Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání v první polovině doby Meidži: diskuse o cílech a prostředcích
Název práce v češtině: Vzdělávání v první polovině doby Meidži: diskuse o cílech a prostředcích
Název v anglickém jazyce: Education Issue in the First Half of the Meiji Period:
Discussion on Its Goals and Means
Klíčová slova: Vzdělávání, Meidži, Meirokuša, Fukuzawa Jukiči, Mori Arinori, Nišimura šigeki, Niši Amane, Kató Hirojuki
Klíčová slova anglicky: Education, Meiji, Meirokusha, Fukuzawa Yukichi, Mori Arinori, Nishimura Shigeki, Nishi Amane, Kato Hiroyuki
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sinologie (21-KSI)
Vedoucí / školitel: Mgr. David Labus, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2011
Datum zadání: 31.05.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.06.2011
Datum a čas obhajoby: 12.09.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.08.2012
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
při vypracování práce doporučuji věnovat pozornost následujícím bodům:
- popis tradičního vztahu ke vzdělání v jednotlivých vrstvách japonské společnosti v době bakumacu a na počátku Meidži
- širší souvislosti otázky vzdělání a programu modernizace, zejm. problémy spojené s přechodem od společnosti založené především na etických hodnotách, ke společnosti závislé na poznatcích; mezigenerační odcizení a potíže s tím spojené; vzdělávání v nestátních školách apod.
- role význačných jedinců a učeneckých spolků v diskusi o úloze informací v nové společnosti, popis a rozbor případných sporů na dobové diskusní scéně, analýza názorů předních intelektuálů
- otázka charakteru a náplně vzdělání jakožto součást politického boje nebo boje o formativní společenské hodnoty (zejména otázka role etiky ve vzdělání na jednotlivých stupních)
- práce by se měla soustředit na následující ústřední otázku: Jak přístup k otázce vzdělání odrážel chápání společnosti vůdčími intelektuály sledovaného období?
Seznam odborné literatury
JANSEN, Marius B., The Making of Modern Japan. Harvard University Press, 2002
BRAISTED, William R., Meiroku Zasshi. 1.vyd. University of Tokyo Press, 1976
REISCHAUER, Edwin O., Craig, A.M., Dějiny Japonska, přel. David Labus a Jan Sýkora. 1.vyd., NLN, 2001
HAVENS, Thomas R.H., Nishi Amane and Modern Japanese Thought. Princeton University Press, 1970
MOTOYAMA, Yukihiko, Proliferating Talent, Essays on Politics, Thought, and Education in the Meiji Era, Hawaii University Press, 1997
SMILES, Samuel. Self-help. Oxford University Press, 2002
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK