PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na ZŠ s reflexí - OPNF4F023A
Anglický název: Continous Practice at Elementary School with Reflection
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Předmět dovoluje studentům praktické ověření jejich schopnosti aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti ve výuce na základní škole či odpovídajících stupních víceletých gymnázií. Student se setká s reálným výchovně-vyučovacím procesem, ve kterém bude rozvíjet jazykové prostředky i řečové/komunikační dovednosti na odpovídající jazykové úrovni. Během praxe vykonává všechny činnosti spojené s výukou i ostatními povinnostmi učitele. Rozvine tak nejen svou schopnost řídit výchovně-vzdělávací proces, ale i schopnost reflexe, (sebe)hodnocení či administrativní dovednosti. Svou aktivitu student konzultuje s vedoucím učitelem na škole i s oborovým didaktikem. Praxe je završena detailní a komplexní reflexí s ostatními studenty, oborovým didaktikem i dalšími experty z praxe. Předmět je propojen s předmětem Didaktika francouzského jazyka II. - Specifika výuky FJ na základní škole; vedení třídy, práce se skupinou; evaluace (DELF prim a scolaire); zapojení ICT do výuky; motivace a aktivizace studenta; kurikulum (SERRJ, RVP ZŠ), evaluace a autoevaluace; práce s jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi; didaktický materiál pro ZŠ.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 75 minut (příprava na výuku je individuální)
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin (hledání odpovědí na praktické problémy v teoretické literatuře kurzu Didaktika fr. jazyka II)
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin (učebnice, pracovní sešity, metodické příručky)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin (zpracování portfolia, reflexe)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

TOMKOVÁ A.; SPILKOVÁ V.; PÍŠOVÁ M.; MAZÁČOVÁ N.; KRČMÁŘOVÁ T.; KOSTKOVÁ K.; KARGEROVÁ J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

PESCHEUX M. Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007.

TELLIER M.; CADET L. (dir.) Le corps et la voix de l’enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014.

ALEXANDRE D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris: ESF éditeur, 2011.

PERETTI A. de; MULLER F. Mille et une propositions pédagogiques. Paris: ESF éditeur, 2008.

DUVILLARD J. Ces gestes qui parlent. Paris: ESF éditeur, 2016.

PERRENOUD P. Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux: ESF éditeur, 1994.

LITTLE D.; DAM L.; LEGENHAUSEN L. Language Learner Autonomy: Theory, Practice and Research. Bristol: Multilingual Matters, 2017.

NORTH B. (coll.) Language Course Planning. Oxford: Oxford University Press, 2018.

BLANCHET P.; CHARDENET P. (dir.) Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2011.

MŠMT - Kompetenční rámec absolventa učitelství, 2023.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)

Vypracování portfolia podle požadavků vedoucího praxe. Portfolio lze po doplnění předložit znovu (jeden opravný pokus).

Splnění požadavků podle směrnice pro ped. praxe.

Aktivní účast na reflexi během semestru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK