PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová biologie dítěte - OPBZ0B125C
Anglický název: Children developmental biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (02.01.2020)
Základní přehled vývoje lidského těla a funkce jednotlivých orgánových soustav a jejich vývoje v průběhu prenatální i postnatální ontogeneze. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi pohlavími. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu. Základní přehled vývoje dítěte a jeho jednotlivých etap, citlivých period v ontogenezi, vývoj motorických a bio-psychologických schopností v ontogenezi, problematika školní zralosti a pohlavního dozrávání u jednotlivých pohlaví. Jedná se o přednášky biologického modulu UZ, proto se studentů, vzhledem k přednášené problematice a minimální časové dotaci 12 hodin, předpokládají alespoň základní znalosti z biologie člověka a jistý přehled z genetiky typu co je DNA, k čemu slouží, co je dědičnost.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (02.01.2020)

Získat základní poznatky o stavbě těla a ontogenezi dítěte od narození do konce maturace, ale i základních aspektů prenatální ontogeneze důležitých pro zdravý vývoj postnatální.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (27.09.2023)

Vývojová biologie dítěte - bude 6 přednášek v případě online výuky (i s nahraným komentářem) - v prostředí Ms Teams 

MsTeams – Tým PEDF-Vývojová biologie dítěte 2023

- základní informace, přednášky, videa Lidské tělo, a další,

Link na MsTeams 

PEDF-Vývojová biologie dítěte 2023

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6b9p8Dc-tGfZUGzjUJZak92uVTC-KIM6e4iydBBzbq01%40thread.tacv2/conversations?groupId=e9740890-3f90-40c0-bb2c-e3e52307c250&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

dále pak rozšířené informace https://sites.google.com/view/biologielovka1/home literatura

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

https://sites.google.com/view/biologielovka1/home literatura a také presentace, také https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka

https://sites.google.com/view/vvojov-biologie-dtte/home:

 

PEDF-Vývojová biologie dítěte

budou zadány 2 úkoly s využitím přednášek a učebních textů a případně vhodných programů např. 3D Organon Anatomy – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat podle možností buď v MsTeams nebo výjimečně po dohodě i mailem (termín odevzdání je daný termínem v MsTeams). odevzdnání úkolů, není-li dohodou s vyučujícím stanoveno jinak, nahrazuje nadpoloviční účast jako podmínku k připuštění k zápočtovému testu. Účast na přednáškách se bude registrovat.

Jak mohou, a které, znalosti z anatomie pomoci z hlediska vaší budoucí profese–.- Přednášky, učebnice, filmy Lidské tělo BBC - 1, 2, 3, software;

Jak mohou, a které, znalosti ontogeneze člověka jsou podle vašeho názoru důležité pro zdravý vývoj dítěte, a jak mohou pomoci znalosti období pohladního dozrávání učiteli při práci s žáky/studenty–.- Přednášky, učebnice, filmy Lidské tělo BBC - 1, 2, 3, software;

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (10.09.2022)

MsTeams přednášky opory

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

Čuta M. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia Ingegra, Series Monografica. Svazek 4. Brno 2014. https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/viewFile/2419/1994

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

 

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

Aktuální presentace

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

Studijní opory

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (02.01.2020)

Základní změny ve stavbě těla od novorozence po adolescenta, významná růstové a vývojové fáze ontogeneze člověka.

Vývoj opěrně-pohybového systému člověka - vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému – komplexnost osifikace, vývoje svalů a dozrávání nervového systému

Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh

Dýchací systém - vývoj, stavba a funkce – vývoj dýchání u dětí

Trávicí soustava - základní stavba a funkce, změny po porodu, kojení, složky potravy.

Význam vývoje vylučovací a pohlavní soustavy - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození, možné poruchy a změny – možnosti prevence

Vývoj a základní stavba nervové soustavy a žlázách s vnitřní sekrecí - stavba, funkce a vývoj se zaměřením na CNS, řízení organismu, změny v průběhu dětství. Základní informace o hormonálním systému a hormonálním řízení růstu – funkce růstových hormonů, jejich poruchy a dopad na vývoj jedince

Vývoj motoriky a biologických předpokladů pro rozvoj učení a kognitivních schopností, problematika lehkých motorických poruch, mozkových disfunkcí a možná prevence

Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období

Genetické aspekty ontogeneze a základní problémy prenatálního období, "citlivá období" prenatálního vývoje, vrozené vývojové vady a příčiny jejich vzniku, genetické mutace

Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika

Postnatální předškolní: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, mladší dětství, genetické aspekty postnatální růstu – prevence vývojových poruch u předškolních dětí – např. luxace, motorické disfunkce

Postnatální vývoj – pozdní dětství a pohlavní maturace, střední a pozdní dětství a období maturace, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (10.09.2022)

Předmět je ukončen zápočtem, součásti zápočtu jsou:

Odevzdání dvou úkolů do MsTeams, resp. docházka na přednášku (blokovou výuku)  - povolena je 50 procentní neúčast (3 neúčasti ze 6)

  Zápočtový test - minimální hranice 50 % správných odpovědí, tedy nejméně 13 otázek z 26 musí být zodpovězeno správně. V pomínkách online režimu se zakončení předmětu řídí Deskriptorem, tedy odevzdání dvou. ale minimálně jednoho úkolu s dobrou kvalitou.

Zápočet má jeden termín a dva termíny opravné.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)

Všechny informace budou souhrně na PEDF-Vývojová biologie dítěte

možno i

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK