Vyprávění dětí předškolního a mladšího školního věku - jejich folkstories
Název práce v češtině: | Vyprávění dětí předškolního a mladšího školního věku - jejich folkstories |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Folkstories of preschool and younger school age children |
Klíčová slova: | dětské fiktivní příběhy, narative, žánry, |
Klíčová slova anglicky: | folkstories, narrative competence, genres |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslav Klusák, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 28.02.2011 |
Datum zadání: | 28.02.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2013 10:30 |
Místo konání obhajoby: | M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.06.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Úkolem studentky je provést heuristicky pojatou repliku výzkumu, který v 70. letech provedl B. Sutton-Smith se svým týmem. Tento tým po tři roky sbíral vyprávění (stories) od dětí ve věku 2-10 let; celkem tak nasbírali na tisíc vyprávění od více jak dvou set dětí. Zhruba polovičku sbírky pak v roce 1981 Sutton-Smith publikoval spolu s teorií vývoje dětského vyprávění (storytelling).
Studentka tak nejdříve bude muset řešit otázku získání přístupu do srovnatelného terénu (jedno předškolní zařízení a jedna základní škola); v jejím případě však nepůjde o New York, ale o české menší město. Dále bude řešit otázku počtu oslovených dětí v jednotlivých věkových kohortách (2-10 let). Podstatným problémem bude způsob oslovení dětí, tak aby dosáhla dostatečně intenzivní reakce dětí (více vyprávění od každého z oslovených), a to v čase reálně k dispozici při Bc práci (americký tým pracoval s množstvím sběratelů dlouhodobě pobývajících v jednotlivých dětských kolektivech, třídách). Při teoretizaci empirických dat jde o citlivost analytických pojmů k vývojovým rozdílům v dětském vyprávění (storytelling). Konkrétněji pak je otázkou, zda studentka bude schopná vývojové rozdíly vyprávění ve své sbírce uchopit pomocí teorie Sutton-Smithe: přechod od vyprávění-veršů k vyprávěním-zápletkám (verse stories – plot stories); a teoretická konkretizace dané struktury v dimenzi kompozice vyprávění + v dimenzi symbolismu psychosexuálního vývoje. Nebo zda a v čem bude její empirický materiál vyžadovat elaboraci této teorie. |
Seznam odborné literatury |
Výchozím pramenem je - Brian Sutton-Smith: The Folkstories of Children. Philadelphia: University of Pensylvania Press,. 1981. V případě, že studentka bude potřebovat další prameny inspirace své teoretické citlivosti, pak prvním zdrojem v pořadí je v citované publikaci uvedený seznam titulů zmíněného autora a jeho spolupracovníků, které publikovali v rámci daného výzkumu v letech 1975-79. Druhým zdrojem v pořadí jsou pak prameny, jimiž se Sutton-Smith a jeho kolegové sami inspirovali. Teprve třetím zdrojem v pořadí by byla rešerše v rámci elektronizovaných katalogů a databází. |