Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integrace žáků s poruchami autistického spektra do běžných škol
Název práce v češtině: Integrace žáků s poruchami autistického spektra do běžných škol
Název v anglickém jazyce: Integration of pupils with autistic spectrum disorders in mainstream schools
Klíčová slova: Poruchy autistického spektra, proces integrace, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova anglicky: Autistic spectrum disorders, integration process, special educational needs
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 13.04.2011
Datum zadání: 30.01.2013
Datum a čas obhajoby: 09.09.2015 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2015
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá problematikou procesu integrace žáků s poruchami autistického spektra do škol běžného typu (hlavního vzdělávacího proudu). Na danou problematiku nahlížíme prostřednictvím teoretických východisek, jimiž jsou etiologie, diagnostika, klinický obraz poruch autistického spektra, charakteristické projevy osob s poruchami autistického spektra, terapie a intervence u poruch autistického spektra a také vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra a především procesu jejich integrace žáků do běžných škol.
Praktická část práce si klade za cíl zmapovat probíhající proces integrace žáků s poruchami autistického spektra na třech konkrétních případech škol a odkrýt jakým způsobem se pedagogičtí pracovníci připravují na integraci těchto žáků, jak před započetím jejich integrace, tak i v jejím průběhu. S tím také souvisí zjišťování, jak pedagogičtí pracovníci hodnotí tento proces integrace. Dalším cílem je zjistit a porozumět tomu, jak je ve školách těmito pedagogickými pracovníky řešena otázka informovanosti o žákově diagnóze ve třídě, do níž je integrován.
Pro realizaci průzkumu jsme si vybrali kvalitativní typ výzkumu, a k průzkumu jsme přistoupili prostřednictvím designu případové studie. K prozkoumání tří případových studií procesu integrace žáků s poruchami autistického spektra do běžných základních škol jsme využili metod strukturovaného rozhovoru s uzavřenými otázkami pro asistenta pedagoga, výchovné poradce a třídní učitele. Pro doplnění dat jsme použili metodu dotazníkového šetření. Data jsme dále podrobili analýze a interpretaci. Výsledkem průzkumu se staly 3 případové studie procesu integrace žáků s poruchami autistického spektra do běžných škol.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis examines the process of integration of pupils with autistic spectrum disorders in mainstream schools (mainstream education). The issue was examined using theoretical foundations: etiology, diagnosis, clinical features of autistic spectrum disorders, characteristic behaviour of people with autistic spectrum disorders, therapies and intervention for autistic spectrum disorders, and the education of pupils with autistic spectrum disorders and their integration into mainstream schools. The practical part of this work consists of three case studies aimed at mapping the ongoing process of integration into three schools of pupils with autistic spectrum disorders, and at uncovering how teaching staff prepared for the integration of these pupils. Staff assessment of the integration process was also examined. A final objective was to identify and understand how teaching staff addressed the issue of awareness of pupil diagnosis in the class into which the pupil was being integrated.
We used qualitative research methods and case studies to complete our investigation. To examine three case studies of the process of integration of pupils with autistic spectrum disorders into mainstream schools, we used structured interviews with closed questions for teaching assistants, school counsellors and classroom teachers. We used surveys to supplement this data. Data were subjected to further analysis and interpretation. The result was three case studies of the process of integration of pupils with autistic spectrum disorders into mainstream schools.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK