Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sorosova centra současného umění: Atelier NOON v Praze 1999-2002
Název práce v češtině: Sorosova centra současného umění: Atelier NOON v Praze 1999-2002
Název v anglickém jazyce: Soros centers for contemporary art: Atelier NOON in Prague 1999-2002
Klíčová slova: George Soros, Soros foundation network, SCCA, Atelier NOON, Petra Nováková Ondreičková, 90.léta 20. století, bytová galerie
Klíčová slova anglicky: George Soros, Soros foundation network, SCCA, Atelier NOON, Petra Nováková Ondreičková, 1990‘s, apartmant gallery
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Milan Pech, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.04.2018
Datum zadání: 11.04.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.04.2018
Datum a čas obhajoby: 19.06.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.04.2019
Datum odevzdání tištěné podoby:01.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2019
Oponenti: PhDr. Vladimír Czumalo, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Přehled pramenů a literatury
3. Osobnost George Sorose
4. Open society foundation
5. Sorosova centra současného umění a jejich podpora umění v zemích bývalého východního bloku
6. Transformace center
7. Činnost SCCA na Slovensku
8. Galerijní scéna v Praze v letech 1989 – 2002
9. Netradiční galerijní prostory – umělec jako kurátor
10. Ateliér NOON
i. Petra Nováková Ondreičková
ii. Budova a okolí galerie
iii. Fungování galerie
iv. Výstavy
11. Galerie s podobným konceptem
12. Závěr
13. Seznam použité literatury
14. Obrazová příloha
Seznam odborné literatury
O'DOHERTY 1999 — Brian O'DOHERTY: Inside the white cube: the ideology of the gallery space. Berkeley 1999
CZEGLEDY/ SZEKERES 2009 — Nina CZEGLEDY/ Andrea SZEKERES: Agents for Change: The Contemporary Art Centres of the Soros Foundation and C3. In: Third Text, 23/3, 2009 251-259
ESANU 2008 — Octavian Eșanu: The Transformation of Sorors
ESANU 2009 — Octavian Eșanu: Transition in post soviet art: “Collective Actions” Before and After 1989 (disertation in Department of Art, Art History & Visual Studies Duke University). USA 2009
HAVRÁNEK 2015 — Vít HAVRÁNEK: Jan Mančuška: First Inventory/ První Inventura. Praha 2015
HAVRÁNEK/ BALADRÁN 2009 — Vít HAVRÁNEK/ Zbyněk BALADRÁN (ed.): Atlas transformace. Praha 2009
HLAVÁČEK/ JIROUSOVÁ/ LANIER 2000 — Ludvík HLAVÁČEK/ Věra JIROUSOVÁ/ Richard S. LANIER: Sorosovo Centrum současného umění - Praha : 1993-1998 = Soros Center for Contemporary Arts - Prague : 1993-1998. Praha 2000
JEFFERY 2015 — Celina JEFFERY (ed. ): The artist as curator. Chicago 2015
KOPECKÁ 2015 — Tereza KOPECKÁ: Bytová galerie (diplomová práce na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem). Ústí nad Labem 2012
KORECKÝ 2009 — David KORECKÝ: Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění. Praha 2009
KWON 2002 — Miwon KWON: One place after another: site-specific art and locational identity. Cambridge 2002

MANČUŠKA 2002 — Ján MANČUŠKA: U (Umělci). Praha 2002
MANČUŠKA/ HAVRÁNEK 2007— Ján MANČUŠKA/ Vít HAVRÁNEK: Chybění. Praha 2007
MORGANOVÁ 2004 — Pavlína MORGANOVÁ (ed.): Insiders / Nenápadná generace druhé poloviny 90. let. Praha 2004.
OBRIST 2012 — Hans Ulrich OBRIST: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012
PATERNAK 2011 — Miklos PATERNAK: The Illusion of the Initiative: An Overview of the Past Twenty Years of Media Art in Central Europe. In: Gateways: Art and Networked Culture. Tallin 2011
PIOTROWSKI 2009 — Piotr PIOTROWSKI: How to Write a History of Central‐East European Art? In: Third Text, 23/1, 2009 5-14
PLATOVSKÁ/ ŠVÁCHA 2007 — Marie PLATOVSKÁ/ Rostislav ŠVÁCHA: Dějiny českého výtvarného umění VI (1958 – 2000). Praha 2007
SKREPL 2009 — Vladimír SKREPL: Vladimír Skrepl: Jako v zrcadle. Brno 2009
SKŘIVÁNEK 2008 — Jan SKŘIVÁNEK: Jak se staví galerie. In: Art and antiques : váš průvodce světem umění,7/6, 2008,38-41
SOROS 1991 — George SOROS: Směnka na demokracii: Vzestup a pád sovětského sastému. Praha 1991
SOROS 1993 — George SOROS: Nationalist Dictatorships versus Open Society. New York 1993
SOROS 1994 — The Soros Foundation network. New York 1994
SOROS 2007 — George SOROS: Věk omylnosti: důsledky války s terorem. Praha 2000
SÝKOROVÁ 2010 — Lenka SÝKOROVÁ: Netradiční kurátorování. Česká nezávislá galerijní scéna po roce 1990. In: Veřejný diskurs výtvarného umění. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně č. 145. Masarykova univerzita, Brno 2010
SÝKOROVÁ 2010 — Lenka SÝKOROVÁ: Umělci kurátory. Česká nezávislá galerijní scéna po roce 2000. Výtvarná výchova (recenzovaný časopis),roč. 50, č.4,Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. 2010 4-8
SÝKOROVÁ 2011 — Lenka SÝKOROVÁ: Nezávislé galerie a uměni site-specific. In: optima forma. FUD UJEP. Ústí nad Labem 2011
SÝKOROVÁ 2011 — Lenka SÝKOROVÁ: Co je a co už není kvalitní umění? In: Paralelní historie. FUD UJEP. 2011
SÝKOROVÁ 2012 — Lenka SÝKOROVÁ: Umělci kurátory. Česká nezávislá galerijní scéna 1990 – 2011 (disertační práci na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem). Ústí nad Labem 2012
SÝKOROVÁ 2016 — Lenka SÝKOROVÁ: Nezávislé kurátorství ve volném čase: nezávislý kurátor a umělec-kurátor na české vizuální scéně 2000-2016. Praha 2016
ŠEBOROVÁ 2010 — Silvie ŠEBOROVÁ: Negalerie: netradiční výstavní prostory.In: Art and antiques: váš průvodce světem umění, 9/ 7-8, 2010, 48-52
ŠEVČÍK 2011 — Jiří ŠEVČÍK (ed.): České umění 1980-2010: texty a dokumenty. Praha 2011

ZAVADIL 2009 — Karel Matouš ZAVADIL: Obrozenci, spiklenci a rozpomínání na undergroundové kořeny. In: Ateliér č.21/2009, 2009, 2
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá Nadací George Sorose, konktrétně Sorosovými centry současného umění a jejich podporou umění v zemích bývalého východního bloku
a následnou transformací. Jedním z úkolů těchto center byla podpora umělců v podobě grantů. Z grantové činnosti je vypíchnut jeden konkrétní případ, a to galerie Atelier NOON, která sídlila v Praze na Smíchově v letech 1999–2002. Byla netradičním spojením ateliéru umělkyně Petry Novákové Ondreičkové a výstavního prostoru. Galerie je uvedena v kontextu tehdejší umělecké scény, zároveň se snaží ukázat další obdobné netradiční výstavní prostory.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis deals with George Soros foundation network, specifically with the Soros centers for contemporary art, their support of the art in post-soviet countries and the following transformation. One of the important tasks was support for artists in the form of grants. Attention is focused on one specific case and that is the gallery Atelier NOON, which was based in Prague in Smichov in 1999 – 2002. It was an unconventional combination of the art studio, that belong to the artist Petra Nováková Ondreičková, and exhibition space. The gallery is shown in context of contemporary art scene from those times, and it is also trying to show similar unconventional exhibition spaces.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK