PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury pro děti a mládež - OPNG4G108C
Anglický název: Methodology of Literature for Children and Youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 11 / 11 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
MA Clemens Kafka, BA, M.A.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Obsahovou kurzu náplň tvoří teoretická prezentace vybraných problémových okruhů odvisle od jednotlivých didaktických postupů (v přednáškách) a jejich konkrétních využití při práce s jednotlivými žánry LPDM a konkrétními díly (v seminářích). Kurz nepomíjí ani problematiku mediálního zpracování literárních děl, zohledňuje i práci s filmy určenými dětem či mládeži. Tematické okruhy přednášek: specifičnost práce s LPDM – modifikace didaktických zásad a principů. Faktory práce s textem. Algoritmus práce s textem: cesta do textu (hledání tématu a vs. základní údaje o díle a jeho autorovi), bytí v textu (analýza a první interpretace), cesta z textu (následná interpretace, kontextualizace, interkulturní aspekty recepce). Postupy práce s drobnými díly a/versus díly většího rozsahu. Témata seminářů (viz sylabus kurzu).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Cílem předmětu je přiblížit studentům význam literatury jako součásti VCJ a dále jako faktoru při rozvíjení osobnosti dítěte a to s důrazem na rozvíjení interkulturních a sociálních kompetencí, s nimiž jde ruku v ruce také prohlubování jazykových kompetencí.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
 
Název předmětu  Didaktika literatury pro děti a mládež
Jazyk nemčina
Zakončení Z
Celková časová zátěž studenta 90
Odpovídající množství kreditů 3
 
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
 
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 min
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 min
Samostudium literatury (za semestr) 10
Práce se studijními materiály (za semestr)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40
 
Plnění předmětu
Seminární práce 10
Příprava na zápočet
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

ABRAHAM, Ulf; KEPSER, Matthis. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BETTELHEIM, Bruno. Kinder brauchen Märchen. 16. Auflage. München: Taschenbuchverlag, 1993. ISBN 3-423-35028-8.

BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

LENČOVÁ, Ivica. Literárny artefakt vo výučbe cudzích jazykov. Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-8083-572-9.

KRUMM, H.J.; PORTMANN-TSELIKAS, P.R. (Hrsg.) Theorie und Praxis : Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache in Österreich. Bd. 6/2002. Schwerpunkt: Literatur im DaF. Insbruck; Wien; München; Bozen : Studienverlag, 2003. ISBN 3-7065-1805-8.

O´SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

WERR, Christoph. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.

 

Sylabus - němčina
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

1) Práce s poezií – s rytmem a melodií. Práce s konkrétní poezií – jazykem a vizuálními vjemy zprostředkovanými poezií. Kreativní psaní inspirované poezií – akrostichon, limeriky, konkrétní/experimentální poezie.

2) Práce s obrázkovou knihou, obrazovými alby, grafickou novelou a komiksem. Využití postupů výchovné dramatiky. Práce s výtvarnými technikami a fotografií jako doplňkovými komponenty literární výchovy, které lze chápat jako input k práci s jazykem.

3) Pohádky. Práce s dramatizací textu. (Pohádky bratří Grimmů).

4) Mezipředmětové vztahy: a) ekologie (např. Ch. Nöstlinger: Das Städchen Drumherum, Nagle einen Pudding an die Wand) b) dějiny – téma druhé světové války (např. literatura z terezínského ghetta), téma Německé demokratické republiky (C. Rutsch: Meine freie deutsche Jugend) c) základy společenských věd (Christiane F.: Wir Kinder vom Bahnhof ZOO; Otfried Preußler: Čarodějův učeň).

5) Současný román pro děti a mládež: a) detektivní příběhy. Práce s filmem a internetem jako komponenta literární výchovy. (E. Kästner: Emil und die Detektive, A. Steinhöfel: Rico, Oskar und die Tieferschatten); b) příběhy mladých dospělých (W. Herrndorf: Tschick). Práce s charakteristikou postavy.

7) Adaptace klasických literárních děl v LPDM. (Např. J. W. Goethe, F. Schiller, G. E. Lessing).

Podmínky zakončení předmětu - němčina
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Aktive Teilnahme am Kurs

Didaktisierung eines beliebigen KJL-Textes

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK