Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problém jako prostředek výchovy k demokracii
Název práce v češtině: Problém jako prostředek výchovy k demokracii
Název v anglickém jazyce: Problem as Means of Education for Democracy
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Havlínová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 08.04.2011
Datum zadání: 08.04.2011
Datum a čas obhajoby: 23.05.2011 00:00
Místo konání obhajoby: KOVF
Datum odevzdání elektronické podoby:08.04.2011
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2011
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Věra Jirásková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ve své práci se bude diplomantka zabývat podobami demokracie, které se objevují ve školním prostředí. V prvním případě se jedná o výchovu k demokracii a v druhém případě jde o demokratickou výchovu. Výchova k demokracii zde představuje spíše předmět, který má pomoci rozvíjet žákovy občanské kompetence, zatímco demokratická výchova zde poukazuje na přístup k vyučování a učení.
Předtsaví koncept výchovy k demokracii, který by byl uskutečňován demokratickými principy a za použití problému. Problém totiž nabízí žákovi, aby se při jeho řešení seznámil s vlastní zkušeností s demokratickými principy a systémy a aby také nahlédnul hodnoty, které s sebou demokracie přináší.
Touto prací přispěje učitelům na střední škole, kteří se zabývají tématem demokracie ve škole, aby se mohli inspirovat, jakým způsobem lze používat demokratické principy a problém při výchově k demokracii
Seznam odborné literatury
DAHL, R. A.: Demokracie a její kritici. Praha: Victoria Publishing, 1995
HAVLÍK, M., KOŤA, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007
KARNSOVÁ, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995
KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001
KOHÁK, E.: Průvodce po demokracii: vzpomínky z amerického života, naděje z pražského návratu. Praha: Sociplogické nakladatelství, 1997
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006
PALOUŠ, R.: Čas výchovy. Praha: SPN, 1991
PATOČKA, J.: Péče o duši I. Praha: OIKOYMENH, 1996
PELCOVÁ, N.: Multikulturní výchova. Praha: UK, 2007
POHL, M., RABUŠICOVÁ, M., NOVOTNÝ, P.: Demokracie ve škole. Brno: MU, 2006
Předběžná náplň práce
Filosofická východiska problému demokracie.
Odlišnosti mezi výchovou k demokracii a demokratickou výchovou, jejich propojenost a vzájemnou závislost.
Úloha problému v demokratické výchově.
Konkrétní pedagogické přístupy, které podporují demokratickou výchovu.
Projektové vyučování jako metoda demokratické výchovy a výchovy k demokracii.
Výzkum na středních školách.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK