PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika francouzského jazyka II - OPNF4F022A
Anglický název: Didactics of the French Language II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OENFF2109W, OPNF4F032A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Cílem předmětu je připravit studenty na samostatné vedení hodin včetně jejich plánování a zpětné evaluace. V návaznosti na předchozí předmět Didaktika francouzského jazyka I student rozvine své dovednosti pomocí analýz reálných výukových situací, navrhováním alternativních řešení a zpracováním vhodného didaktického materiálu. Důraz je kladen i na schopnost využít k přípravě a vedení hodin nástroje ICT a AI. Student si prohloubí znalosti a dovednosti v oblasti hodnocení, pochopí význam portfolia pro výuku jazyků. Seznámí se se základní teorií z oblasti výuky jazykových prostředků a řečových dovedností. Využit je i Kompetenční rámec absolventa učitelství (MŠMT 2023) - Plánování a příprava hodin, reflexe a autoevaluace výuky, hodnocení; příprava na souvislou praxi: hodnocení (prohloubení), observační metody na základě reálných situací (použití videa ve výuce k autoevaluaci a párové evaluaci); ICT ve výuce jazyků: historie zapojení ICT do výuky, role učitele a žáka při použití ICT, tvorba edukačního prostředí za pomoci ICT, kritický pohled na zapojení ICT do výuky jazyka; plurilingvismus a interkulturalita (prohloubení); řečové dovednosti a jazykové prostředky (teorie a praxe na základě zkušeností ze souvislé praxe).
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut (reaktivace základních konceptů z přednášky, propojení s předmětem Didaktika francouzského jazyka I)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina (vypraconání prakticky orientovaného úkolu, nejčastěji analýza dokumentu/učebnice/aktivity a sdílení se spolužáky)
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním tématům kurzu - ICT, akční přístup a místo jazykových prostředků/řečových dovedností v něm, struktura výukové jednotky atd.)
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin (příprava na projekt a praxe, analýza výukových situací a dokumentů)
Plnění průběžných úkolů a seminární práce (za semestr): 10 + 10 hodin (finalizace rozpracovaných úkolů ze seminární části (viz "příprava na cvičení") do portfolia; zpracování, reflexe a (auto)evaluace projektu/ů/prezentace výukové jednotky) 
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2e édition)

CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

ROBERT J.-P. (kol.) Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011.

COURTILLON J. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette FLE, 2003.

PUREN C. (coll.) Se former en didactique des langues. Paris: Ellipses, 1998.

HUVER E.; SPRINGER C. L’évaluation en langues. Paris: Didier, 2011.

GUICHON N. Vers l'intégration des TIC dans l'enseignement des langues. Paris: Didier, 2012.

NORTH B. (kol.) Language Course Planning. Oxford: Oxford University Press, 2018.

MŠMT - Kompetenční rámec absolventa učitelství, 2023.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

Přednáška - Týden 1-3 ICT ve výuce FJ v rámci akčně orientované výuky, mezinárodní kontext,  Týden 8-12 hodnocení, příprava hodin a jejich reflexe, práce s (pre-)komunikačními dovednostmi (propojení se seminární částí)

Seminární část - cyklus před praxemi : plánování hodiny, teorie a praxe jazykových prostředků v akčně orientované výuce

Týden 1 - struktura hodiny, výukové materiály, problematika cvičení a zadání

Týden 2 - otázky progrese a návaznosti ve vztahu k plánování od cílů

Týden 3 - gramatika a fonetika ve výuce FLE (akční kontext, zapojení ICT), slovní zásoba a pravopis ve výuce FLE (akční kontext, zapojení ICT)

Seminární část během praxí (týden 4-7) - příprava a analýza výukové jednotky a sekvence.

Seminární část - cyklus po praxích : reflexe výuky, teorie a praxe řečových/komunikativních dovedností v akčně orientované výuce

Týden 8 - specifika výuky na ZŠ na základě souvislé praxe

Týden 9 - reflexe výuky jazykových prostředků na základě zkušeností z praxí

Týden 10 - teorie a praxe produkce a recepce (úvod)

Týden 11 - teorie a praxe mediace (úvod)

Týden 12 - závěrečná evaluace, prezentace a evaluace aktivit

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)

Aktivní účast na seminářích (max. 2 absence).

Test z oblasti teorie řečových prostředků a jazykových dovedností (min 70%). Jeden opravný pokus.

Zpracování a prezentace výukové jednotky se zapojením ICT.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK