Teorie odpovědi na položku v kontextu sociologie
Název práce v češtině: | Teorie odpovědi na položku v kontextu sociologie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teorie odpovědi na položku a její aplikace v sociologii |
Klíčová slova: | IRT, teorie odpovědi na položku, škála, reliabilita, model, subjektivní kvalita pracovního života |
Klíčová slova anglicky: | IRT, item response theory, scale, reliability, model, subjective quality of working life |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.04.2011 |
Datum zadání: | 27.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 17.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Kritické studium literatury k problematice IRT, příkladů jejího praktického uplatnění a možností využití v sociologickém výzkumu. Realizace vlastních empirických analýz vyzužívajíccíh IRT a jejich srpvnání stradičními postupy. Doplňování a komparace poznatků z dalších relevantních zdrojů, formulace závěrů a zhodnocení, kompletace textu diplomové práce. |
Seznam odborné literatury |
BAKER, F. 2001. The Basics of Item Response Theory. University of Maryland, MD: ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation, 2001. [cit. 2012-08-07]. Dostupný z WWW: <http://echo.edres.org:8080/irt/baker>.
BOCK, R. D. 1997. A Brief History if Item Theory Response. Educational Measurement: Issues and Practice. 1997, vol. 16., no. 4, s 21 – 33. Dostupný také z WWW: <http://brainimaging.waisman.wisc.edu/~perlman/Kristin/bock-educ-meas-1997.pdf>. BOGARDUS, E. S. 1933. A Social Distance Scale. Sociology and Social Research, 1933. vol 17., s. 265-271. CARNEY, B. M. – GETZ, I. 2011. Svoboda v práci. Praha: Peoplecomm, 2011. 344 s. DEMARS, CH. 2010. Item Response Theory : Understanding Statistics Measurement. USA: Oxford University Press, 2010. 131 s. ISBN 9780195377033. DRASGOW, F. – HULIN C. L. 1990. Item Response Theory. In M. D. DUNNETTE – L. M. HOUGH (Eds.). Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Palo Alto: Consulting Psychologists Press, 1990. s 577- 636. Dostupný také z WWW: <http://mres.gmu.edu/readings/PSYC557/Drasgow_Hulin_Item_Response_Theory.pdf >. EMBERTSON, S. E. – REISE, S. P. 2000. Item Response Theory for Psychologists. USA: Routledge, 2000. 371 s. ISBN9780805828191 FERRANDO, P.J. – LORENZO-SEVA, U. 2005. IRT-related factor analytics procedures for testing the equivalence of paper-and-pencil and internet-administered questionnaries. Psychological Methods. 2005, vol. 10, no. 2, s 193-205. FUNKHOUSER, G. R. 2001. A Self Anchoring Instrument and Analytical Procedur efor Reducing Cultural Bias in Cross-Cultural Research. The Journal of Social Psychology, 2001, vol 133, no. 5, s. 661-673. Dostupný také z WWW: <http://www.wedb.net/download/quanti/mallu_metodos_de_pesquisa/cross%20cultural%20reseatch/artigos%20literatura4/9311297529.pdf>. GANGLAMAIR-WOOLISCROFT, A. – WOOLISCROFT, B. 2011. A cross-cultural application of the Affective Response to Consumption scale: Investigating US-American and Austrian passengers on long-haul flights. Journal of Business Research. 2011. Advance Online Publication. ISSN 0148-2963. HEND, J. 2009. Přehled statistických metod : Analýza a metaanalýza dat. Prah: Portál, 2009. 3. přeprac. vydání. 695 s. HOOPER, D. - COUGHLAN, J. - MULLEN, M. R. 2008. Structural Equation Modelling : Guidelines for Determining Model Fit.” The Electronic Journal of Business Research Methods. 2008, vol. 6, no. 1, s. 53 – 60. Dostupný také z WWW: < www.ejbrm.com/issue/download.html?idArticle=183>. CHYLÍKOVÁ, J. 2011. Úvod do problematiky výzkumu citlivých témat ve výběrových šetřeních. Sociologický časopis, 2011, vol. 5, no. 2, s. 185 – 203. Dostupný také z WWW: <http://dav.soc.cas.cz/uploads/a9acd4d331503fbbcb3c6af00345f751b21e1ea7_DaVp185-203%20Chylikova.pdf>. JANDOUREK, J. 2003. Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003. 232 s. JELÍNEK, M. – KVĚTOŇ, P. – VOBOŘIL, D. 2011. Testování v psychologii : Teorie odpovědi na položku a počítačové adaptivní testování. Praha: Grada Publishing, 2011. 158 s. ISBN 9788024735153. JOHNSON, M. S. 2004. Item repsonse models and their use in measuring food insecurity and hunger. Přípěvek na Workshop on the Measurement of Food Insecurity and Hunger, July 15, 2004. Panel to Review USDA’s Measurement of Food Insecurity and Hunger [cit. 2012-01-07]. Dostupný z WWW: <http://www7.nationalacademies.org/cnstat/Johnson%20paper.pdf>. KREIDL, M. 2005. Teorie pro všechny : Metody měření reliability a validity. Socioweb: Sociologický webzin [online]. © 2005 [cit. 2012-08-07]. Dostupné z: <http://www.socioweb.cz/index.php?disp=teorie&shw=153&lst=106>. KREJČÍ, J. 2007. Non-Response in Probability Sample Surveys in the Czech Republic. Sociologický časopis, 2007. vol. 43, no. 3, s. 561–587. KUJAL, P. 2008. Aplikace teorie odpovědi na položku: Odlišné fungování položek Eysenckova osobnostního dotazníku podle pohlaví. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 70 s. Dostupný také z WWW: <http://is.muni.cz/th/75570/ff_m/Diplomova_prace_-_Pavel_Kujal.txt>. KVĚTON, P - KLIMUSOVÁ, H. 2002. Metodologické aspekty počítačové administrace psychodiagnostických metod. Československá psychologie. 2002, vol. 46, no. 3, s. 251-264. LINN, R. L. 1989. Has Item Response Theory Increased the Validity of Achievement Test Scores? Univerity of Colorado: UCLA Center for Research on Evaluation Education, Standards, and Student Testing, 1989. 13 s. Dostupný také z WWW: <.http://www.cse.ucla.edu/products/reports/tr302.pdf> . LORD, F. N. – NOVICK, M. R. 1968. Statistical Theories of Mental Test Scores. Reading, MA: Addison-Wesley, 1968. 568 s. MASTERS, G. N. – WRIGHT, B. D. 1997. The Partial Model. In W. J. van der LINDEN – R. K. HAMBLETON (Eds.). Handbook of Modern Item Response Theory. New York: Springer, 1997. s 101 – 122. MASTERS, G. N. – WRIGHT, B. D. 1997. The Partial Model. In W. J. van der LINDEN – R. K. HAMBLETON (Eds.). Handbook of Modern Item Response Theory. New York: Springer, 1997. s 101 – 122 MIYAZAKI, K. – HOSHINO, T. 2009. A Bayesian Semiparametric Item Response Model with Dirichlet Process Prior. Psychometrika. New York: Springer, 2009. vol. 74, no. 3, s. 375 – 393. MOLENAAR, I. W. 1997. Nonparametric models for polytomous responses. In W. J. van der LINDEN – R. K. HAMBLETON (Eds.). Handbook of Modern Item Response Theory. New York: Springer, 1997. s 369 – 380. ORLANDO, M. 2004. Critical Issues to Address when Applying Item Response Theory (IRT) Models. Bethseda, 2004. 16 s. Příspěvek na konferenci. Dostupný z WWW: <http://edres.org/scripts/cat>. PADAKI, M. – NATARAJAN, V. 2009. An Approach to Implementing Adaptive Testing Using Item Response Theory Both Offline and Online. Minneapolis, 2009. 12 s. Presented at the CAT Research and Applications Around the World Poster Session. Dostupný z WWW: <http://publicdocs.iacat.org/cat2010/cat09natarajan.pdf>. RASCH, G. B. 1981. Probabilistic Models for Some Intelligence and Attainment Tests. Chicago: The University of Chicago Press, 1981. 199 s. REEVE, B. 2002. An Introduction to Modern Measurement Theory. Betsheda: National Cancer Institute, 2002. 67 s. Dostupný také z WWW: <http://appliedresearch.cancer.gov/areas/cognitive/immt.pdf>. REEVE, B. B. – FAYERS, P. 2005. Applying Item Response Theory Modelling for Evaluating Questionnaire Item and Scale Properties. In P. FAYERS - R. D. HAYS (Eds.). Assessing Quality of Life in Clinical Trials: Methods of Practice. 2nd Edition. Oxford University Press, 2005. s. 55-73. RUDNER, L. M. 1998. An On-line, Interactive, Computer Adaptive Testing Tutorial [online]. 1998 [cit. 2012-02-25]. Dostupný z WWW: <http://outcomes.cancer.gov/conference/irt/orlando.pdf>. SAMEJIMA, F. 1996. Graded Response Model. In W. J. Linden – R. K. Hambleton (Eds). Handbook of Modern Item Response Theory. New York: Springer, 1996. s. 85-101. SCIO. 2008. Scio [online]. © 2008 - 2011 [cit. 2012-07-07]. Dostupné z: <http://www.scio.cz/>. SCIO. 2010. Personline [online]. 2010 [cit. 2012-07-07]. Dostupné z: <http://http://www.personline.cz/>. SHARKNESS, J. – DEANGELO, L. 2011. Measuring Student Involvement: A Comparison of Classical Test Theory in the Construction of Scales from Student Surveys. Research in Higher Education, 2011. vol. 52, no. 5, s. 480-507. STOUT, W. 2005. DIMTEST (Version 2.0) [Computer software]. Champaign, IL: The Wiliam Stout Instititute for Measurement. STUCKY, B. D. 2009. Item Tesponse Theory for Weighted Summed Scores. Diuertační práce. The University of North Carolina, 2009. 62 s. Dostupný také z WWW: <http://search.proquest.com/docview/304960217>. URBÁNEK, T. – ŠIMEČEK, M. 2001. Teorie odpovědi na položku. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia. 2001, vol. 45, no. 5, s. 428-440. ISSN 0009-062X. VINOPAL, J. 2008. Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: metoda okamžité validizace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., 2008. 112 s. VINOPAL, J. 2011. Indikátor subjektivní kvality pracovního života. Sociologický časopis, 2011, vol. 47, no. 5, s. 937 – 965. Dostupný také z WWW: <http://sreview.soc.cas.cz/uploads/c4a04a62ac364e0d1ee63e5de5a3474826cfad83_Vinopal%20soccas2011-5-bezor-3.pdf>. XU, Y. – IRAN-NEJAD, A. – THOMA, S. J. 2007. Administering Defining Issues Test Online: Do Response Modes Matter? Journal of Interactive Online Learning. [online]. Alabama: The University of Alabama. 2007, vol. 6, no. 1., s. 10-27. [cit. 2012-06-29]. ISSN: 1541-4914. Dostupný z WWW <http://www.ncolr.org/jiol/issues/pdf/6.1.2.pdf>. |
Předběžná náplň práce |
Teorie odpovědi na položku (Item Response Theory - IRT) je moderním metodologickým přístupem, který se používá v mnoha disciplínách zahrnující i sociologii. Jedná se o matematické modelování vztahu latentní proměnné a měřitelné odpovědi na konkrétní položku. V České republice je teorie odpovědi na položku zatím velmi málo rozšířeným přístupem. Pokud je autorce známo, v kontextu české sociologie se jedná o téma nezpracované, ačkoliv IRT zásadně mění pohled nejen na konstrukci škál a jejich reliabilitu, ale i na vytváření a vyhodnocování testů měřící například postoje. Diplomová práce by tedy měla komplexně představit teorii odpovědi na položku, stručně ji zasadit do historického kontextu, uvést základní principy, klíčové charakteristiky a představit vybrané modely. Zvláštní důraz bude kladen na její srovnání s u nás běžně používanou klasickou teorií testů. Uvedené koncepty budou následně systematicky demonstrovány na sekundárním empirickém materiálu z konkrétního výzkumného šetření. |