Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Teorie SUR - výcviková komunita jako terciální rodina
Název práce v češtině: Teorie SUR - výcviková komunita jako terciální rodina
Název v anglickém jazyce: SUR Theory - Psychotherapeutic Training Community as a Tertiary Family
Klíčová slova: Psychoterapeutický výcvik typu SUR, vedení, práce s komunitou a skupinou, zakotvená teorie
Klíčová slova anglicky: Psychotherapeutic training, leadership, groups and community work, grounded theory
Akademický rok vypsání: 2006/2007
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Oldřich Čálek, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.02.2011
Datum zadání: 16.02.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 18.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.04.2013
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
  doc. PhDr. MUDr. Kamil Kalina, CSc.
 
 
Zásady pro vypracování
Záměrem práce bylo navržení teorie komunitních výcviků typu SUR, která navzdory čtyřicetileté tradici tohoto typu vzdělávání, dosud nebyla explicitně formulována. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký má komunitně - skupinový psychoterapeutický výcvik vliv na své členy.
Hlavním zdrojem dat bylo 168 introspektivních textů, které frekventanti píší a obhajují, jako své závěrečné práce na konci výcviku. Texty vznikají na základě deníkových záznamů, které si účastníci systematicky píšív průběhu pěti let trvání výcviku.
Ve studii byly použity tyto výzkumné metody: Kvalitativní analýza dokumentů založená na postupech, metodách a technikách „zakotvené teorie“. Jako doplňkové výzkumné metody byla použita obsahová analýza programové skladby a ohniskové skupiny zaměřenéna způsoby vedení komunit a psychoterapeutických skupin.
Výsledky: Studie formuluje integrativní teorii psychoterapeutických přístupů zahrnující kognitivně behaviorální postupy, psychodynamickou psychoterapiia expresivní terapeutické techniky soustředěné v rámci řádu psychoterapeutického výcviku. Práce popisuje metody, techniky vedení výcvikové komunitya psychoterapeutické skupiny, která kombinuje sociální práci s komunitoua skupinovým psychoterapeutickým procesem. Výzkum rovněž přináší poznatkyo osobnostním růstu a časových fázích vývoje vztahů mezi účastníky a vedoucími výcviku.
Seznam odborné literatury
Použitá literatura:

1. ADORNO, T. W. The Culture Industry. London: Tailor and Francis group, 2001. 209 s. ISBN 0-203-99606-2.
2. ANDRADE, J., CAMPO-REDONDO, M. Skupinová psychoterapie a hraniční porucha osobnosti. Konfrontace č.4,(58),15.ročník, Opočno, Nakl. Hrana 2004. 193 s. ISSN 0862-8971
3. ARGELANGER, H. Prvé interview v psychoterapii, Trenčín: Vydavatelstvo F, 1998. 149 s. ISBN 80-9672277-8-8.
4. BAUER, M.; McBRIDE, L. Structured group psychoterapy for bipolar disorder: The life goals program. Journal of Community and Clinical Practise, NY: The Haworth Press, 2003, Number 3., Volume 26. 100 s. ISSN: 0160-9513
5. BAUMAN, Z. Individualizovaná společnost. Praha: Mladá Fronta 2004. 296 s. ISBN 80-204-1195-X.
6. BAYES, N. The Emergence of on-line community. In JONES, Steven G. Cybersociety 2.0: Revisiting Computer-Mediated Communication and Community. London: Sage publication ltd.,1998, s. 34-69. ISBN 0-7619-1461-7.
7. BECK, A.T., WRIGHT, F.D., NEWMAN, C.F., LIESE, B.S. Cognitive Therapy of Substance Abuse. New York: The Guilford Press 1993. 353 s. ISBN 1-57230-659-9
8. BECK, U. Risk society, towards a new modernity. London: Sage publications 1992. 252 s. ISBN 0-8039-8346-8.
9. BĚLOHRADSKÝ, V. Myslet zeleň světa. Praha: Mladá fronta 1991, 112 s. ISBN 80-204-0239-X.
10. BĚLOHRADSKÝ, V. Přirozený svět jako politický problém. Praha: Československý spisovatel 1991, 112 s. ISBN 80-202-0279-X..
11. BERELSON, B. Content analysis, In. G. Lindzey ( Ed.), Handbook of social psychology, Cambridge, 1959.
12. BERNSDORF, W. Worterbuch der Sociologie, Stuttgart: F. Enke edition,1969. 1317 s.
13. BLANCK, G.; BLANCK, R. Ego-psychologie: Teorie a praxe. Praha: Psychoanalytické nakladatelství Kocourek 1992. 205 s.
14. BŘICHÁČEK, V., BŘICHÁČKOVÁ, V. Změna v psychoterapii, změna osobnosti, chování a psychoterapie. Praha: OÚNZ Praha 4 1985. s. 100.
15. BURGESS, E. V.; PARK R. E. The City: Suggestions for the Study of Human Nature in the Urban Environment. Chicago: University of Chicago Press 1925. 321 p.
16. CAPRA, F. Bod obratu. Praha: Dharma Gaia a Maťa 2002, 518 s. ISBN 80-85905-42-6.
17. CORBIN, J.; STRAUSS, A. Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Albert, Podané ruce 1999. 228 s. ISBN 80-85834-60-X.
18. ČÁLEK, O. Skupinová daseinsanalýza. Praha: Triton 2004. 598 s. ISBN 80-7254-539-6.
19. Česká republika. Rozvodovost: Vývoj obyvatelstva České republiky v roce 2008. In Věštník Českého statistického úřadu. 2010, Kód: e-4007-09, s. 1-5. Dostupný také z www: http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/t/1D00355EB8/sFile/400709a3.pdf.
20. CONDRAU, G. Sigmund Freud & Martin Heidegger -- Daseinsanalytická teorie neuróz a psychoterapie, Praha: Triton, 1999. 323 s. ISBN 8085875748.
21. DANIEL,L.G. Kerlinger's research myths. Practical Assessment, Research & Evaluation, 5(4). Retrieved April 19, 2006, dostupné na internetové adrese: http://PAREonline.net/getvn.asp?v=5&n=4
22. DE LEON, G.; KOOYMAN, M.; NEVŠÍMAL, P. Terapeutická komunita pro drogově závislé I. Praha: Lidové noviny 2004, 239 s.(neprodejné)
23. DE MARE, P. The history of large group phenomena in relation to group analytic psychotherapy: The story of the median group, Group volume 13, numb. 3-4, Springer Netherlands: 1989, 173 p. ISSN 0362-4021.
24. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 2002, 374 s. ISBN: 80-7184-141-2.
25. DURKHEIM, E. Společenská dělba práce. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury 2004. 375 s. ISBN 80-7325-041-1.
26. EIS, Z. Od Suru ke kabinetu a později k psychoterapeutickému institutu, Psychoterapeutické sešity č.23, Pražský psychoterapeutický institut, Praha 2000.
27. FARREL, W. The myth of the male power. New York: Berkley Book 1993. 123 s. ISBN 0-425-18144-8.
28. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6
29. FOUCAULT, M. Dějiny šílenství. Praha: Lidové noviny, 1994. 207 s. ISBN 80-7106-085-2.
30. FRANC, J. Problematika vlivu psychoterapeutického výcviku na osobnost frekventanta. Praha, 2004. 108 s. Diplomová práce. Filozofická fakulta UK.
31. FREUD, S. O člověku a kultuře. Praha: Odeon, 1990. 359 s. ISBN 80-207-0109-5
32. FREUD, S. Poznámky o přenosové lásce. Sebranné spisy Sigmunda Freuda. Spisy z let 1909-1913. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, Kocourek, 1997, s. 263-275.
33. FREUD, S. On Metapsychology - The Theory of Psychoanalysis: "Beyond the Pleasure Principle", "Ego and the Id" and Other Works. London: Penguin Freud library new ed. 1991. 496 p. ISBN-10: 0140138013.
34. FUKUYAMA, F. Trust: The social virutes and the creation of prosperity. New York: Simon and Schuster, 1995. 464 s. ISBN 0-684-82525-2
35. GABBARD, G. O. Psychotherapy of Personality Disorders. Journal of Psychotherapy Practise and Research. New York: Winter 2009, s 12-16. ISSN 0002-9564
36. GIBAS, J. Závěrečná práce pětiletého sebezkušenostního výcviku BIG SUR S8: Co mi výcvik dal a vzal. Praha, 2010. 25 s. Absolventská práce. VIAP.
37. GLACER, B., Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valey, California: Sociology Press 1978. 164 s. ISBN 978-1-884156-01-4.
38. GLACER, B., STRAUSS, A. The discovery of grounded Theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Transaction Publishers fourth ed. 2006. 271 s ISBN: 0-202-30260-1.
39. GENZCUK, M. A synthesis of ethnographic research, Los Angeles: Univerzity of Southern California, Centre for Multilingual, Multicultural research, 1999. s 9. dostupné na: www-rcf.usc.edu/~genzuk/Ethnographic_Research.pdf.
40. GOULDING, CH. Grounded Theory. A Practical Guide for Managment, Business and Market Researches. London: Sage, 2002. 197 s. ISBN 0 7619 6682 8.
41. HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. 221 s. ISBN 80-85850-45-1
42. HARTL, P.;HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. 774 s. ISBN 80-7178-303-X
43. HEIDEGGER, M. Věk obrazu světa. Orientace, Praha: Samizdat, 1969. s.20.
44. HENDL, J. Kvalitativní metody. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
45. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 2. akt. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
46. HLAVINKA, P. Daseinsanalýza, setkání filozofie s psychoterapií. Praha: Grada, 2008. 132 s. ISBN 978-80-247-2132-3.
47. HOLSTI, O. R. Content Analysis, Univ. of British Columbia, 1967.
48. HOMANS, Georgie, C. The Human Group.Harvard Univerzity Press, 1950, 472 s. ISBN: 1-56000-572-6.
49. HRUBÝ, R. Terapeutické faktory v komunitní léčbě pro závislé. Praha : UK Filozofická fakulta, 2004. 85 s. Diplomová práce.
50. HYTYCH, R. Smrt a nesmrtelnost. Sociální reprezentace smrti. Praha: Triton, 2008. s.227 ISBN 978-80-7387-092-8.
51. CHVÁLA, V.; TRAPKOVÁ, L. Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Praha: Portál, 2008. 246 s. ISBN 978-80-7367-391-8.
52. JOSSELSON, R., Irwin D. Yalom O psychoterapii a lidském bytí. Praha: Portál, 2009. 149 s. ISBN 978-80-7367-533-2.
53. JUNG, C.G. Výbor z díla. Brno: nakl. Tomáš Janeček, 1996. 436 s. ISBN 80-85880-14-5.
54. KALINA, K. Terapeutická komunita: Obecný model a jeho aplikace v léčbě závislostí. Praha: Grada, 2008. 400 s. ISBN: 978-80-247-2449-2.
55. KELLER, J. Komunita. In. PETRUSEK, M.;VODÁKOVÁ, A. Velký sociologický slovník, Praha: Karolinum, 1996b. str. 512-514. ISBN-10: 80-7184-310-5.
56. KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: Slon 1999. 204 s. ISBN 978-80-86429-39-7.
57. KERLINGER, F. N. Foundations of Behavioral Research. New York, 2nd edition. Holt, Rinehart and Winston, 1973. 11 s.
58. KOBLIC, K. Systém SUR a bílá místa jeho koncepce a praxe. Psychoterapie č. 1. 4. ročník. Brno: Masarykova univerzita 2010. ISSN 1802-3983.
59. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK I., VÝROST J. Aplikovaná sociální psychologie III, Sociálně psychologický výcvik, Grada Publishing, Praha 2001.
60. KOŽNAR, J., Analýza efektů výcviku ve skupinové psychoterapii, Bratislava: Výskumný ústav detskej psychologie a patopsychológie, 1985. Závěrečná rezortná zpráva.
61. KRÁLÍČKOVÁ, T. Analýza efektů komunitně skupinových výcviků. Praha, 2002. 14 s. Oborová práce. Pražská vysoká škola psychosociálních studií.
62. KRATOCHVÍL, S. Terapeutická komunita. Praha: Academia, 1979. 122 s. 509 – 21 – 826.
63. KUČERA, M. Orientace školní etnografie. Pedagogika, č.4, 1992, s.455-465.
64. KUHN, T. S., The structure of scientific revolutions. Chicago: The University of Chicago Press, Third ed. 1996. 219 p. ISBN 0-226-45808-3.
65. LANIER, J. Postsymbolická komunikace: Virtuální relita. Vokno: Časopis pro druhou a jinou kulturu. Praha: Vons, 1991, roč. 17, č. 27, s.28-43.
66. LEARY, T.; LAFORGE, R. L.; SUCZEK, R. F., Manuál k dotazníku interpersonální diagnózy – ICL, Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1979.
67. LOVELOCK, J. The Ages of Gaia: A Biography of Our Living Earth. New York: Norton 1995.ISBN 0-393-31239-9.
68. MALCHIODY, CATHY, A. Expressive Therapies, History, Theory, and Practise. New York: Guilford publ. 2006. 220 s. ISBN 978-1-59385-379-2.
69. MARX, KAREL. Ekonomicko-filozofické rukopisy. Praha: SNPL, 1961. 105 s.
70. MATESSICH, P.; MONSEY, B.; ROY, C. Community Building: What Makes It Work. Saint Paul, 1997. 112 s. ISBN: 0-940069-12-1.
71. MCLUHAN, M. Jak porozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. 321 s. ISBN: 80-204-2409-1
72. MEADOWS D. H.; MEADOWS D.L.; RANDERS J.; BEHRENS W. W. The limit of growth. New York: Universe book. 1972. 205 S. ISBN 0-87-663-165-0
73. MERTON, R. K. Social Theory and Social Structure. Glencoe: Free Press 1968. 702 s. ISBN-10: 00-292-11-301
74. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4
75. MORSON-ORTON, D.J. The use of religion and Spritual Strategies in Rehabilitation. Journal of Social Work volume. 4, numb. ½. Binghamton: The Haworth Social Work Press 2005. 11s. ISSN: 1536-710X.
76. MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 2001. 104 s. ISBN 80-85834-77-4.
77. MOSOLF, J.G., PERNICA, P. Partnership in logistics. Prague: Radix 2000. 446 s. ISBN 80-86031-24-1
78. MOŽNÝ, I. Moderní rodina: (mýty a skutečnosti). Brno: Blok,1990. 184 s. ISBN 80-7029-018-8.
79. MOŽNÝ, I. The Czech Family: movement towards the Open European Society of Late modernity. In Society, Reproduction, and Contemprorary Challenges. Brno : Barrister and Principál, 2004, s. 10-30. ISBN 80-86598-67-5.
80. NOVOTNÁ, E. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada 2010. 120 s. ISBN 978-80-247-2957-2.
81. PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Bálint. Praha: Triton, 2004. 176 s. ISBN 80-7254-491-8.
82. PARSONS, T.; BALES, R. F. The American Family: Its Relation to Personality and the Social Structure. In Family Socialization and Interaction Process, New York: Free Press, 1955. ISBN 0-415-17647-6.
83. PONĚŠICKÝ, J. Úvod do moderní psychoanalýzy. Praha: Triton 2003. 182 s. ISBN 80-7254-426-8.
84. PŘÍHODOVÁ, A. Koncept komunity v komunitní sociální práci. Sociální práce, Brno: ASVP, 2004, č.3, s.54. ISSN 1213-624.
85. ROBINS, K. Kyberprostor a svět ve kterém žijeme. Revue pro média: Média a digitalizace, Praha: FSS UK, 2003, č.5. Dostupný z WWW: http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue05/preklad_robins_rpm5.pdf
86. ROGERS, R. C. The Carl Rogers leader. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989, 525 s. ISBN 0-395-51090-2
87. ROGERS, C. R. A Theory of Therapy, Personality, and Interpersonal Relationships, as Developed in the Client-Centered Framework. In Koch, S. (Ed.), Psychology: A Study of Science. Volume III: Formulations of the Person and the Social Context. New York: McGraw Hill, 1959. p. 184–256.
88. ROTGERS, F. Léčba drogových závislostí. Praha: Grada 1999. 264 s. ISBN 80-7169-836-9.
89. RŮŽIČKA, J. Péče o duši v perspektivách psychoterapie. Praha: Triton, 2003, 332 s. ISBN 80-7254-312-1.
90. RŮŽIČKA, J. Psychoterapeutický výcvik (online). Praha: PVŠPS, 2010 Psychoterapeutický výcvik. Dostupné z http:// www.pvsps.cz /veřejnost /psychoterapeuticky-vycvik/dynamicky-a-daseinsanalyticky
91. RŮŽIČKA, J. Ego-analýza, Praha: Triton, 2010. 323 s. ISBN 978-80-7387-398-1.
92. RUTAN, J., Scott, STONE, Walter N., SHAY, Joseph J., Psychodynamic group psychotherapy. New York: Guilford Press, 2007. 426 s. ISBN 978-1-59385-266-5.
93. SIMMEL, G. Individuality and social form. Chicago: The University of chicago Press, 1971. 395 p. ISBN 0-226-75776-5.
94. SKÁLA, J. Psychiatrie a vzdělávání jejich pracovníků v psychoterapii. Referát přednesený na semináři Společnosti pro psychoterapii a rodinnou terapii na Psychiatrické klinice v Praze 3.Praha, 1993.
95. SKÁLA, J. Programová skladba sebezkušenostního výcviku Big SUR. Interní materiál VIAP. Praha 2003.
96. SPINDLER, G.; SPINDLER, L. Interpretative Ethnography of Education. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 1987. s. 50. ISBN 0-898-599-245.
97. STOCKROKI, M. L. A school day in the life of a young Navajo girl: A case study in etnographic storytelling. Art Education, 2005, July: 61-69s.
98. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999, s.256. ISBN 80-7178-327-7
99. ŠIMEK, A. Tři rozhovory se zakladateli SUR. Psychoterapeutické sešity č.1, Pražský psychoterapeutický institut, Praha 2000.
100. ŠIMEK, A. Supervize ve výcvikových komunitách – dosavadní praxe a trendy. referát na 2. surfování na vlnách psychoterapie, 2002,dostupné na adr.:www.sur.cz.
101. TILLICH, P. Odvaha být. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004.192 s. ISBN 80-7325-016-0.
102. TöNNIES F. Community and Civil Society, Cambridge: University Press, 2001. 266 p. ISBN 0-521-56119-1.
103. YALOM, I. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. 704 s. ISBN 80-86088-05-7.
104. YALOM I. Chvála psychoterapie, Praha, Portál 2003. s.12. ISBN 80-0306-05-2.
105. WEIZACKER, E. Factor Five. Genova: Club of Rome 2009. 448 s. ISBN 9781844075911.
106. WEBER, R. P. Basic Content Analysis, Sage University Paper Series on Quantitative Applications in the Social Sciences, Vol 49. Sage Publications, Newbury Park, CA, 1985. Soukr. materiály, zapůjčené Doc. H. Jeřábek.
107. ZLÁMANÝ, J.J. Tabu psychoterapeutických výcviků prolomeno, Konfrontace č.1.(55).,15.ročník,Opočno, Nakl. Hrana, 2004. ISSN 0862-9-8971.
108. ZLÁMANÝ, J.J. Porcovaná skutečnost vers. celostní přístup ve vzdělání, Konfrontace č.4,(58),15.ročník, Opočno, Nakl. Hrana, 2004. ISSN 0862-9-8971.
109. ZLÁMANÝ, J. Sebezkušenostní komunitně skupinový výcvik v psychosociální perspektivě a jeho aplikace v zážitkové pedagogice. In RUŽIČKA, J.(ed.). Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě. Praha: Triton, 2011, s.136-150. ISBN 978-80-7387-467-4.
110. ZLÁMANÝ, J.J. Téma smrtelnosti v psychoterapeutické perspektivě, In Koťa, J.; a kol. Dobro, zlo a řeč, Praha: Triton 2009.258 s. ISBN 978-80-7387-273-1.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK