PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didactics for Teaching Informatics and IT - OPNI3I015A
Anglický název: Didactics for Teaching Informatics and IT
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OPNI3I025A, OPNI3Q021A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.08.2019)
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství hlubší teoretické základy didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů zaměřených na informaticky zaměřené předměty a IT v kurikulu ZŠ a SŠ a na realizaci vzdělávacích cílů informatické a informační výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informatické a informační výchovy s využitím digitálních technologií ve školní praxi. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny, aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informační výchově. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí informatické a informační výchovy s digitálními technologiemi (DT). Představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika v informatické a informační výchově, konstruktivistické přístupy k informační výchově, vyučovací metody podporující tvůrčí činnost žáků v informatické a informační výchově s využitím DT. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informatické a informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informatické a informační výchovy. Výuka předmětu se zaměří na témata: Předmět didaktiky informaticky zaměřených předmětů. Výchovně vzdělávací cíle informační a informatické výchovy, vzdělávací oblasti ICT a informaticky zaměřených předmětů na ZŠ a SŠ. Vyučovací metody využitelné v informatické a informační výchově, v informaticky zaměřených předmětech a ICT. Organizační formy vhodně využitelné v informační a informatické výchově, v předmětech vzdělávací oblasti ICT a informatika. Učebnice, učební úlohy a aktivity. Tvorba školního vzdělávacího programu pro vzdělávací oblast informatika a ICT. Bezpečnost a hygiena práce v informaticky zaměřených předmětech.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (02.09.2019)

Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš.

1. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. (1998) Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.

2. DOCKTERMAN, D.A. (1990) Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990.

3. JANÍK, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.

4. KALAŠ et al. (2014) ICT in Primary Education Analytical Survey. Volume 2 Policy, Practices, and Recommendations. UNESCO, 2014.

5. KALAŠ, I. Et al. (2013) Premeny školy v digitálním veku. SPN : Bratislava, 2013.

6. KALAŠ, I. et al. (2012) ICT in Primary Education Analytical survey. Volume 1. Exploring the origins, settings and initiatives. UNESCO, 2012

7. KALAŠ, I. a kol. (2011) Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica.

8. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9.

9. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

10. LIM, C.P. et al. (2014) ICT in Primary Education Analytical survey. Volume 3, Collective Case Study of Promising Practices. UNESCO, 2014.

11. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003) Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

12. NOVAK, J.D., CAÑAS, A.J. (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. In: Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida, Institute for Human and Machine Cognition, 2008. Available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf

13. MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce.

14. SLAVÍK, J. a kol. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.

15. SKALKOVÁ, J. (1999) Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.

16. SKALKOVÁ,J. (2004) Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.

17. TAYLOR, R. P. (1980) The computer in school: Tutor, tool, tutee (s.1-10). New York: Teachers College Press, 1980. Available at: http://www.citejournal.org/articles/v3i2seminal1.pdf

18. TAYLOR, R. P. (2003) Reflections on The Computer in the School. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education [Online serial] 3(1), 2003. Available at: http://www.citejournal.org/vol3/iss1/seminal/article2.cfm

19. učebnice pro výuku ICT a informatiku na ZŠ, resp. SŠ

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (09.01.2020)

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1909

přístup pro hosta s heslem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK