Role výtvarného umění v Brazílii v době vojenských diktatur 1964-1985
Název práce v češtině: | Role výtvarného umění v Brazílii v době vojenských diktatur 1964-1985 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Rorle of Art in Brasil in the Era of Military Dictatures 1964-1985 |
Klíčová slova: | brazilská moderní historie, brazilské umění, brazilská umělecká hnutí, moderní umění, výtvarné umění, vojenský režim, cenzura, umělci proti diktatuře |
Klíčová slova anglicky: | Brazilian modern history, Brazilian Art, Brazilian artistic movements, modern art, plastic arts and painting , military rule, censorship, artists against dictatorship |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Středisko ibero-amerických studií (21-SIAS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Simona Binková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.04.2011 |
Datum zadání: | 29.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2013 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Josef Opatrný, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka v úvodu stručně představí téma své práce, důvody, proč si jej vybrala, nastíní problematiku a dosavadní stav bádání a stručně zhodnotí zdroje své práce (např. katalogy relevantních výstav) a existující literaturu. Současně si z celé problematiky vymezí užší problém (výtvarníka, skupinu, období), zdůvodní jeho výběr a naznačí cíle, které bude v práci řešit. V první kapitole charakterizuje období vojenských diktatur v Brazílii, naznačí, proč k nim došlo, co bylo pro tyto režimy společné a čím se jednotlivé vlády lišily (např. míra cenzury, restrikcí a represí). Ve druhé kapitole se zaměří na rozvoj výtvarné scény, osvětlí vývoj avantgardního umění a význam zásadních kolektivních počinů (jako byly Opiniao 65 a Opiniao 66 v Rio de Janeiru, bienále v Sao Paulu, Nova Objetividade Brasileira, 1967) a uměleckých hnutí (Tropicalismo, Nova figuracao, neorealismus, význam pop-artu), pokud možno v konfrontaci s politickým vývojem v zemi. V Brazílii té doby existovala řada významných uměleckých center (vedle Rio de Janeira a Sao Paula také Belo Horizonte), seskupení i výrazných jednotlivců (jako Roberto Magalhaes, Cildo Meireles, Hélio Oiticica a mnoho dalších), kteří na nedemokratické tendence reagovali svou tvorbou (případ umučeného novináře Vladimira Herzoga aj.). Řada prominentních představitelů musela pro své politické přesvědčení odejít do exilu (např. architekt Oscar Niemayer). Ve třetí kapitole se koncentruje na některý z dílčích problémů (autor, hnutí, téma) a pokusí se odpovědět na položené otázky (omezení výtvarné tvorby a projevu, dosah a odezva výtvarných děl brazilských autorů v době vojenských režimů u brazilské a mezinárodní veřejnosti). V závěru shrne své poznatky. |
Seznam odborné literatury |
Prameny XII Bienal de Sao Paulo. Catálogo / fundaçao Bienal de São Paulo. São Paulo. 1973 Leirner, A. Dimensions of constructive art in Brazil. Museum of Fine Arts. Houston, 2007 Veloso, C. Verdade tropical. Companhia das Letras. São Paulo, 1997 Sekundární literatura Ades, D. Art in Latin America: the modern era 1820 – 1980. Yale University Press. London, 1989 Alves, M. H. M. Estado e Oposição no Brasil 1964 – 1984. Vozes. Petrópolis, 1984 Bethell, L. (ed.). Cambridge History of Latin America. Vol. IX, Brazil since 1930. New York, Cambridge University Press, 2008, str.165-230. Contemporary art in Latin America : painting, graphic art, sculpture, architecture. New York. Free Press, 1970 Dunn, Ch. Brutalidade jardim : a tropicália e o surgimento da contracultura brasileira, Překlad Yamagami, C. Editora UNESP. São Paulo, 2008 Fausto, B. A Concise History of Brazil. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. Jardel Dias Cavalcanti. Artes plasticas : vanguarda e participação politica (Brasil anos 60 e 70), Universidade Estadual de Campinas, 2005 King, J. The Cambridge companion to modern Latin American culture. Cambridge. Cambridge University Press, 2004 Messer, T. M. The emergent decade : Latin American painters and painting in the 1960’s / text Thomas M. Messer ; artists’ profiles in text and pictures by Cornell Capa. Ithaca. Cornell University Press, 1966 Morais, F. Las artes plásticas en la América Latina : del trance a lo transitorio. Casa de las Americas. Havana, 1990 Morais, F. O Brasil na visão do artista : o país e sua gente. Prêmio Ed. [u.a.]. São Paulo, 2002 Perez, A. Coleção do artista. Fraiha. Rio de Janeiro, 1999 Skidmore, T. The Politics of Military Rule in Brazil 1964-85. Oxford University Press. New York, 1989 Stepan, A. Authoritarian Brazil: Origins, Policies, and Future. BookCrafters. Virginia, 1973 Stepan, A. Democratizing Brazil: Problems of Transition and Consolidation. Oxford University Press. New York, 1989 Články Silva, Mário Augusto Medeiros da. De guerrilheiros urbanos a escritores de ficção política Brasil 1977-1984, Revista Espaço Academico, číslo 105, 2010 Internetové zdroje www.cpdoc.fgv.br – oficiální portál brazilské vlády zabývající se moderními brazilskými dějinami Další zdroje Disertační práce Costard, L. A Utopia estético política da arte – A arte como parte na estratégia revolucionária na obra de Mario Pedrosa. Universidade Federal Fluminense, 2010 Oliveira Reis, P. R. Exposiçoes de arte – Vanguarda e política entre os anos 1965 e 1970. Universidade Federal do Paraná, 2005 |