání a cíle občanského sdružení Klub Hanoi. Dostupné z WWW: <http://www.klubhanoi.cz/view.php?cisloclanku=2003080902>.

Manuál pro dobrovolníky. Meta o.s.. 2008, s. 1 -32.

Meta, o.s, [online]. 2005 [cit. 2011-06-01]. Koncepce integrace cizinců v roce 2005 a její další rozvoj . Dostupné z WWW: <http://www.meta-os.cz/pic/doc/Koncepce_integrace_cizincu.pdf>.

Meta, sdružení pro příležitosti mladých migrantů [online]. 2011 [cit. 2011-12-19]. Dostupné z WWW: <http://meta-os.cz/>.

MUSICK, Marc A a John WILSON. Volunteers: a social profile. Bloomington: Indiana University Press, c2008, 663 s. ISBN 02-533-4929-X.

NEŠPOROVÁ, Olga. Rodiny přistěhovalců I. [online]. Praha : VÚPSV, 2007 [cit. 2011-05-10]. Dostupné z WWW: <http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_224.pdf>.

Nová škola, o.p.s. [online]. 2011 [cit. 2011-12-19]. Dostupné z WWW: <http://www.novaskola.org/pilot/>.

Organizace na podporu integrace menšin [online]. 2011 [cit. 2011-12-19]. Dostupné z WWW: <http://www.opim.cz/>.

Poradna pro integraci [online]. 2011 [cit. 2011-12-28]. Dostupné z WWW: http://p-p-i.cz/

POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005. 35. sv. ISBN 80-864-2950-4.

Průvodce dobrovolnictvím pro nestátní neziskové organizace. Praha: HESTIA – Národní dobrovolnické centrum, 2003.

RÁKOCZYOVÁ, Miroslava. • Sociální integrace přistěhovalců v České republice . Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. 309 s.

RANDUSOVÁ, Iva. Profesionalizace neziskových organizací. Brno, 2010. Diplomová práce. Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta.

SAWRIKAR, Megan G.P.; MUIR, Kristy. Culturally appropriate mentoring for Horn of African young people in Australia. Youth studies Australia [online]. 2009, 28, [cit. 2011-10-26]. Dostupný z WWW: <http://web.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=7f6caa64-1c7e-4713-b25c-e3eb1e49cc2e%40sessionmgr11&vid=2&hid=17>.

Sdružení občanů zabývajících se emigranty [online]. 2010 [cit. 2011-12-28]. Dostupné z WWW: < http://www.soze.cz>.

Sdružení občanů zabývajících se emigranty [online]. 2010 [cit. 2011-12-28]. Výroční zpráva 2010. Dostupné z WWW: < http://www.soze.cz/wp/wp-content/storage/vz-2010-soze_vyrocni_zprava-cz.pdf>.

STACHOVÁ, Jana. Občanská společnost a neziskový sektor v regionálním kontextu. Region a politika. 2002, -, s. 50 - 70.

STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody Zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999. 225 s.

TRBOLA, Robert; RÁKOCZYOVÁ, Miroslava. Barriers to Integration of Immigrants and Integration Policy in the Czech Republic with Focus on Stakeholders and Their Co-operation. Migration and Ethnic Themes [online]. 2011, 1, [cit. 2011-10-12]. Dostupný z WWW: http://hrcak.srce.hr/file/105885

TOMEČKOVÁ, Jana. Práce s dobrovolníky v neziskové organizaci. Praha: HESTIA - národní dobrovolnické centrum, 2002.

VESELÝ, Arnošt ; NEKOLA, Martin. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 397 s.

YEH, Christine J. Development of a mentoring program for chinese immigrant adolescents cultural adjusment. Adolescence [online]. 2007, 42, [cit. 2011-10-26]. Dostupný z WWW: <http://web.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=c74a691f-5c83-40fe-b40f-4b818716b7bb%40sessionmgr14&vid=3&hid=17>.
Předběžná náplň práce
1. Vymezení předmětu zkoumání a strukturace výzkumného tématu

Ve své bakalářské práci bych se ráda zaměřila na dobrovolnictví ve vztahu k dětem cizincům, žijícím na území České republiky. Tato oblast dobrovolnictví není příliš známá, ačkoliv existuje celá řada neziskových organizací zaměřující se na pomoci dětem cizinců při integraci, zejména pak na jejich doučování češtiny – jen namátkově jsou to například Meta o.s. nebo Nová škola o.p.s.
Dobrovolnictví je světový fenomén, který se v posledních letech dostává do podvědomí širší veřejnosti i u nás. Počet dobrovolníků v ČR se mezi lety 2003 až 2007 téměř zdvojnásobil - z 686 339 na 1 215 363 osob [Frič, Pospíšilová 2010, 66]. Dobrovolnictví má mnoho podob a může být prospěšné téměř každému – ať už jako neformální dobrovolnictví (např. sousedská výpomoc), nebo jako formální dobrovolnictví prováděné v neziskové organizaci nebo jejím prostřednictvím (v ČR se takovéto práci věnuje 30% osob nad 15 let) [Frič, Pospíšilová 2010, 76] Dobrovolníkem se rozumí jakákoliv fyzická osoba starší 15 let (nebo 18 let v případě dobrovolné služby mimo ČR), která vykonává dobrovolnickou činnost bez nároku na odměnu. [198/2002 Sb. zákon o dobrovolnické službě].
Česká republika se postupně od roku 1989 stává spíše imigrační zemí - Podle registru cizinců MV ČR můžeme v posledních letech sledovat nárůst počtu cizinců na našem území z 0,75% (ze všech obyvatel ČR) v roce 1993 na 4,19% (ze všech obyvatel ČR) v roce 2008. [Drbohlav 2010, 31 - 39] Podle Českého statistického úřadu se k roku 2009 evidovalo na našem území 432 503 cizinců (cizinci s trvalým pobytem nebo jedním z dlouhodobých pobytů nad 90 dnů v ČR). Z tohoto počtu bylo 35 256 osob do 14 let. [http://www.czso.cz/]
Cizinci žijící u nás a zejména pak děti, kteří sem přišli se svými rodiči a nenarodili se zde, potřebují ze začátku pomoc, aby se v novém prostředí zorientovali a lépe tak zapadli mezi své vrstevníky. „Vedle potíží s ještě nezvládnutým jazykem, se v komunikaci objevují jako problém i kulturně odlišné komunikační zvyklosti. Některé děti cizinců mohou být impulzivnější než české, mohou být například zvyklé na to, že některé věci se snadněji řeší „ručně“. A jsou mnohé další rozdíly: v dodržování času, ve vztahu k autoritám, v duchovních praktikách jako je v islámu obvyklá modlitba během dne apod.“ [Bitrich, Paleček 2007, 66]
Domnívám se, že dobrovolník může zprostředkovat nejen znalosti češtiny, ale také své kulturní znalosti a zvyklosti, které dítě přejímá. Dobrovolník může také skrze přátelské pouto pomoci dítěti překonat pocity odloučenosti od své vlasti a osamělosti a lépe se integrovat v hostitelské společnosti. Dítě z odlišného kulturního prostředí může naopak dobrovolníkovi rozšířit obzory z hlediska jeho multikulturní výchovy a může mu přiblížit tradice a zvyklosti jeho rodné země.

2. Teoretická východiska

Koncept integrace
Koncept integrace vymezuje podmínky, za jakých k integraci dochází a navrhuje integrační opatření. Tyto opatření musejí mít jasně vymezenou cílovou skupinu a klíčové předpoklady pro zdárnou integraci. Koncept integrace také vymezuje úlohu státu a dalších aktérů a jejich nástroje.
Integrace je dvoustranný proces (vyžaduje spolupráci z obou stran), v jehož průběhu dochází ke sjednocování domácího obyvatelstva a přistěhovalců v jednu společnost. Integrace cizinců je klíčový prvek pro celou společnost – pokud k ní nedochází, objevuje se celá řada problémů, které se týkají všech, tedy i cizinců. Neintegrovaní cizinci jsou častěji nezaměstnaní, častěji nevzdělaní a nekvalifikovaní a mají nižší příjem než většinová populace. Často také žijí odděleně a nejsou schopni svým dětem předávat hodnoty a vzory většinové populace, takže dochází k dědění segregace a neintegrace napříč generacemi. [Koncepce integrace cizinců v roce 2005 a její další rozvoj, 1]

Paradigma občanské společnosti
Je jedním ze tří možných paradigmat obecně přijímaných pro zkoumání dobrovolné participace. Z hlediska této perspektivy je dobrovolnictví nahlíženo jako na občanský aktivismus a dobrovolník je brán jako agent sociální změny. Dobrovolnictví je považováno buď za výsledek vhodné socializace či za výsledek vzorců chování získaných praktickou zkušeností. Lidé získávají „habitus“ (Burdieu) dobrovolnictví, protože se dostávají do situací, kde jsou rozvíjeny sociální dispozice pro dobrovolnickou práci. [Frič, Pospíšilová 2010, 17]
Tato perspektiva soustřeďuje pohled mimo jiné na motivaci dobrovolníků, na otázky komunitního života a vzájemné prospěšnosti. [Frič, Pospíšilová 2010, 16]

3. Cíle bakalářské práce

Tato práce si klade za cíl zjistit, jaké jsou formy a možnosti dobrovolnictví ve vztahu k dětem cizinců, jaké jsou nedostatky těchto dobrovolnických možností a jaké jsou naopak jejich přínosy.
V teoretické části bych se ráda věnovala konceptu integrace cizinců a definování základních pojmů, jako jsou cizinci, děti cizinců, dobrovolník, dobrovolnická práce a integrace.
V analytické části bych se ráda soustředila na situaci dětí cizinců u nás, na současný trend dobrovolnictví a také na konkrétní dobrovolnické projekty probíhající na území ČR. Formou analýzy těchto dobrovolnických programů zaměřených na děti cizinců bych ráda poukázala na jejich slabiny (např. nedostatečnost, jednostranná zaměřenost a malá viditelnost) a zároveň na potřebnost těchto dobrovolnických programů jako integračního nástroje.
V praktické části bych se ráda pokusila o vlastní kvalitativní výzkum, který by zhodnotil spolupráci dvojice dobrovolník - dítě cizinec, se zaměřením na motivace a přínosy této spolupráce pro obě strany – jak pro dobrovolníka, tak pro dítě. Ráda bych zjistila, zda dobrovolnická činnost má skutečně vliv na integraci dětí cizinců do majoritní společnosti a jestli ano, tak jakým způsobem.
Také bych ráda poukázala na skutečnost, jak prospěšné může být pro dítě z kulturně zcela odlišného prostředí navázáním vztahu s dobrovolníkem, jak prospěšné to může být i pro dobrovolníka a jak je třeba tento trend podporovat.

4. Výzkumné otázky a hypotézy

• Co motivuje dobrovolníky pro práci se specifickou skupinou dětí cizinců?
• Jaký mají z této spolupráce dobrovolníci přínos?
• Jak se dívají na dobrovolnickou práci sami děti z jiných zemí?
• Je tato spolupráce efektivní v předem vytyčených cílech?
• Přináší tato spolupráce dítěti něco navíc, než co bylo předmětem dobrovolnické smlouvy?
• Jak přispívá dobrovolnická práce s dětmi cizinců k jejich integraci?
• Jaké jsou slabé stránky současných dobrovolnických programů pro děti cizince?

5. Metody a prameny

Ve své bakalářské práci použiji kvalitativní výzkum založený na přístupu případové studie, neboť mou cílovou skupinou bude několik případů dobrovolníků a dětí cizinců a výzkumné otázky se budou týkat charakteristik spolupráce těchto dvojici (motivace, přínosy, apod..). [Hendl 2005, 103] „V případové studii jde o zachycení složitosti případu, o popis vztahů v jejich celistvosti….. Předpokládá se, že důkladným prozkoumáním jednoho případu lépe porozumíme jiným podobným případům.“ [Hendl 2005, 104]
Jako hlavní metodu sběru dat jsem si zvolila kvalitativní dotazování – strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami. Různým respondentům chci klást stejné otázky, abych zaručila, že se všichni respondenti vyjádří k tématům důležitým pro výzkum a že minimalizuji vliv tazatele na získaná data. [Hendl 2005, 173] Otázky budou mít za cíl zjistit od respondentů jejich postoje k dobrovolnictví, motivace k němu a přínosy, které z něj pro ně plynou.
Ve výzkumu plánuji účast minimálně 8 respondentů – 4 dobrovolníků a 4 dětí cizinců, přičemž musím brát v potaz komplikace spojené s dotazováním dětí (nutnost písemného souhlasu rodičů), proto je možné, že finální počet a poměr respondentů se bude ještě lišit.
Metody analýzy dat budou následující – nejprve provedu přípravu dat pro analýzu (transkripce rozhovorů) poté bude následovat kódování a následně interpretace dat. Pomocí kódu přiřazených k jednotlivým úsekům kategorizuji data, tak aby kategorie měli relevanci k výzkumným otázkám. [Hendl 2005, 228]. Z těchto systematicky prohledaných a protříděných dat se budu snažit vytvořit interpretaci jevu jako celku za pomoci přehledových tabulek a porovnání jednotlivých případů. [Hendl 2005, 227 - 236]
V rámci analýzy dat budu čerpat z přístupu Zakotvené teorie (Grounded theory). [Hendl 2005, 125]

6. Předpokládaná struktura diplomové práce

1) Úvod
2) Teoretická východiska
3) Metody
4) Deskriptivní část
5) Analytická část
6) Praktická část
7) Závěry
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
I would like to focus on volunteering in relation to children of foreigners. This part of volunteering is not so well know, although there are some non-profit organizations and volunteering programs focused on helping these children with integration, especially on their tutoring Czech. I would like to describe the situation of these volunteering programs with their weaknesses and strengths, then I would like to conduct a qualitative research with interviews with volunteers and children of foreigners. The aim of this work is to find out what is the motivation of volunteers, to see what gives them this cooperation and also if it is useful for children and if it helps them with their integration to the czech society.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK