Rodiče a prarodiče ve výchově dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Rodiče a prarodiče ve výchově dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Role of parents and grandparents in pre-school child education |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 31.03.2011 |
Datum zadání: | 31.03.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2011 08:30 |
Místo konání obhajoby: | UK PedF Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2011 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | PaedDr. Jana Havlová |
Zásady pro vypracování |
Téma diplomové práce se soustředí na oblast , která je v odborné literatuře velmi málo soustředěně řešena.
V teoretické části se DP zaměří na současnou rodinu a její formy, na styly výchovy, na potřeby rodičů a prarodičů a dětí předškolního věku. Zaměření empirické části bude sledovat tři generace respondentů -prarodiče, rodiče a děti předškolního věku. U rodičů a prarodičů zjišťovat především, jak zvládají/li rodičovskou roli, jak potřebují/potřebovali/ a přijímají /přijímali/ zájem prarodičů. Jak se prarodiče vyrovnávají s rozvratem rodin, zda mají ke svým vnoučatům i nadále přístup. U dětí zjišťovat, zda se s prarodiči stýkají co převážně s nimi dělají, a kde se v rodinné síti dítěte prarodiče nacházejí. Lze doplnit představu o fungování prarodičů v několika vybraných rodinách ( rodina bez otce, rodina doplněná, úplná rodina). Studentka bude formulovat konkrétní cíle výzkumného šetření a k nim se vztahující hypotézy (výzkumné otázky). Zvolí vhodné metody zjišťování i pro děti předškolního věku (např. nastolí situace k vhodné sociometrické metodě a k dotazování). Provede sledování vybraných rodin a vypracuje rodinnou anamnézu a následně případovou studii. Zajistí respondenty a provede akční výzkumné šetření. Následně bude analyzovat zjištěné skutečnosti a vyvozovat z nich určité závěry. |
Seznam odborné literatury |
Berman,E. Kniha /nejen/ pro dědečka a babičku. Bratislava: Perfekt. 1998.
Hauser, Schöner,I. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 2000. Lacinová, L., Škrdlíková, P. Dost dobří rodiče. Praha: Portál, 2008. Říčan, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2005. Meves, Ch. Dědo, mám tě rád. Matice cyrilometodějka, 1998. Machounová, J. Vnouče a já. Praha: Mona, 1987. Křivohlavý, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2004. Křivohlavý, J. Psychologie vděčnosti a nevděčnosti. Praha: Portál, 2008. Novák,T. Jak se domluvit s tchyní. Praha: Grada, 2005. Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Portál, 2003. Maříková, H. Proměny současné rodiny. Praha : Slon, 2000. Matoušek,O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997. Fialová,I.a kol. Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Slon,2000. Matějček, Z. Rodina vlastní, nevlastní. Matějček,Z.,Dytrich, Radosti a starosti prarodičů, Praha: Grada, 1997. Márová,Z. Být babičkou a mít babičku. Praha: SPN, 1885. Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2003 De Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. Národní zpráva o rodině. Praha : MPSV, 2004. Statistická ročenka 2007 |