PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předmět výtvarná výchova - OPBV3V025A
Anglický název: Art Education Subject
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V012A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V036A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Kurz seznamuje studenty s tradičními a aktuálními proudy ve výtvarné výchově a představuje jejich důležité osy. Zabývá se cíli ve výtvarné výchově a jejich kurikulárním zakotvením. Studenti si v průběhu semestru rozšiřují funkční slovník výtvarné výchovy, učí se rozumět důležitým dokumentům a odborným textům. Studují vybrané texty z teorie výtvarné výchovy. Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty, na pozadí historického vývoje ve dvacátém století, a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování. Oborová didaktika výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky) Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy Klíčové problematiky oborové didaktiky Důrazy současných pojetí oborové didaktiky Učitelovo pojetí výuky.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Příprava na výuku                                                                                                                                        

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 40 minut                                                               

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 50 minut                                                                     

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin                                                                                     

Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin                                                                            

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin                                                                                                                                                                                                                                                                

Plnění předmětu                                                                                                                            

Seminární práce: 10 hodin                                                                                                                                                                                                               

Příprava na zkoušku a zkouška: 15 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.  
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7. 
 
BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 
MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007  
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. 
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.  
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. 
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. 
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/ 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 


Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

    Oborová didaktika výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje

    Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky)

    Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy

    Klíčové problematiky oborové didaktiky

    Důrazy současných pojetí oborové didaktiky

    Učitelovo pojetí výuky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Aktivní účast v seminářích (min 75 % docházka)

test / ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK