PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury pro děti a mládež - OPNG3G033B
Anglický název: Methodology of Literature for Children and Youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)
Kurz se zaměřuje na teoretickou prezentaci vybraných didaktických postupů a na práci s konkrétními žánry a díly literatury pro děti a mládež. Cílem kurzu je zprostředkovat jednotlivé metodická postupy práce s autentickým i didakticky adaptovaným literárním textem. Obsah kurzu vychází z "žánrového košíku" LPDM (práce s poezií, obrázkovou knížkou, pohádkou, románem pro děti, románem pro mládež), jeho součástí je didaktická adaptace děl tradičních i současných autorů. Důraz je primárně kladen na rozvíjení čtenářských kompetencí (problematiku čtenářských dílem a dovednost literárního čtení) se zohledněním literární kompetence (literární kognice). Stranou nezůstane aspektu komparace a interkulturality (německojazyčná LPDM vnímaná očima českojazyčného čtenáře, interkulturní aspekty recepce).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy práce s textem na základě praktických příkladů.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

PŘÍPRAVA NA VÝUKU

Příprava na 1 cvičení 20minut

Samostudium literatury (ze semestr) 6 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin

PLNĚNÍ PŘEDMĚTU

Příprava na zápočet 8 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BUČKOVÁ, Tamara. Interkulturní didaktika cizojazyčné literatury: kontexty a perspektivy. Se zaměřením na německy psnaou literaturu pro děti a mládež a se zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Univerzita Karlova, PedF UK, 2020. ISBN 9788076031838.

EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

LENČOVÁ, Ivica. Phantasieland Lesen 1. Phantasienland Lesen 2 : metodicko-didaktická príručka pre učiteľa k integrovaným učebniciam literárneho čítania pre žiakov 1. a 2. stupňa základných škôl a osemročných gymnázií. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Príroda, 2009. CD ROM. ISBN 978-80-07-01689-7.

MAIER, K.E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

O’SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

14.10. Práce s poezií

21.10. Práce s obrázkovou knížkou, komiksem

2.12. Práce s pohádkou (pohádkovými příběhy)

9.12. Práce s dobrodružným románem

16.12. Práce s literární předlohou a filmem (na příkladu románu Nekonečný příběh od Michaela Endeho)

6.1. Ohlédnutí za kurzem

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (09.09.2022)

Aktivní účast na semináři.

Kurz bude uzavřen formou kolokvia. Prezentace vlastní didaktické adaptace literárního díla na základě vlastního výběru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK