Novorenesanční styl ve druhé polovině 19. století ve středoevropském prostoru jednoznačně dominoval. Jedinou sférou kde novorenesance nedominovala, byla oblast sakrální architektury. Za ideální styl pro sakrální stavby byla považována gotika, případně sloh románský. Za příčinu této disproporce bývají považovány zdrženlivé postoje části katolického duchovenstva a některých architektů vůči novověkým stylům a obdiv ke gotice. Tyto postoje pak zapříčinily, že novější barokní či renesanční části historických památek byly obětovány puristickému ideálu. Třebaže počet novorenesančních kostelů je ve srovnání s novogotickými, či novorománskými, podstatně menší, nebyly dosud podrobeny systematickému zkoumání. Cílem je takto vymezené objekty systematicky analyzovat, katalogizovat a určit jejich podíl v oblasti sakrální architektury 19. století. Výzkum se zaměří zejména na archivní materiály, které dosud nebyly publikovány a jsou roztroušeny v archivech mnoha institucí. Významným zdrojem pro bádání o sakrální architektuře jsou i historická periodika, které rovněž nebyla systematicky zkoumána
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
During the second half of the nineteenth century in the central Europe the Neorenaissance style had become ubiquitous. However, its extensive use for secular buildings contrasts with the situation in the field of sacral architecture. New churches were designed mainly in the Neogothic style; the Neoromanesque style was also acceptable, though less frequent. Widespread reluctance towards the Renaissance, mainly among the clergy, but also among some architects, is considered to be the main reason. In monument preservation the cult of Gothic resulted in the Neogothic purism, to which usually fell victim any “ungothic” part of a historical building. Although the number of Neorenaissance churches, compared to that of Neogothic, is significantly smaller, they have not yet been systemically researched. The aim of this study is to systematically analyze and catalogise the Neorenaissance churches and interpret them within the context of the nineteenth century architecture. The research will concentrate particularly on the archive materials that have not been published and are scattered around in many institutions. In many cases, however, plans and sketches are lost or still not catalogized. Also the historical periodicals, that have not yet been taken fully into account, provide excellent source of information about sacral architecture.