AnketaAnketa(verze: 718)
Aktuálně není povolen sběr dat (MFF)
   Přihlásit přes CAS
  • Data jsou dostupná pouze pro Oba semestry.
Připomínky k výuce (Oba semestry)
  
Předmět: Katedra:
Typ:
Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
RNDr. Jiří Novotný, CSc. [32-UCJF], Vybrané partie teorie kvantovaných polí I [NJSF082, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.02.2024, 2. ročník, Částicová a jaderná fyzika, navazující magisterské
Pozitivně kvituji ochotné, bezprostřední reakce i na hlubší studentské dotazy, stejně jako velkou flexibilitu při dohadování termínu zkoušky.
RNDr. Jiří Novotný, CSc. [32-UCJF], Kvantová teorie pole I [NJSF145, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 15.02.2025, 1. ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Výuka byla vedena kvalitně, ocenil bych použití mírně většího písma na tabuli.
RNDr. Jiří Novotný, CSc. [32-UCJF], Kvantová teorie pole II [NJSF146, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.09.2023, 1. ročník, Částicová a jaderná fyzika, navazující magisterské
Oceňuji odbornost a pohotovost s jakou reaguje na dotazy, při výkladu v angličtině se občas vyskytne neortodoxní výslovnost, ale myšlenka je vždy zřejmá.
RNDr. Jiří Novotný, CSc. [32-UCJF], Teorie kalibračních polí [NTMF022, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.01.2025, 1. ročník, Theoretical Physics, Astronomy and Astrophysics, doktorské
Unfortunately, I was not able to attend the entire course, but I can confidently say that Professor Novotny’s preparation is nothing short of exceptional:a true expert in the discipline! In addition to his expertise, I greatly appreciated his approachability. At the beginning of the course, he allowed the students to vote on the class schedule to avoid overlaps with other courses. During lectures, he is always willing to answer students questions, and he even stays after class to address further inquiries.

Mgr. Petr Vaško, Ph.D. [32-UCJF], Kvantová teorie pole I [NJSF145, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 15.02.2025, 1. ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Cvičení byla vedena dobře vzhledem k tomu, že šlo o první rok výuky. Ocenil bych ale více kratších příkladů a podporu v podobě studijních materiálů.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.02.2025, 1. ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Cvičící byl velmi ochotný v poskytování konzultací či poskytování svých poznámek (které ovšem bohužel nebyly vždy úplně dobře přehledné). Ne vždy však dobře odhadl náročnost požadavků od studentů. Některé domácí byly neúměrně náročné (časově i složitostí), a ne vždy bylo ze zadání zcela jasné, co se po řešitelích chce. Toto mohlo souviset i s tím, že letos cvičil předmět poprvé. Zápočtová písemka byla srozumitelnější, ale stále velmi náročná. Naštěstí však byly úkoly i písemka hodnoceny celkem mírně, a u písemky byly povoleny pomůcky, což bylo velkým plusem.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 30.01.2025, 1. Ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Pan doktor Vaško letos cvičil poprvé. Na cvičení jsem nechodil, tedy jeho cvičící schopnosti posoudit nemohu.

Co však oceňuji velmi je ochota komunikovat a snaha nám vyjít vstříc. Jeho odlehčeným jazykem psané zadání domácích úkolů byly občas to jediné, co ty úkoly dělalo stravitelnými. Speciálně první domácí úkol byl docela šok. Naštěstí hodnocení bylo mírné a zadání poměrně dobře strukturovaná, tedy ani vyšší náročnost nevadila.
Mgr. Martin Zdráhal, Ph.D. [32-UCJF], Kvantová teorie pole II [NJSF146, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.09.2023, 1. ročník, Částicová a jaderná fyzika, navazující magisterské
Oceňuji snahu o přiblížení teoretických postupů realitě pomocí příkladů praktických aplikací, a nevšední alegorie, které fungují jako dobré mnemotechnické pomůcky.
Připomínka k předmětu, Vybrané partie teorie kvantovaných polí I [NJSF082, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.02.2024, 2. ročník, Částicová a jaderná fyzika, navazující magisterské
Velmi zajímavý kurz sloužící jako dobrý úvod do problematiky dráhového integrálu a relevantního formalismu v kvantové teorii. Pro nejlepší zážitek doporučuji nejdřív absolvovat kurz z kvantové teorie pole I, hodí se znalost Feynmanových diagramů a relevantního formalismu konstrukce amplitud na stromové úrovni.
Připomínka k předmětu, Kvantová teorie pole I [NJSF145, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 15.02.2025, 1. ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Cvičení by mohlo být ještě trochu vylepšeno, což je ale pochopitelné vzhledem k tomu, že Dr. Vaško jej učil poprvé. Ocenil bych, kdyby se počítalo více kratších příkladů s důrazem na pochopení základních konceptů, namísto odvozování složitější formule během celého jednoho cvičení. Také bych uvítal, kdyby byl k dispozici studijní materiál k cvičením.

Zápočtovou písemku hodnotím kladně, zejména díky konceptu možnosti použití všech zdrojů, který je podle mě pro tento typ písemky ideální. Na druhou stranu byl problém, že zápočtová písemka měla prakticky nulový překryv s písemkou zkouškovou, co se týče témat.

Domácí úkoly byly užitečné, protože se na nich člověk naučil nejvíce, ale některé z nich byly podle mě naddimenzované a vyžadovaly neúměrně mnoho času. U některých témat jsem měl pocit, že jsem byl tak trochu "vhozen do vody" s tím, že se sám naučím plavat.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.02.2025, 1. ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Samotné cvičení probíhalo standardní formou, kdy studenti počítali vybrané úlohy na tabuli. To bohužel občas vedlo k menší srozumitelnosti prezentace použitých postupů pro ostatní studenty.
Podmínkou zápočtu bylo vypracování šesti domácích úkolů a závěrečné písemky. Celkově se jednalo o velmi náročné podmínky, obtížností i časově (tím spíš, že následně ještě druhá písemka čekala studenta u zkoušky). Navíc s ohledem na to, jak náročné byly domácí úkoly, bylo nevyvážené, že představovaly dohromady pouze polovinu celkově získatelných bodů, a i v případě zisku plného počtu bodů z nich bylo stále třeba získat polovinu bodů z písemky (což navíc byla hranice, která změnila oproti původně avizované na začátku semestru).
Rovněž by bylo prospěšné větší sjednocení početních postupů, pojmů, definic a značení využívaných na cvičení a prezentovaných na přednášce (což není nutně chyba ze strany cvičení, spíš problém synchronizace přednášky a cvičení).
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 30.01.2025, 1. Ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Cvičení jsem prezenčně neabsolvoval, ovšem materiáů k počítání bylo dostatek. Možná by bylo fajn, kdyby se na začátku semestru rozeslal mail s odkazy na knihy jako je Understanding Quantum Field Theory Through Problem Solving nebo odkazy se stránkami typu Relativistic Quantum Field Theory I od MIT, kde je také spousta materiálů ke spočítání.

Také mne trochu mrzela změna počtu bodů potřebých pro uznání zápočtu na konci semestru, nicméně to je problém, co se pravděpodobně vyladí časem a nevadilo to.
Připomínka k předmětu, Kvantová teorie pole I [NJSF145, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 16.02.2025, 1. ročník, Částicová a jaderná fyzika, navazující magisterské
Jako vystupní znalost se od studentů očekává, že jsou dobře orientování v grupách a symetriích, což je bohužel látka s níž nejsou v rámci bakalářských studií nuceni se setkat. Oceňuji rigorózní přístup a vůli vybudovat teorii pořádně, avšak přednášky nebylo možné dokončit v čase vymezeném rozvrhem a nestíhá se projít celý sylabus, a proto by možná zasloužila struktura výuky drobnou modifikaci.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 15.02.2025, 1. ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Přednášku hodnotím velmi pozitivně. Oceňuji styl výuky Dr. Novotného na tabuli před použitím prezentace, což umožňuje lépe stíhat výklad. Prezentace se navíc osvědčily jako kvalitní studijní materiál pro přípravu ke zkoušce. U zkoušky se mi líbil důraz na pochopení konceptů před mechanickým odvozováním rovnic.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.02.2025, 1. ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
V rámci povinných předmětů na Teoretické fyzice se jedná o jeden z nejtěžších předmětů (ne-li vůbec nejtěžší). Částečně je to způsobeno náročností samotné probírané látky, částečně však i velmi vysokými nároky (občas až trochu nepřiměřenými) a ne úplně dobrou koncepcí přednášky.
Předmět bohužel naráží na problém, za který sám nemůže, a s nímž se musí vyrovnat, a tím jsou chybějící předchozí zkušenosti studentů s teorií grup a klasickou teorií pole, jelikož s oběma těmito oblastmi se studenti setkají během bakalářského studia jen minimálně. Zatímco teorie pole je během předmětu odvozována celkem poctivě, teorie grup je zavedena velmi rychle a ne příliš srozumitelně, zároveň je na ní však hodně stavěno v průběhu celé přednášky.
Přednáška je hodně rigorózně matematická, občas až příliš vzhledem k tomu, že často se jedná o první seznámení studentů s probíranými tématy. Její struktura je občas trochu matoucí. Mnohé koncepty jsou zavedeny na různých místech několika různými způsoby, až ve výsledku vzniká zmatek, co vlastně vychází z čeho. Problémem je také občasná chaotická práce s indexy.

Pro splnění předmětu bylo třeba získat zápočet a plnit zkoušku. Zkouška se sestávala z písemné a ústní části, přičemž u písemné části se zdálo, že představovala významnou část hodnocení, a to přestože studenti museli již předtím napsat velmi náročnou písemku pro zisk zápočtu (a ještě spočítat několik domácích úkolů). Zkoušková písemka naštěstí nebyla až tak náročná, ale bohužel úplně neodpovídala příkladům, které se cvičily na cvičeních. Ústní část byla bez přípravy, a občas byly pokládány otázky na témata zmíněná na přednáškách jen okrajově, ovšem naštěstí byla hodnocena velmi mírně.

Velkým plusem je dostupnost prezentace k přednášce, která může sloužit jako skripta.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 30.01.2025, 1. Ročník, Teoretická fyzika, navazující magisterské
Nejprve chvála: Předmět je super, je zajímavý, jsem moc rád, že jsem tuto příležitost dostal. Materiály jsou dobré, obsah je stravitelný a je náročný primárně svým objemem spíše než teorií. Hodně různých triků, předpokladů které člověk implicitně dělá, nový formalismus, nepředstavitelný Fockův prostor atd... Celé to staví na familiární matematice z analýzy 4 a Kvantových mechanik I a II, přičemž počáteční rekapitulace a následné postupné budování je smysluplné a přístupné i pokud jste Kvantovku dva neměli. Pokud vás zajímá, co tato teorie je, tak je to fakt fajn předmět. Dostali jsme se ke skalárnímu poli a začal se spin.

Ale také pro mě tento předmět byl finální tečkou.

Zápočet jsem napsal nejlépe v ročníku, z domácích úkolů skoro plné body. Když však přišel čas se učit na zkoušku a já jsem si otevřel prezentaci, prolistoval ji, našel renormalizaci (ta je ve druhém semestru), viděl rovnice s indexy nesedícími vlevo a vpravo a zjistil, že v prezentaci je řádově 100x napsáno slovo "formálně", tak jsem ji zase zavřel, zapnul Chrome, otevřel elektronické přihlášky MFF a zrovna to poslal na modelování.

Dlužno říci, byl jsem nalomen již předtím, ale také to vypovídá své. Můj spolubydlící si nad QFT trhal vlasy a pak vítězně mlátil do stolu, když se mu po třech stranách výpočtů odečetly vakuové bubliny pro time ordered interakční lagrangian ve phi^4-like teorii s více poli. Nakonec má ze zkoušky za 1. Já jsem tu vůli neměl. Bylo mi ctí.
Připomínka k předmětu, Kvantová teorie pole II [NJSF146, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.09.2023, 1. ročník, Částicová a jaderná fyzika, navazující magisterské
Oceňuji praktickou formu cvičení a formu zápočtu, kde je kladen důraz na pochopení a procvičení relevantních problémů; volně dostupná literatura je velmi užitečná.
Připomínka k předmětu, Kvantová teorie pole II [NJSF146, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 05.09.2023, 1. ročník, Částicová a jaderná fyzika, navazující magisterské
Oceňuji zevrubnost a rigoróznost kurzu, jak po teoretické stránce tak v rámci praktických cvičení. Bohužel to trochu zápasí s časovou dotací předmětu (ani s pravidelným přetahováním o ~15 min per přednáška se letos nepodařilo probrat některá pozdější státnicová témata, e.g. renormalizace).

Celý kurz je však tak kohezní, že si nejsem jistý jakou část omezit/vypustit; možná zestručnit pasáž diskrétních symetrií relevantních polí?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK