PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe RJ s reflexí - OPBR4R042A
Anglický název: Assistance Teaching Practice in Russian Language
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (31.07.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s výukou ruského jazyka a prací učitele v reálném školním prostředí základní a střední školy a dále rozvinout reflektivní a sebereflektivní dovednosti studenta. Studenti reflektují výukový proces i veškeré další činnosti učitele, zejména se zaměřují na způsoby individualizace výuky, práce se žáky s různými speciálními potřebami. Studenti se rovněž podílejí na práci asistenta pedagoga, např. při skupinové, párové či individuální práci žáků ve třídě, na organizaci přípravy žáků na různé soutěže, při práci v rámci projektové výuky apod. O svých poznatcích vedou studenti diskusi jednak přímo ve škole s fakultním učitelem, jednak na reflektivních seminářích s vyučujícím v rámci seminářů na fakultě.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Celková časová zátěž studenta 55,5
Odpovídající množství kreditů 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
   
Přímá výuka  
Cvičení: 0
Praxe: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
 
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (12.12.2022)

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť. Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede.. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-5075-3.

SWIERKOSZOVÁ, J. Kooperace učitele s asistentem pedagoga – edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-557-7.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 2007.

UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (17.01.2023)

Hospitace v hodinách ruského jazyka

Asistence učitele při přípravě na výuku

Asistence učitele při výuce

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (16.01.2024)

Popis praxe:

Student má za úkol jednak sledovat výukový proces, jednak všestranně pomáhat učiteli v jeho činnosti. Student hospituje v hodinách ruského jazyka a přímo v hodině vše zaznamenává do hospitačního archu - viz formulář v moodle kurzu, asistence učiteli spočívá v pomoci při přípravě (vyhledávání textů, obrázků, videí, tvorba křížovek či jiných doplňkových materiálů, oprava testů a domácích úkolů) i při vlastní realizaci výuky (pomoc s plněním zadání slabším žákům, zejména při párové a skupinové práci dohled na realizaci úkolu žáky, číst texty k poslechu atd.). Tyto činnosti student reflektuje jednak s fakultním učitelem přímo ve škole, jednak na společných reflektivních seminářích na fakultě.

Požadavky ke splnění praxe:

1) Před nástupem na praxi student absolvuje moodle kurz Proškolení studentů před pedagogickými praxemi – https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060, Heslo: BezpecnaPraxeN

Po splnění si student vytiskne osvědčení o absolvování kurzu a to vloží do portfolia.

2) Rozsah praxe

A) Každý student odhospituje minimálně 5 hodin výuky ruského jazyka, přičemž z každé hodiny pořídí hospitační záznam (formulář viz moodle).

B) Zúčastní se min. 5 hodin výuky, v nichž bude asistovat učiteli nebo žákům. Ke každé této hodině sepíše reflexi průběhu hodiny i vlastní činnosti v hodině v rozsahu cca 1/2 stránky.

C) Zrealizuje min. 6 dalších souvisejících činností v rámci přípravy učitele na hodinu, tedy např. vyhledávání vhodných textů, obrázků, videí, tvorba křížovek či jiných doplňkových materiálů, oprava testů a domácích úkolů, dle pokynů a požadavků učitele. Rovněž ke každé této činnosti student napíše stručnou reflexi.

Podíl činností z bodů B a C může být po dohodě s vyučujícím upraven, záleží na možnostech školy. 

D) Po ukončení praxe student sepíše závěrečnou, celkovou, shrnující reflexi celé praxe - jak probíhala, co se mi líbílo, nelíbilo, co se mi dařilo/nedařilo atd.

Veškeré materiály a reflexe student vloží do svého portfolia, které odevzdá vyučující v tištěné podobě. Nic netřeba přepisovat na počítači, pokud budete mít např. hospitační záznamy a reflexe psané rukou, vložíte tyto originály do portfolia, netřeba přepisovat!

Doporučuji tvořit portfolio z praxe formou pedagogického deníku.

3) Termín splnění a odevzdání portfolia – Oborová praxe není nijak časově vymezena, záleží tedy spíše na domluvě mezi vyučujícím a studentem dle možností obou stran, splnit povinnosti a odevzdat portfolio lze kdykoli, max. však do 7. 5. 2024. Pokud bude portfolio neúplné nebo nebude v náležité kvalitě, může vyučující portfolio studentu buď vrátit k dopracování či dokonce portfolio v takové podobě odmítnout, vyhodnotit jako nesplněné, což je důvodem pro neudělení zápočtu.

Portfolio bude obsahovat:

  1. osvědčení o absolvování moodle kurzu,
  2. přehled činností - tabulka v moodlu, v níž bude zaznamenán přehled všech činností - odhospitované hodiny, hodiny, v níž jste asistovali, přehled dalších souvisejících činností. tento list bude opatřen podpisem vyučujícího z příslušné školy, čímž stvrzuje splnění,
  3. reflexe všech dílčích činností,
  4. souhrnná reflexe celé praxe.

Podmínky pro udělení zápočtu:

1) absolvování praxe a splnění všech zadání viz výše,

2) odevzdání kvalitně zpracovaného portfolia nejpozději do 7.5.2024,

3 aktivní diskuse na reflektivních seminářích k oborové praxi na fakultě, toleruji se maximálně 3 absence za semestr.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (03.08.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7722

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK