Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Angažované drama všedního dne (Francouzské sociálně angažované drama přelomu 19. a 20. století)
Název práce v češtině: Angažované drama všedního dne (Francouzské sociálně angažované drama přelomu 19. a 20. století)
Název v anglickém jazyce: Engaged Drama of Everyday Life (Socially Engaged French Drama of the late 19th and 20th Century)
Klíčová slova: sociálně angažované drama, společensko-kritické drama, naturalistické drama, realistické drama, hra na tezi, divadlo idejí, „krutá hra“, „živé divadlo“, bulvární divadlo, veršované drama, neoromantismus, každodennost, všední den, divadelní průmysl, komerc
Klíčová slova anglicky: socially engaged drama, socio-critical drama, naturalistic drama, realistic drama, a play on the idea, the theatre of ideas, "cruel play", "live theatre", commercial theatre, verse drama, neo-romanticism, everyday life, theatre industry, commercialization
Akademický rok vypsání: 2004/2005
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Vladimír Just, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.02.2011
Datum zadání: 16.02.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 04.09.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.01.2012
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: doc. Petr Christov, Ph.D.
  prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc.
 
 
Zásady pro vypracování
Abstrakt
Práce popisuje zásadní ontologickou proměnu charakteru francouzského dramatu na přelomu 19. a 20. století a na základě analýzy příkladových dramat určuje sociálně angažovanou a společensko-kritickou tematiku, které je východiskem pro moderní francouzské drama 20. století. Práce definuje základní vývojovou linii společensky angažovaného dramatu, která začíná tvorbou naturalistických autorů Émila Zoly a bratrů Goncourtů, pokračuje v podobě dramatiky Henryho Becquea, odhaluje divadelní autory seskupené kolem Théâtre Libre André Antoinea, především dílo Jean Julliena a jeho teorii „živého divadla“ a vyúsťuje v definici dramatu Eugèna Brieuxe, Françoise de Curela a částečně i Octava Mirbeaua. Jako pandán k této linii je pak popsán opačný charakter francouzského divadla a dramatu konce století. Práce nabízí srovnání s dobovým vlivem bulvárních a subvencovaných divadel, odkazuje k symbolistickému divadlu, k tvorbě pozdních parnasistů a detailněji popisuje drama veršovaného neoromantismu prezentované tvorbou Edmonda Rostanda, Jean Richepina a dílčím způsobem i Théodora de Banvillea.
Zároveň práce zasazuje linii sociálně angažovaného dramatu do kontextů myšlenek moderny v kontrastu s definicí podstaty umění v postmoderním diskursu. Jako spojnice sociálně angažovaných autorů pak slouží koncept každodennosti a všedního dne, který umožňuje přesah k divadlu a dramatu 20. století. Sociálně angažované drama se zasazuje do dobového rámce Druhého císařství a Třetí republiky a celkové atmosféry Belle Époque. V práci sledujeme společenské a kulturní aspekty nově se formující kapitalistické společnosti, které ovlivňují tvorbu tehdejších dramatiků. Akcentována je zejména diferenciace podstaty divadelního umění v rámci konceptu umělecké avantgardy a na druhé straně nastupující komercionalizace divadla. Práce kombinuje širší obecný výklad s rozborem několika děl klíčových dramatiků na základě vytyčené teze sociálně angažovaného dramatu všedního dne, které nejlépe ujednocuje žánrovou i stylovou rozličnost studované etapy a přesahuje svým horizontem k francouzskému dramatu 20. století.
Abstract
This thesis describes the fundamental ontological change in the character of the French drama of the 19th and 20th century which became the basis for the modern French drama of the 20th century. The thesis is based on the analysis of the selected plays with the focus on socially engaged and socio-critical themes. This thesis defines the basic line of development of the socially engaged drama that begins with the work of naturalistic writers Émile Zola and the Goncourt brothers, continues in the form of Henry Becque´s playwrights and the authors grouped around Andre Antoine´s Théâtre Libre, especially Jean Jullien and his theory of "live theatre", and results in the definition of Eugène Brieux´s, François de Curel´s and partly Octava Mirbeaua´s drama. The opposite character of French theatre and drama at the turn of the 19th and 20th century is described as the counterpart to this line. The thesis provides comparison with the contemporary influences of commercial and subsidized theatres, refers to the symbolist theatre and to the work of late Parnassians. It also closely describes Neo-Romanticism Drama in verse represented by the works of Edmond Rostand, Jean Richepina and, partially, Theodore de Banvillea.
At the same, the thesis places the socially committed drama into the context of modern ideas in contrast to the definition of the nature of art in the postmodern discourse. The concept of everyday life and everyday then serves as the connecting element of the socially engaged authors. Moreover, this concept allows the overlap to the theatre and drama of the 20th century. Socially engaged drama is given a contemporary framework of the Second Empire and Third Republic and the overall atmosphere of Belle Époque. The social and cultural aspects of the newly formed capitalist society that influence the creation of contemporary playwrights can also be traced in this thesis. The emphasis is then placed on the differentiation of the nature of theatre arts within the concept of artistic avant-garde on one hand, and the rising commercialization of theatre on the other hand. Following its main thesis of the socially engaged drama of everyday life, this thesis presents a combination of a broader general interpretation and a closer analysis of several plays written by the key dramatists of that period. Socially committed drama provides a solid framework for the variety of genres and styles that were present in the studied period and its broad horizon also allows drawing connections to the French drama of the 20th century.
Seznam odborné literatury
Antoine, André. Meine Erinnerungen as das Théâtre-Libre. Berlin: Henschelverlag Berlin, 1960.
Arendtová, Hannah. Mezi minulostí a budoucností. Přel. Tomáš Suchomel a Martin Palouš. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002.
Aurevilly, Jules Barbey d´. Théatre contemporain 1870-1883. Paris: Tresse et Stock – Éditeurs, 1892.
Baudrillard, Jean. Ve stínu mlčících většin, Svět a divadlo 8, 1997, č. 3, s. 6.
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON, 1995.
Becque, Henry. Souvenirs d´un auteur dramatique. Paris: Bibliothèque artistique et littéraire, 1895.
Becker, Collete – Gourdin-Servenière, Gina – Lavielle, Véronique. Dictionnaire d´Émile Zola – Sa vie, son oeuvre, son époque. Paris: Robert Laffont, 1993.
Bell, Daniel. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: SLON, 1999.
Bernard, Marc. Zola. Paris: Édition de Seuil, 1952.
Bentley, Eric. The Theory of the Modern Stage. An Introduction to Modern Theatre and Drama. Harmondsworth: Penguin Books Ltd., 1968.
Besnier, Patrick. Alfred Jarry. Paris: Librairie Arthème Fayard, 2005.
Blanchart, Paul. Henry Becque – son oeuvre. Paris: La Nouvelle Revue Critique, 1930.
Bohrn, Patricia. La diversité du repertoire d´André Antoine. Revue d´Histoire du Théâtre, janvier-mars 54, 2002, n.1/2, p. 79-84.
Bonnerot, Sylviane. Le théâtre de 1920 à 1950. Paris: Masson et Cie, 1972.
Bourdieu, Pierre. Teorie jednání. Přel. Věra Dvořáková. Praha: Karolinum, 1998.
Bourdieu, Pierre. Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole. Brno: Host, 2010.
Breton, André. Manifesty surrealismu. Přel. Jiří Pechar - Dagmar Steinová. Praha: Herrmann a synové, 2005.
Breton, André. Rozhovory [1913 – 1952]. Přel. Dagmar Steinová - Alena Nádvorníková. Praha: Concordia, 2003.
Brockett, O. G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš. Praha: Lidové noviny, 1999.
Carlson, Marvin. Dejiny divadelních teórií. Přel. Zuzana Vajdičková - Jana Brožová-Wild - Viera Rybárová - Oľga Ruppeldová-Andrášová. Bratislava: Divadelný ústav Bratislava, 2006.
Carlson, Marvin. Theories of the Theatre. A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present. Cornell University Press 1993.
Claretie, Jules. La vie moderne au théâtre. Causeries sur l´art dramatique. Paris: Georges Barba, Libraire-Éditeur, 1875.
Cochinat, Victor. Le Foyer des artistes. Le Nain jaune 17. 1. 1869.
Copeau, Jacques. Journal 1901-1915. Paris: Seghers, 1991.
Copeau, Jacques. Critiques d´un autre temps - Étude d´art dramatique. Paris: Édition de la Nouvelle Revue Française, 1923.
Copeau, Jacques. Vzpomínky na starý holubník. In. Mistík, Miloš. Jacques Copeau a jeho Starý Holubník. Bratislava: Slovenská teatrologická spoločnosť, 2006.
Corvin. Michel. Lire la comédie. Paris: Dunod, 1994.
Černý, Václav. André Gide. Praha: Triáda, 2002.
Deák, František. Symbolistické divadlo. Bratislava: Tália-Press, 1996.
Décaudin, Michel – Leuwers Daniel. Histoire de la littérature française. De Zola à Guillaume Apollinaire (1869-1920). Paris: Flammarion, 1996.
Delzant, Alidor. Les Goncourts. Paris: G. Charpentier et Cie – Édituers, 1889.
Descombes, Vincent. Stejné a jiné: čtyřicet pět let francouzské filozofie (1933 – 1978). Přel. Miroslav Petříček. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995.
Deshoulières, Christophe. Le Théâtre au XXe siècle. Paris: Borda, 1989.
Doumic. René. De Scribe à Ibsen. Paris: Librairie Paul Delaplane, [19..].
Estève, Edmond. Paul Hervieu – conteur, moraliste et dramaturge. Paris: Berger-Levrault – Éditeurs, 1917.
Dusigne, Jean-François. Le Théâtre d´Art – Aventure européenne du XXe siècle. Paris: Édition théâtrales, 1997.
Fischer, Jan. O. Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století I. (1789-1870). Praha: Československá akademie věd, 1966.
Fischer, Jan. O. Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století II. (1870-1930). Praha: Československá akademie věd, 1983.
Freud, Sigmund. Corréspondance 1873-1899. Paris: Gallimard, 1966.
Goncourt, Edmond de et Jules de. Journal des Goncourts: mémoires de la vie littéraire II. (1862-1865). Paris: G. Charpentier et E. Fasquelle, 1887.
Freytag, Gustav. Technika dramatu. Praha: Ústav pro učební pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944.
Holeš, Jan. Francouzská sémantika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
Honzl, Jindřich. K novému významu umění. Praha: Orbis, 1966.
Hořínek, Zdeněk. Funkce a proměny monologu, Divadelní revue 11, 2000, č. 4, s. 3-13.
Hubík, Stanislav. Postmoderní kultura, Úvod do problematiky. Olomouc: Mladé umění k lidem, 1991.
Hyvnar, Jan. Francouzská divadelní reforma, Od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996.
Charle, Christophe. Paříž na přelomu století: Kultura a politika fin de siècle. Přel. Pavla Doležalová. Brno: Barrister a Principal, 2004.
Christov, Petr. Cesty současného francouzského psaní pro divadlo 1980 – 2005. Disertační práce. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2005.
Christov, Petr. Pár slov k Cyranovi aneb příběh jednoho triumfu. In. Rostand, Edmond. Cyrano de Bergerac. Brno: Větrné mlýny, 2005.
Jalovic, Bojan. Lugné-Poe et Zola: deux „anarchistes“ à l´Oeuvre. Revue d´Histoire du Théâtre 57, juillet-septembre 2005, n. 3, p. 285-299.
Jandourek, Jan. „Obyčejný člověk“ (Každodennost totality v díle Josefa Škvoreckého), Souvislosti, 2000, č. 2.
Johnson, Paul. Dějiny umění: nový pohled. Přel. Markéta Blažková - Klára Cabalková - Pavel Halík. Praha: Academia, 2006.
Jouvet, Louis. Réflexions du comédien. Paris: Librairie Théatrale, 1952.
Jullien, Jean. Le Théâtre vivant. Paris: Charpentier, 1892.
Jungmannová, Lenka. Krize racionalismu a dramatický paradox. In. Podoby soudobého evropského dramatu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2001.
Kosík, Karel. Dialektika konkrétního (studie o problematice člověka a světa). Praha: Československá akademie věd, 1965.
Larroumer, Gustav. Études de critique dramatique – Feuilletons du „Temps“ (1898-1902). Paris: Librairie Hachette et Cie, Tome II, 1906.
Laplace-Claverie, Hélène – Ledda Sylvain – Naugrette, Florence. Le Théâtre français du XIXe siècle – histoire, textes choisis, mises en scène. Paris: Éditions L´avant-scène Théâtre, 2008.
La réinvention du drame (sous l´influence de la scène). Eds. Jean-Pierre Sarrazac – Catherine Naugrette. Études Théâtrales, 2007, n. 38-39.
Lefrère, Jean-Jacques. Arthur Rimbaud. Paris: Fayard, 2001.
Lemaître, Jules. Impressions de Théâtre, IX. Paris: Boivin & Cie Édituers, 1896.
Lemaître, Jules. Impressions de Théâtre, III. Paris: Boivin & Cie Édituers, 1889.
Lemaître, Jules. Impressions de Théâtre, VI. Paris: Boivin & Cie Édituers, 1891.
Lemaître, Jules. Impressions de Théâtre, X. Paris: Boivin & Cie Édituers, 1896.
Lemaître, Jules. Impressions de Théâtre, X. Paris: Société française d´impromerie et de librairie, 1898.
Leroy, Géraldi – Sabiani-Bertrand Julie. La vie littéraire à la Belle Époque. Paris: Presses Universitaires de France, 1998.
Lescure, Adolphe Mathurin. François Coppée, l´homme, la vie et l´oeuvre (1842-1889). Paris: Alphonse Lemerre, Editeur, 1889.
Lipovetsky, Gilles. Éra prázdnoty, Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2003.
Lyotard, Jean-François: O postmodernismu, Praha 1993.
Marsan, Jules. Théatre d´hier et d´aujourd´hui. Paris: Éditions des cahiers libres, 1926.
Margurie, de Caroline. Edmond Rostand ou le baiser de la gloire. Paris: Éditions Grasset, 1997.
Mallarmé, Stéphane. Correspondance III (1886-1889). Ed. Henri Mondor – Lloyd James Austin. Paris: Gallimard, 1969.
Marcerou, Philippe. Antoine et Lugné-Poe. Revue d´Histoire du Théâtre 54, janvier-mars 2002, n. 1/2, p. 103-118.
Martin, Claude. Gide. Paris: Éditions du Seuil, 1963.
Mirbeau, Octave. Gens de théatre. Paris: Ernest Flammarion – Éditeur, 1925.
Mirbeau, Octave – Guilloux, Louis – Poésie du Quebec. Europe revue littéraire mensuelle, 77e année, Mars 1999, n. 839.
Mistrík, Miloš. Jacques Copeau a jeho Starý holubník. Bratislava: Slovenská teatrologická spoločnosť, 2006.
Mitterand, Henri. Zola et le Naturalisme. Paris: Presses Universitaires de France, 1986.
Moi, Toril. Henrik Ibsen and the irth of Modernism (Art, Theater, Philosophy). Oxford: Oxford University Press, 2005.
Moussinac, Léon. Divadlo od počiatku po naše dni. Přel. Ján Boor. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1965.
Nadeau, Maurice. Dějiny surrealismu a surrealistické dokumenty. Přel. Zbyněk Havlíček. Olomouc: Votobia, 1994.
Pavis, Pavis. Divadelní slovník. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003.
Pavis, Pavis. Le théâtre contemporain, Analyse des textes, de Sarraute à Vinaver. Paris: Nathan, 2002.
Ripert, Émile. Edmond Rostand, sa vie et son oeuvre. Paris: Éditions Hachette, 1968.
Roubine Jean-Jacques. Introduction aux grandes théories de Théâtre. Paris: Dunod, 1990.
Sarcey, Francisque. Quarante ans de Théatre (Feuilletons dramatiques). Paris: Bibliothèque des Annales politique et littéraires, 1902.
Sarcey, Francisque. Quarante ans de Théatre (Feuilletons dramatiques). Paris: Bibliothèque des Annales politique et littéraires, Volume 6, 1901.
Sarcey, Francisque. Quarante ans de Théatre (Feuilletons dramatiques). Paris: Bibliothèque des Annales politique et littéraires, Volume 7, 1902.
Sarrazac, Jean-Pierre. L´Avenir du drame, Paris: Circé, 2005.
Sarrazac, Jean-Pierre. Crise du drame. In. Sarrazac Jean-Pierre Ed. Lexique du drame moderne et contemporain. Belval: Circé, Poche, 2005
Sée, Edmond. Le Théatre français contemporain. Paris: Librairie Armand Colin, 1950.
Schumacher, Claude. Naturalism and symbolism in European Theatre 1850-1918. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
Simard, Rodney. Postmodern drama (Contemporary Playwrights in America and Britain). New York: University Press of America, 1984.
Sławińska, Irena. Divadlo v současném myšlení. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2002.
Sorel, Albert-Émile. Essais de psychologie dramatique. Paris: Bibiliothèque International d´Édition E. Sansot et Cie, 1911.
Sutton, Howard. The life and work of Jean Richepin. Genève: Libraitie E. Droz, 1961.
Szondi, Peter. Teória modernej drámy. Přel. Ernest Marco. Bratislava: Tatran, 1969.
Šalda, F. X. O věcech divadelních. Výbor ze statí o dramatu a divadle. Praha: Estetika divadelní a filmové tvorby, Melantrich, 1987.
Šalda. F. X. Boje o zítřek – Duše a dílo. Praha: Melantrich, 1973.
Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc: Votobia, 1997.
Šubrt, J.iří. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie, Praha: ISV, 2001.
Thalasso, Adolphe. Le Théâtre Libre. Essai critique, historique et documentaire. Paris: Mercure de France, 1909.
Théâtre Populaire. Actualité d´une utopie. Éds. Bernard Faivre. Études Théâtrales, 2007, n. 40.
Thomasseau, Jean-Marie. Le Mélodrame. Paris: PUF, 1984.
Touret, Michèle. Histoire de la littérature française de XXe siècle. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2000.
Treich, Léon. L´Esprit d´Henry Becque. Paris: Librairie Gallimard, 1927.
Veltruský, Jiří. Příspěvky k teorii dramatu. Praha: Divadelní ústav, 1994.
Voždová, Marie. Francouzský vaudeville, Geneze a proměny žánru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
Vinaver, Michel. Écritures dramatiques, Essais d´analyse de textes de théâtre. Arles: Actes Sud, 1993.
Vinaver Michel. Europe revue littéraire mensuelle, 84e année, Avril 2006, n. 924.
Zevaès, Alexandre. Les Procèse littéraires au XIXe siècle. Paris: Lirairie Académique Perrin, 1924.
Zola, Émile. Le Naturalisme au théâtre. Paris: Bibliothèque Charpentier, 1895.
Zola, Émile. Nos auteurs dramatiques. Paris: G. Charpentier – Éditeur, 1881.
Zola. Europe. Paris: Europe et Éditeurs Français Réunis, 46e année, Avril-Mai 1968, n. 468-469.

Texty (výběr)
Ancey, Georges. Ces Messieurs. Paris: Éditions de la Revue Blanche, 1902.
Apollinaire, Guillaume. Prsy Tiresiovy. Přel. Jaroslav Seifert. Praha: Odeon, 1926.
Banville, de Théodore. Sokratova žena. Přel. Jaromír Borecký. Praha: Nakladatelství J. Otty, 1905.
Banville, de Théodore. La Baiser. Paris: Librairie Charpentier et Fasquelle, 1899.
Barrès, Maurice. Une Journée Parlementaire. Paris: Charpentier et Fasquelle, 1894.
Baudelaire, Charles. Oeuvres complètes. Paris: Gallimard, 1976.
Becque, Henry. Oeuvres Complètes I - Théâtre. Paris: Les Éditions G. Grés et Cie, 1924.
Becque, Henry. Krkavci. Přel. Gustav Francl. Praha: Orbis, 1959.
Becque, Henry. Pařížanka. Přel. Hanuš Jelínek. Praha: Nákladem J. Otty, 1906.
Becque, Henry. Théatre Complet II - Les Honnêtes Femmes, Les Corbeaux, La Parisienne. Paris: Bibliothèque-Charpentier, Fasquelle Éditeurs, 1923.
Brieux, Eugène. Červený talár. Přel. Gustav de Žeja. Praha: Nakladatel M. Knapp, Praha, [19..].
Brieux. Eugène. Utajované zlo. Přel. Karel Zeman. Praha: Nákladem F. Šimáčka, 1914.
Brieux. Eugène. Theatre Complet IV. L´Engrenage - Les Remplaçant - Maternité. Paris: Librairie Stock, 1922.
Brieux. Eugène. Theatre Complet I. Ménages d ´Artistes – Blanchette - Monsieurs de Réboval - L´école des Belles-mères. Paris: Librairie Stock, 1921.
Coppée, François. Poklad. Přel. Jaroslav B. Bránický. Praha: Knihkupectví I. L. Kobrova, [19..].
Coppée, François. Poutník. Přel. Antonín Váňa. Praha: nákladem vlastním, 1892.
Coppée, François. Le Passant. Paris: Alphonse Lemerre - Editeur, 1889.
Coppée, François. Théâtre 1885-1895 - Le Pater, Pour la Couronne. L´Homme et la Fortune. Paris: Alphonse Lemerre, Editeur, [19??].
Courteline, Georges. Boubouroche. Přel. Olga Fasterová. Praha: M. Knapp, [19??].
Curel, Françoise de. Nová modla. Přel. Hanuš Jelínek. Praha: Centrum (Khol), 1930.
Curel, François de. Théâtre complet - L´Envers d´une sainte - Les Fossiles. Paris: Éditions Georges Crès et Cie, Tome II, 1920.
Curel, François de. Théâtre complet - La comédie du génie - L´Ivresse du sage. Paris: Éditions Georges Crès et Cie, Tome VI, 1924.
Curel, François de. Rub světice (Jeptiška). Přel. František Sekanina. Praha: Nákladem J. Otty, 1903.
Fabre, Émile. César Birotteau – L´Argent. Paris: Modern-Théatre, Arthème Fayard et Cie – Editeurs, 1912.
Fabre, Émile. Théatre II – Les ventres dorés, Le bien d´autrui, La maison d´argile. Paris: Ernest Flammarion – Éditeur, [19??].
Gide, André. Král Kandaules. Přel. Arnošt Procházka. Praha: Knihovna dobrých autorů, Praha 1914.
Gide, André. Saul. Přel. Josef Marek. Staré Říše: A. L. Stříž 1918.
Gide, André. Vatikánské kobky. Praha: Odeon, 1967.
Goncourt, Edmond de a Jules de. Germinie Lacerteuxová. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
Goncourt, Edmond de et Jules de. Théâtre - Henriette Maréchal. La Patrie en danger. Paris: Bibliothèque-Charpentier, [19??].
Hauptmann, Gerhart. Tklaci. Přel. Jakub Rydvan a L. Janoušek. Praha: Zora, 1922.
Hervieu, Paul. Kleště. Přel. Mikuláš Hofmann. Praha: Ochotnické divadlo, Nakladatel M. Knapp, sv. 147, [19??].
Hervieu, Paul. Théatre complet III. Le Dédale – Le Réveil – Modestie – Connais-toi. Paris: Arthème Fayard – Éditeur, [19??].
Ibsen, Henrik. Hry III. Přel. Dagmar Pallasová. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
Manuel, Eugène. Les Ouvriers. Paris: Michel Lévy Frères, Éditeurs, 1870.
Mirbeau, Octave. Obchod je obchod. Přel. Květa Justlová. Praha: DILIA, 1958.
Mirbeau, Octave. Špatní pastýři. Přel. Maryša Bártová. Praha: Zora, [19??].
Mirbeau, Octave. Špatní pastýři. Přel. Karel Pudlač. Praha: Kamilla Neumannová, 1906.
Mirbeau, Octave. Théatre. Vieux ménage – Les affaires sont les affaires – l´Épidemie. Paris: Ernest Flammarion – Éditeur, [19??].
Molière. Zdravý nemocný. Přel. Svatopluk Kadlec. Praha: Dilia, 1980.
Ravenhill, Mark. Nakupování a šoustání. Přel. Jitka Sloupová. Svět a divadlo 12, 2001, č. 4.
Rostand, Edmond. Cyrano de Bergerac. Paris: Éditions Gallimard, 1999.
Rostand, Edmond. Orlík. Přel. Jaromír Jahn. Praha: Zátiší, Knihy srdce i ducha, 1920.
Rostand, Edmond. L´Aiglon. Paris: Éditions Gallimard, 1986.
Rostand, Edmond. Cyrano z Bergeracu. Přel. Jaroslav Vrchlický. Praha: Národní divadlo v Praze 2002.
Richepin, Jean. Le Chemineau. Paris: Librairie Charpentier et Fasquelle, 1926.
Richepin, Jean. Tulák (Le Chemineau). Praha: Nakladatelství F. Šimáčka, 1908.
Strindberg, August. Hry I. Praha: Divadelní ústav, 2000.
Tolstoj, Lev-Nikolajevič. Vláda tmy a jiná dramat. Přel. Alena Morávková. Praha: Odéon, 1987.
Vildrac, Charles. Le Paquebot Tenacity. Paris: Éditions de la Nouvelle Revue Française, 1920.
Vitrac, Roger. Viktor aneb Dítka u moci. Přel. Eva Outratová. Praha: Dilia, 1966.
Zola, Émile. L´Assommoir. (Ed.) Henri Mitterand. Paris: Gallimard, 1978.
Zola, Émile. Dědicové strýce Rabourdina. Přel. Felix Bartoš. Praha: ČDLJ, 1951.
Zola, Émile. Théâtre I. - Les Oeuvres Completes. Paris: Eugène Fasquelle Édition, 1927.
Zola, Émile. Théâtre II. - Les Oeuvres Completes. Paris: Eugène Fasquelle Édition, 1927.
Zola, Émile. Thérèse Raquin. Paris: Pocket, 1998.
Zola, Émile. Thérèse Raquin. Paris: Hatier, 1999.
Zola, Émile. Tereza Raquinová. Přel. Julius Schmitt. Praha: Nakladatel Jos. R.Vilímek, [19..].
Zola, Émile. Tereza Raquinová. Přel. Eva Bezděková. Praha: DILIA, 1957.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK