Umělecká tvorba Andreje Rubliova. Doložená díla
Název práce v češtině: | Umělecká tvorba Andreje Rubliova. Doložená díla |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Artistic creation of Andrei Rubliov. His works |
Klíčová slova: | Andrej Rublev, dílo, ikona, umělecký rukopis |
Klíčová slova anglicky: | Andrei Rublev, works, icons, artistic style |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.12.2010 |
Datum zadání: | 18.01.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2011 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2011 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 29.06.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2011 |
Oponenti: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
I. Úvod - Stručná historie vzniku ikony
II. Vliv Byzance na kulturu Kyjevské Rusi III. Od přenesení ikon po Kyjevskou a Vladimíro-suzdaľskou tradici IV. Andrej Rubliov: od narození k mnišství V. Vliv předmongolské(?) tradice na tvorbu Andreje Rubliova VI. (1405-1422) Moskva, Vladimír, Zvenigorod VII. Stvoření "Troice" VIII. Spaso-Andronikův klášter IX. Okruh Rubliova a jeho škola X. Umělecký odkaz ikonopisce XI. Závěr Obrazová příloha Seznam vyobrazení a zdrojů obrazové přílohy Seznam použitých pramenů a literatury |
Seznam odborné literatury |
Michail Vladimirovič Alpatov : Andrej Rublev. Moskva 1943.
Michail Vladimirovič Alpatov : Andrej Rublev. Moskva 1959 Michail Vladimirovič Alpatov : Drevněruskaja ikonopis, Moskva 1974. Michail Vladimirovič Alpatov : Feofan Grek, Moskva 1979. Michail Vladimirovič Alpatov: Etjudy po vseobščej istorii iskusstv, Moskva 1979. Aleksandr Ivanoviš Anisimov: Domongolskij period drevnerusskoj živopisi. Vaprosyrestavracii, Moskva 1928. Fedor Ivanovič Vuslajev: Oběčije ponjatija o ruskoj ikonopisi, Moskva 1884. Georgij Karlovič Vagner: Skulptura vladimirsko- Suzdalskoj Rusi, Moskva 1964. Georgij Karlovič Vagner: Problema žanrov v drevnoruskom iskustve, Moskva , 1974. Nikolaj Golejzovskij: Zametki o Dionisii, in: Vizantijskij vremenik, Moskva 1971. Nikolaj Golejzovskij: Feofan Grek i jevo škola, Moskva, 1970. Natalja Aleksandrovna Demina: "Trojica" Andreja Rubleva, Moskva 1963. Natalja Aleksandrvna Demina: Andrej Rublev i chudožniky jego kruga, Moskva 1972. Jurij Nikolajevič Dmitriev : Ob istolkovaniji drevnerusskovo iskustva, Moskva 1957. Boris Nikolajevič Dudočkin: Andrej Rublev. Materialy k izučeno biografii i tvorčestva, Moskva 2000 Boris Nikolajevič Dudočkin: Andrej Rublev biografia proizvedenije istočniky literatura, Moskva 2002 MIchail Andrejevič Iljin: Iskusstvo Moskovskoj Rusi epochi Feofana Greka i Andreja Rubleva, Moskva 1976 Aleksandr Ivančin-Pisarev: Spaso-Andronikov, Moskva 1842 Nikodim Pavlovič Kondakov: Russkaja ikona, B4, Praha, 1928-1933. Viktor Lazarev: Svět Andreje Rubleva, Praha 1981 Sergej Nikolajevič Lazarev: Feofan Grek i jego škola, Moskva , 1961. Sergej Nikolajevič Lazarev: Andrej Rublev i jego škola, Moskva, 1966. Sergej Nikolajevič Lazarev: Istorija Vizantijskoj živopisi, Moskva 1967. Sergej Nikolajevič Lazarev: Novgorodskaja ikonopis, Moskva 1969. Pavel Pavlovič Muratov: Trojica Rubleva, Moskva 2006 Gennadij Viktorovič Popov: Andrej Rublev, Moskva 2002 Gennagij Viktorovič Popov: Andrej Rublev, Moskva 2007 |
Předběžná náplň práce |
Cílem mé bakalářské práce bude monografické zkoumání vývoje umělecké činnosti ruského ikonopisce Andreje Rubliova a jeho místa ve vývoji ruské ikonomalby. Kromě samotné tvorby A. Rubliova zaměřím pozornost k pronikání byzantských vlivů (včetně bohoslužby a přinesení ikon) na území tehdejšího předmongolského Kyjevského Ruska. Dále na formulaci specifik výtvarného názoru Andreje Rubliova včetně kulturního dědictví, které zanechal pro budoucí generace ruských umělců. Podrobněji se zaměřím na nejvýznamnější díla ikonopisce, nevynechávaje ani jeho okruh. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of my thesis is exploring the development of artistic activities of the Russian artist Andrei Rubliov in relation to the overall developement of the Russian panel paintings. Since the beginning of the penetration of Byzantine influences (including places of worship and bringing icons) in the former premongolien Kiev Russia until the death of Andrei Rubliov including cultural heritage, which were left for future generations of Russian artists. I will foucus more on details of the most important works of painter icons, not leaving out his circle. |