PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifika práce s dětmi s odkladem školní docházky - OPB03N602A
Anglický název: Specifics of Work with Children with Postponement of School Attendance
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / 20 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Niková
Prerekvizity : OPB03N401A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
Cílem kurzu je seznámit studenty s diagnostikou a vzděláváním dětí s odkladem školní docházky. Získat orientaci o školní zralosti a školní připravenosti. Obsahem kurzu je diskuze nad vysokým počtem dětí s OŠD, pedagogická diagnostika, individuální podpora dětí s OŠD, přístupy a metody podpory dětí s OŠD (např. metoda HYPO apod.) atd.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
Cílem kurzu je seznámit studenty s diagnostikou a vzděláváním dětí s odkladem školní docházky.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)

Vyčíslení studijní zátěže 4 kredity - celkem 120 h. Z toho

Přímá výuka:  24  

Samostudium literatury (za semestr)   15

Práce se studijními materiály (za semestr)  20  

Plnění prubeznych úkolů (za semestr)    20

Seminární práce     25

Příprava na zápočet  16

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. iii, 100 stran. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0793-9.

DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-359-8.

KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2003.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D&H, 1998. ŠULOVÁ, L. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 142 stran. ISBN 978-80-262-1092-4.

PUGNEROVÁ, Michaela a Ivana DUŠKOVÁ. Z předškoláka školákem. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0573-1.

SYSLOVÁ, Zora, KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a FIKAROVÁ, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 125 stran. ISBN 978-80-262-1324-6.

VERECKÁ N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha, Lidové noviny 2002. ISBN 80-7106-474-2.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)

Témata:

1) Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti.

2) Odklady školní docházky v českém vzdělávacím systému

3) Spolupráce MŠ, ZŠ a rodiny ve vztahu k dítěti s OŠD.

4) Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání.

5) individuální podpora dětí s OŠD, přístupy a metody podpory dětí s OŠD (např. metoda HYPO).

6) Diskuze nad problematikou OŠD a sdílení zkušeností z praxe (vysoké počty dětí s OŠD, poruchy učení, způsoby hodnocení dětí, výstupy předškolního vzdělávání, domácí vzdělávání, zahájení povinného vzdělávání v MŠ v pěti letech, povinný předškolní ročník, přípravná třída atd.).

 

Podmínky zakončení předmětu - český znakový jazyk
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
Předmět je zakončen zápočtem. Jeho udělení je podmíněno splněním seminární práce a dílčích úkolů v Moodle prostředí. Součástí udělení zápočtu je i účast na závěrečném setkání a sdílení zkušeností z pedagogické praxe.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.02.2024)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8734
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK