Imago gratiosa – Korunované Madony ve střední Evropě v době baroka
Název práce v češtině: | Imago gratiosa – Korunované Madony ve střední Evropě v době baroka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Coronation of images of Virgin Mary in Central Europe in 17th – 18th century |
Klíčová slova: | Imago gratiosa, Madona, svatopetrská kapitula, korunovace, ikonografie |
Klíčová slova anglicky: | Imago gratiosa, Madonna, Chapter of St. Peter, coronation, ikonography |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.11.2010 |
Datum zadání: | 09.11.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 02.10.2013 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.06.2013 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 13.06.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.10.2013 |
Oponenti: | prof. Ivo Kořán |
PhDr. Milan Buben, Ph.D. | |
Předběžná náplň práce |
Doktorská disertační práce Imago gratiosa – Korunované Madony ve střední Evropě v době baroka je věnována stále aktuální problematice vztahu obrazu a kultu, za jehož vrcholnou formu lze považovat kult korunování milostných mariánských obrazů a soch, které jsou veřejně uctívány jako zázračné a jako takové byly díky odkazu hraběte Alessandra Sforzy korunovány zlatými korunkami svatopetrskou kapitulou.
Korunované obrazy a sochy, vymezené geografickým územím střední barokní Evropy zahrnující země Habsburské monarchie a Polsko-litevského společenství, jsou nově pojednány na základě ikonografické a formální analýzy z pohledu dějin křesťanského umění. Předkládaná práce představuje původní výsledky výzkumu uskutečněného v rámci řešení grantového projektu Univerzity Karlovy č. 356911 Korunování milostných mariánských obrazů ve střední Evropě v 17. a 18. století, primárně zaměřeného na fond Madonne Coronate, uloženého v Archivio Capitolo di San Pietro ve Vatikánské knihovně. Hodnotí specifika udílení papežských korunek (úřední průběh korunovace, řád, mecenát, formu, typologii), vliv institucionalizace korunovačního kultu a jeho využití pro posílení (kohezi) církevní a světské moci vládnoucích dynastií na území střední Evropy a přináší odpověď na otázku – jaký ikonografický typ a forma mariánského obrazu se staly nejčastěji korunovaným obrazem barokní střední Evropy, pojednanou v kontextu komplexní charakteristiky korunovaného obrazu a v širších kulturně-historických souvislostech. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The doctoral thesis Imago gratiosa – Crowned Madonnas in Central Europe in the Baroque Period is devoted to the still current issue of the relationship between the imago and cult, the supreme form of which can be seen as the cult of crowning merciful Marian imagos and sculptures publicly venerated as miraculous images, and which, thanks to the legacy of Count Alessandro Sforza were crowned with golden crowns by the Chapter of St. Peter.
Crowned imagos and sculptures, limited by the geographic territory of Baroque Central Europe, including the lands of the Habsburg Monarchy and Polish-Lithuanian Union, are newly examined on the basis of a iconographic and formal analysis from the perspective of the history of Christian art. The submitted thesis presents original research results realised as part of Charles University grant project no. 356911 Coronation of Merciful Marian Imagos in Central Europe in the 17th and 18th Century primarily focused on the Madonne Coronate collection in the Archivio Capitolo di San Pietro at the Vatican Library. It evaluates the specifics of the conferral of papal crowns (the official course of coronation, patronage, form and typology), the impact of the institutionalisation of the coronation cult and its use for the reinforcement (cohesion) of the ecclesiastical and secular powers of the ruling dynasty in Central Europe and it also answers the question – what iconographic types and forms of Marian imagos were most commonly crowned in Baroque Central Europe, discussed in the relation to the complex characteristics of the crowned imago and in a wider culturally-historical context. |