Úloha postav v japonské vizuální kultuře
Název práce v češtině: | Úloha postav v japonské vizuální kultuře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Role of Characters in Japanese Visual Culture |
Klíčová slova: | charaktery, vizuální kultura, šódžo, otaku, kawaii |
Klíčová slova anglicky: | characters, visual culture, shojo, otaku, kawaii |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.05.2011 |
Datum zadání: | 18.05.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.01.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Tirala, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analýza vlivu populární, především vizuální kultury na současnou generaci mladých Japonců. Diplomant se zaměří na rozbor postav v produktech vizuální kultury a s tím související fenomény; v prvé řadě vysvětlí, na jakých principech tyto fenomény fungují a jak se projevují v současné kultuře. Následně popíše, jakým způsobem tyto jevy ovlivňují spotřební chování dnešních Japonců (např. vztah mezi realitou a fikcí, upřednostňování fikce a zpětná „fiktivizace“ reality atp.) a jaký tato masová kultura a s ní spojené fenomény mají zpětný dopad na estetické vnímání, spotřebitelské zvyky či sexualitu (důsledky odloučení libida od reality, „sexualizace“ roztomilosti, posedlost charaktery-maskoty atd.) v současné japonské společnosti. |
Seznam odborné literatury |
Azuma, Hiroki. Dóbucukasuru posutomodan – Otaku kara mita Nihonšakai. Kódanša, 2001
Azuma, Hiroki. Gémuteki riarizumu no tandžó – Dóbucukasuru posutomodan 2. Kódanša, 2007 Ócuka, Eidži. Monogatari šómecuron – Kjarakutákasuru „Wataši“, Ideorogíkasuru „Monogatari“. Kadokawa šoten, 2004 Okada, Tošio. Otakugaku njúmon. Šinčóša, 2008 Okada, Tošio. Otaku wa sudeni šindeiru. Šinčóša, 2008 Sugijama, Tomojuki. Kúru džapan – Sekai ga kaitagaru Nihon. Šódenša, 2006 Jenkins, Henry. The Wow Climax: Tracing the Emotional Impact of Popular Culture. NYU Press, 2006 Jenkins, Henry. Fans, Bloggers and Gamers: Media Consumers in a Digital Age. NYU Press, 2006 Freedman, Alisa. Train Man and the Gender Politics of Japanese „Otaku“ Culture: The Rise of New Media, Nerd Heroes and Comsumer Communities in Intersections: Gender and Sexuality in Asia and the Pacific 20. Mark McLelland ed., 2009 Kelly, William W. Fanning the Flames: Fans and Consumer Culture in Contemporary Japan. State University of New York Press. 2004 MacWilliams, Mark W. Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime. M.E. Sharpe, 2008 Debort, Guy. The Society of the Spectacle. Zone Books, 1995 Harris, Daniel. Cute, Quaint, Hungry and Romantic: The Aesthetics of Consumerism. Da Capo Press, 2001 |