Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tělo jako znak kultury
Název práce v češtině: Tělo jako znak kultury
Název v anglickém jazyce: Body as icon of culture
Klíčová slova: člověk, tělo, znak, kultura, výtvarná výchova, umění
Klíčová slova anglicky: human, body, icon, culture, art education, art
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 23.03.2011
Datum zadání: 23.03.2011
Datum a čas obhajoby: 01.06.2011 00:00
Místo konání obhajoby: UK PedF - KVV
Datum odevzdání elektronické podoby:08.04.2011
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2011
Oponenti: Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zpracujte zvolené téma TĚLO JAKO ZNAK KULTURY v širších sociokulturních a uměleckých kontextech. Zaměřte se na posuny do oblasti psychologie a na přesahy Vámi zvoleného tématu do oblasti vizuální kultury, popř. také reklamní produkce. Pokuste se zmapovat pozici Vámi zvoleného fenoménů v rámci historie od vzniku kultu různých druhů úpravy těla (kmeny, rituály, tradice – např. Magrebské ženy - mafie), přes náboženské a kriminální přesahy až po současné možnosti a sociální prezentování. Zmiňte problém zdobení těla jako metaforu a také jako možnosti vyjadřování sebe sama coby lidský záměr – identifikace – prožívání světa - porozumění – cítění – odlišení - konfrontace.
Ve výtvarné části bakalářské práce vytvořte soubor autorských prací (fotografií nebo jiným médiem) na základě výběru autentických inspirací, i alternativních variací, postihující vlastní vklady a nápady. Tato část může být propojena také s didaktickou aplikací.
V pedagogické části se zaměřte na možnosti aplikace tématu a jeho využití v koncepci současné výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ nebo na střední škole. Rozpracujte téma multikulturní a sociální výchovy ve Vv. Navrhněte způsoby propojení tématu a fotografie (nebo jiného média) při práci s dětmi v rámci Vašeho tématu, např. v podtématu maska, rituál, akce a dalších.
Seznam odborné literatury
BENOIST, L.; Znaky, symboly a mýty. Praha: Victoria Publishing, 1995.
BLAŽEJ, B.; Grafická úprava tiskovin,1.vyd. Praha: SPN, 1988. ISBN 80-04-23201-9.
FINK, E.; Hra jako symbol světa. Praha: 1993.
HAGEGE, C.; Člověk a řeč. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-331-8.
HEJNÝ, J.; Kresba, malba, grafika: učitelství pro 1. st. ZŠ.
HOUŠKA, T.: Graffiti rules, Praha: Houška, 2000. ISBN 80-86065-18-9
KOŤÁTKO, P.: Význam a komunikace, Praha, Filosofia, 1998
KURIC, J.: Psychologie vnímání malířských výtvarných děl v ontogenezi, Brno,
Univerzita J. E. Purkyně, 1986
JANDOUREK, J.; Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001.
PEREGRIN, J.; Význam a struktura. Praha: Oikoymenh, 2000.
REED, L.; Mezi myšlenkou a vyjádřením. Praha: Herman a synové, 2002.
Street Art Praha, Arbon Vitae 2007
VANČÁT, J.; Tvorba vizuálního zobrazení. Gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000.
ISBN 80-7184-975-8.
WOLBERGS, B: - Urban Illustration Berlin, Gingko Press, 2007
ČAPEK, J.: Umění přírodních národů. Praha: Fr. Borový, 1938.
STEINER, R.: Příroda a člověk. Hranice: Fabela, 2007
RYCHLÍK, M.: Tetování, skarifikace a jiné zdobení těla. Praha: Nakladatelství lidových novin, 2005
Fiksa, R.: Encyklopedie Bodyartu. Žďár nad Sázavou: Sowulo Press, 2009.
Randall, H.: Piercing – Moderní antologie. Praha: Rebo Production, 1998
Předběžná náplň práce
systematické studium odborných pramenů vztahujících se k tématu, řešení výtvarné a pedagogické části práce
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
systematical study of special sources about theme, solution of artwork part and pedagogical part
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK