PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vizuální kultura, umění a vizuální gramotnost - OPBW1V125A
Anglický název: Visual Arts, Culture and Visual Literacy
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V118A
Je korekvizitou pro: OPBW1V131A
Je prerekvizitou pro: OPBW1V140A, OPBW1V150B, OPBW1V135A, OPBW1V143A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)
Kurs se zabývá mapováním socio-kulturního prostoru, v němž vznikají a jsou komunikovány kulturní artefakty, představuje dynamiku vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury. Zaměřuje se na vizuální umění v jeho současných podobách. Z perspektivy soudobých teoretických přístupů vizuálních studií a studia kultury je obsah kursu vztažen k problematice vizuální gramotnosti, diskurzivního pojetí výtvarné výchovy a obsahové doméně RVP ZV zaměřené na ověřování komunikačních účinků. Studenti jsou seznámeni se základními pedagogickými strategiemi, které rozvíjejí komunikační a interpretační dovednosti žáků, s důrazem na metodiku poskytování průběžné verbální zpětné vazby.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Po absolvování tohoto kurzu  budou studenti:

-rozumět a umět vysvětlit pojmy vizualita, vizuální kódy, intertextualita, vizuální kultura z perspektivy vizuálních a kulturálních studií

-rozumět a umět vysvětlit základní sémiotické pojmy- znak, semióza, denotace, konotace, mýtus, interpretace

-schopni provádět sémiotickou analýzu vizuálního sdělení (resp. sémantickou a kritickou interpretaci)

-rozumět základním výukovým strategiím rozvíjející interpretační dovednosti žáků

-rozumět  metodice poskytování verbální zpětné vazby v průběhu rozvíjení interpretačních dovedností žáků (učitelem, spolužáky, sebehodnocením)

-schopni vytvářet, třídit a přeskupovat vizuální portfolio k vybranému tématu a využívat jej ke své pedagogické činnosti

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Přímá výuka

Přednášky: 24h

 

Nepřímá výuka

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h

Samostudium literatury (za semestr): 10h

Práce se studijními materiály (za semestr): 10h

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12h

Příprava na zkoušku a zkouška:16h

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Základní studijní literatura 

Barthes, R. (2004). Mytologie. Praha: Dokořán.

Fulková, M. (2002). Když se řekne... vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, 42(4), 12–14.

Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H.

Mirzoeff, N. (2012). Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.

 

Doporučená studijní literatura

Bourriaud, N. (2004). Postprodukce. Praha: Tranzit.

Fišerová, Z. (2015). Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů (disertační práce). Dostupné z webových stránek Univerzity Karlovy: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/

Kitzbergerová, L., Makovský, M., Pastorová, M., Uhl Skřivanová, V., Šobáňová, P., & Vančát, J. (2019). Podkladová studie. Výtvarná výchova [online]. Dostupné z webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání:  http://www.nuv.cz/file/4302/

Onuscheck, M.; Marzano, R. J. & Grice, J. (2019).  The new art and science of teaching art and music. Bloomington: Solution Tree Press.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). In Opatření  ministra školství, mládeže a tělovýchovy,  kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.   Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56005/

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf

Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Sturken, M., & Cartwright, L. (2010). Studia vizuální kultury. Praha: Portál.

Zálešák, J. (2011). Umění spolupráce. Praha, Brno: edice VVP AVU, MUNI Press.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Kurz je veden formou přednášek  a návazných seminářů, ve kterých je vždy teoretické téma problematizováno v praktických cvičeních prohlubujících studentovu orientaci v problematice a jeho komunikačně interpretační dovednosti. Všechna cvičení studenti uspořádávají v portfoliu, jehož obhajoba je součástí kolokviální zkoušky. V průběhu celé výuky jsou aplikovány metody formativního hodnocení (modelové učení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, průběžná verbální zpětná vazba k vypracovávaným úkolům, a další).

V případě omezení prezenční výuky je kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.

Tato platforma je studijní skupinou využívána ke sdílení studijních materiálů a vypracovávaných úkolů v portfoliu i v případě prezenční výuky.

Odkaz na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aR2m8UsfEHJl0XqfNBQkRuk4CnTOovZ8bCNBsuUXMUIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d52230f-d91a-4415-8209-41d99db80914&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (21.02.2022)
  1. Vizualita, vizuální kultura, vizuální umění, vizuální studia
  2. Sémiotika, sémiotická analýza, interpretace
  3. Vizuální gramotnost a diskurzivní pojetí výtvarné výchovy
  4. Založení vizuálního portfolia a metody práce s jeho obsahy
  5. Výukové strategie pro rozvoj interpretační dovednosti ve VV
  6. Metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům při rozvoji jejich interpretační dovednosti
  7. Modelová hodina – interpretace vizuálního uměleckého díla ve třídním kolektivu, s důrazem na reflexi učitelské průběžné zpětné vazby a vrstevnické hodnocení
  8. Didaktická transformace vizuálních obsahů portfolia. Tvůrčí/materiálová interpretace
  9. Komentované prezentace studentských portfolií ve skupinách, odborná diskuse, vzájemná zpětná vazba,(editace, struktura, didaktické využití), sebehodnocení

V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

logolink:

  1. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

Průběžné plnění zadaných úkolů do portfolia.

Zkouška, kolokvium.

Odborná skupinová diskuse nad vypracovanými portfolii, které studenti vytváří během semestru.

Bude ověřována odborná terminologie a také schopnost tvůrčím způsobem pracovat s portfoliem - editovat, seskupovat a interpretovat jeho různorodý obsah.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK