Výuka mateřštiny u seniorů z krajanské komunity v Buenos Aires z hlediska sociálně pedagogického
Název práce v češtině: | Výuka mateřštiny u seniorů z krajanské komunity v Buenos Aires z hlediska sociálně pedagogického |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching of the Maternal Language to the elderly of the Czech Compatriot Community in Buenos Aires from the Social Pedagogy Perspective |
Klíčová slova: | krajanská komunita, senioři, kvalita života, celoživotní vzdělávání; |
Klíčová slova anglicky: | community, elderly, quality of life, education; |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.02.2011 |
Datum zadání: | 23.02.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 30.05.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.03.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V Argentině žije pravděpodobně třetí nejpočetnější česká krajanská komunita na světě. Vztah jejích členů k původní vlasti předků přetrval několik desítek let politicky nepříznivé atmosféry v obou zemích k navazování vzájemných vazeb. Po návratu staré i nové vlasti k demokracii český duch v Argentině znovu ožil. Život krajanské komunity je čím dál pestřejší a umocněn specifickým vztahem především starších členů komunity ke vzpomínkám na své dětství formované odkazem národní identity předků i mateřským jazykem. Komunita se snaží navázat na aktivní a dobře fungující spolkovou činnost z doby před více než šedesáti lety. Česká vláda tyto iniciativy podporuje v rámci zachování národního kulturního dědictví, mimo jiné prostřednictvím vysílání učitele českého jazyka. Ten by měl, vzhledem k charakteru komunity a věkovému složení studentů, kromě samotné výuky češtiny zastávat i roli sociálního pedagoga a komunitního pracovníka, aktivizujícího celé společenství i podporujícího a oceňujícího jednotlivé jeho členy. Empirickým šetřením jsme mezi učícími se krajany seniory zjišťovali vnímání sociálně pedagogické dimenze kurzů českého jazyka pořádaných v hlavním městě Buenos Aires, včetně vlivu na kvalitu jejich života, role češtiny jako životní pomoci, vztahu ke krajanské komunitě i významu osobnosti učitele. |
Seznam odborné literatury |
ČVANČAROVÁ, Boža. Na tvrdém úhoru. 1.vyd. Praha: Knihtiskárna J.Kuta, 1931. 102 s.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Dotisk 3. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 374 s. ISBN 80-246-0139-7. DŮM ZAHRANIČNÍCH SLUŽEB. Krajané [online]. Praha: DZS. 26. 04. 2011. [cit. 2012-01-22]. Dostupné z WWW: < http:// www.dzs.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=16&>. ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. 1.vyd. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. ERIKSON, Erik Homburger. Dětství a společnost. 1.vyd. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 80-7203-380-8. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1.vyd. Brno: Paido, 2000. 206 s. ISBN 80-85931-79-6. GRUSS, Peter, ed. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. 1.vyd. Praha: Portál, 2009, 224 s. ISBN 978-80-7367-605-6. HANZELKA, Jiří – ZIKMUND, Miroslav. Tam za řekou je Argentina. 3.vyd. Praha: Nakladatelství politické literatury, 1963. 377 s. ISBN 25-152-63. HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1990. 230 s. ISBN 80-7184-841-7. HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1.vyd. Praha: SLON, 1997. 221 s. ISBN 80-85850-45-1. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. 2.vyd. Praha: Nakladatelství Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-871-0919-9. HURT, Josef. Pod Jižním křížem. 1.vyd. Praha: MAŤA, 1997. 163 s. ISBN 80-86013-21-9. CHALUPA, Jiří. Dějiny Argentiny, Uruguaye, Chile. 1.vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. 575 s. ISBN 80-7106-323-1. JIRÁSEK, Ivo. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. [online]. 15. 02. 2008. [cit. 2012-01-22]. Dostupné z WWW: < http://www.artefiletika.cz/modules/articles/article.php?id=65>. KAŠPAR, Oldřich. Tam za mořem je Amerika, dopisy a vzpomínky českých vystěhovalců do Ameriky v 19.stol. 1.vyd. Praha: Slunovrat, 1986. 240 s. ISBN 22-008-86. KRAJINY ČEŠTINY [online časopis]. 2009 [cit. 2012-01-22]. Dostupné z WWW: <http://www.dzs.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=421&/>. ISSN 1804-3283. KRAUS, Blahoslav - POLÁČKOVÁ, Věra. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2. LANGMEIER, Josef – KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. ISBN 80-7169-195-X. MARVAN, Jiří. Brána jazykem otvíraná aneb o češtině světové. 1.vyd. Praha: Academia, 2004. 433 s. ISBN 80-200-0932-9. MATOUŠEK, Oldřich. et al. Metody a řízení sociální práce. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2. MATOUŠEK, Oldřich. et al. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2.vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7. MURPHY, Kamila – NOVÁK, Tomáš. Příručka profesního rozvoje koordinátora komunitního vzdělávání. 1.vyd. Praha: Nová škola, 2005. 58 s. ISBN 80-903631-1-3. NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. 338 s. ISBN 80-200-0592-7. NOVÁ DOBA: Nueva era. La voz checoslovaca de Sud America. Buenos Aires, 1946, 1949 (č. 373, březen 1949). OCHOA DE EGUILEOR, Jorge – VALDÉS, Eduardo. ¿Dónde durmieron nuestros abuelos? Los hoteles de inmigrantes en la ciudad de Buenos Aires. 1.vyd. Buenos Aires: Suma Copy, 2000. 200 s. ISBN 987-97641-1-0. PECH, Oldřich. Příruční slovník pedagogický (Pro školskou a učitelskou praxi). Praha: Česko-slovenská grafická Unie, 1937. 563 s. PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. 3.vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 978-80-7367-709-1. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 392 s. ISBN 80-7178-829-5. ŠATAVA, Leoš. Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. 2.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 215 s. ISBN 978-80-86429-83-0. ŠVAŘÍČEK, Roman - ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. ČASOPIS TÁBOR: Ročenka a kalendář 1943. Buenos Aires, 1943. TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2009. 239 s. ISBN 978-80-251-2104-7. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha: Portál, 2004. 872 s. ISBN 80-7178-802-3. VELEHRAD: Kulturně náboženský časopis pro Čechoslováky v Argentině. Buenos Aires, 1957, č. 3-4 (září-říjen 1957). ZAJAC, Štěpán. Čeští krajané v Argentině. [online]. Praha: Ministerstvo zahraničních věcí. 05.01.2012. [cit. 2012-01-22]. Dostupné z WWW: < http:// www.mzv.cz/file/416096/Compatriotas_informacion_ampliada.doc>. ZAJÍCOVÁ, Lenka. Český jazyk v Paraguayi. Studie o jazykovém kontaktu a zániku. 1.vyd. Olomouc: Universita Palackého v Olomouci, 2010. 302 s. ISBN 978-80-244-2460-6. |