Morální aspekty v pohádkách
Název práce v češtině: | Morální aspekty v pohádkách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Moral Aspects of Fairy Tales |
Klíčová slova: | proměna, archetypy, narace, dějiny spásy, pohádky,etika |
Klíčová slova anglicky: | ethics, narrative, change, history of redemption, fairy tale, archetypes |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018) (26-KTE) |
Vedoucí / školitel: | ThLic. Mgr. Jaroslav Lorman, Th.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 06.04.2011 |
Datum zadání: | 09.12.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2013 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.04.2013 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 10.04.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2013 |
Oponenti: | doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
FRANZ, Marie-Louise von. Animus a anima v pohádkách.
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek. FRANZ, Marie-Louise von. Mýtus a psychologie. BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek. ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. STEIN, Murray. Příběhy duše. FROMM, Erich. Mýtus, sen a rituál. CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny. URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. RICHTER, Luděk. O divadle (nejen) pro děti. CLARISSA Pinkola Estés. Ženy, které běhaly s vlky. PROPP, Vladimír Jakevlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. RIDOUT, Nicholas. Theatre and Ethics. HOŘÍNEK, Zdeňek. Drama, divadlo, divák. HOŘÍNEK, Zdeněk. Duchovní dimenze divadla aneb vertikální přesahy. Dokumenty II. Vatikánského koncilu. Dekret o hromadných sdělovacích prostředcích. Autorská představení divadle Fígl: Africké pohádky, Rokec a Žužu O chaloupce z perníku |
Předběžná náplň práce |
Nejprve se diplomová práce bude zabývat mýtem, který dal vznik pohádkovým příběhům. Bude zkoumat jeho původ, funkce a poselství. K lepšímu porozumění pohádce a narativu vůbec, nám poslouží teorie narativu, teorie a historie pohádky. Dále bude práce zkoumat Jungovské archetypy, které nám pomohou hledat v pohádkových příbězích poselství pro zdařilý život člověka, který je volán Bohem. V další části se práce zaměří na téma "Dějiny lidstva jako sled příběhů." Zamyslí se nad tím, proč se v příbězích vyskytuje pouze omezený počet funkcí. Bude zkoumat Ježíše Krista jako prvotní vzor hlavního hrdiny pohádek a mýtů, kterému se má lidstvo připodobnit ve svém osobním příběhu. Univerzálnost příběhu je demonstrována ve srovnání příběhů hrdinů Starého zákona s motivy pohádkových příběhů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In the beginning, this Diploma Thesis speaks about myth, about it´s origin, functions and message, because the fairy tales have their roots in myth. For better apprehension of the fairy tales, there is used the theory of narrative as well as theory and history of fairy tales. The Diploma Thesis analyzes Jung´s Archetypes. Archetypes help us to find messages for good life of human beeing in fairy tales. Another issue is "History of mankind as a chain of storries." This issue asks, why there is just few functions in the stories. It analyzes Jesus Christ as the first example of a main hero of fairy tales ant myths. The mankind should follow him in it´s own storry. Universality of the storries is demonstrated in comparing of stories from Old Testament (Jonas, Jakob and Eliah) with motives in the fairy tales. |