PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení - OKNI3I025A
Anglický název: Teaching approaches to computational thinking development
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Prerekvizity : OKNI3I015A
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)
Hlavní pozornost bude věnována konceptu informatické myšlení a didaktickým způsobům, jak informatické myšlení žáků rozvíjet na ZŠ a SŠ. Problematika informatického myšlení v kontextu se vzděláváním je řešena na celém světě, zabývají se jím nejen ministerstva školství, vzdělávací instituce, ale i celosvětové asociace zaměřené na počítačové obory a informatiku. V předmětu budou analyzovány ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení, přičemž bude využito zkušeností nejen z České republiky, ale i ze zahraniční. Důraz bude kladen i na mezioborové (mezipředmětové) kontexty. Předmět se zaměří na tato témata: (1) Pojem informatické myšlení v kontextu s pojmy algoritmické myšlení, logické myšlení, učení se programování. Co není informatické myšlení. (2) Teoretická východiska pro metodické přístupy rozvoje informatického myšlení. Informatické myšlení a nástroje, aplikace a soubor dovedností. Informatické myšlení jako jazyk, jako automatizace abstrakcí, jako kognitivní prostředek. Informatické myšlení v kontextu bez programování počítače. Kolaborativní dimenze informatického myšlení. (3) Ukázky a jejich didaktický rozbor. (4) Návrhy pro vzdělávací praxi (STEM, AI, aj.). Pozornost je věnována i zjištěním výzkumů o informatickém myšlení žáků ZŠ a SŠ.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

Metodická opora v moodle (link a přístup bude studentům sdělen na první lekci)

V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM.

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut

Samostudium literatury (za semestr) – 15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 30 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce – 20 hodin

Příprava na zápočet – 5 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin

Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

ATIENO, Loice Victorine, Richard Kwabena Akrofi Baafi and Turcsanyi-Szabo Marta. (2020) Are Computational Thinking Skills Measurable? An Analysis. International Conference on Applied Informatics (2020).

BATI, K. (2018) Computational Thinking Test (CTT) for Middle School Students. In: Mediterranean Journal of Educational Research, Issue 23, Year 2018. DOI: 10.29329/mjer.2018.138.6

BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., KAMPYLIS, P., DAGIENĖ, V., WASTIAU, P., ENGELHARDT, K., EARP, J., HORVATH, M.A., JASUTĖ, E., MALAGOLI, C., MASIULIONYTĖ-DAGIENĖ, V. and STUPURIENĖ, G., Reviewing Computational Thinking in Compulsory Education, Inamorato dos Santos, A., Cachia, R., Giannoutsou, N. and Punie, Y. editor(s), Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-47208-7, doi:10.2760/126955, JRC128347

CURZON, P. et al. (2014) Developing computational thinking in the classroom: a framework. CAS, 2014.

DENNING, P.J. (2017) Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, JUNE 2017, 60(6), pp. 33-39.

GOODE, J., MARGOLIS, J. (2011) Exploring Computer Science: A Case Study of School Reform. ACM Transactions on Computing Education, July 2011, 11(2), 2.

HUMPHREYS, S. et al. (2015) Computational thinking. A guide for teachers. CAS, 2015.

CHEN, G., SHEN, J., BARTH-COHEN, L., JIANG, S. (2017) Assessing elementary students’ computational thinking in everyday reasoning and robotics programming. In Computers & Education, 109, pp. 162-175.

IOANNIDOU, A., BENNETT, V., REPENNING, A., KOH, K.H. (2011) Computational Thinking Patterns. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Section 7: Technology Research symposium “Merging Human Creativity and the Power of Technology: Computational Thinking in the K-12 Classroom”, 2011.

KELLEHER, C., PAUSCH, R. (2007) Using Storytelling To Motivate Programming. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, July 2007, 50(7), pp. 58-64.

LESSNER, D. (2014) How do we translate computational thinking into Czech? Journal of Technology and Information Education 1/2014, Volume 6, Issue 1. Časopis pro technickou a informační výchovu ISSN 1803-537X

National Research Council (2009) Report of a Workshop on The Scope and Nature of Computational Thinking. Committee for the Workshops on Computational Thinking. National Academy of Science. Washington, DC: The National Academies Press, 2009.

Palts, Tauno & Pedaste, Margus. (2020) A Model for Developing Computational Thinking Skills. Informatics in Education. 19. 113-128. 10.15388/infedu.2020.06:

PAPERT, S. (1993) Mindstorms. Children, Computers, And Powerful Ideas. Basic Books, 1980, 1993.

SELBY, C.S., WOOLLARD, J. (2013) Computational Thinking: The Developing Definition. Available at

SHUTE, V.J., SUN, C. & ASBELL-CLARKE, J. (2017). Demystifying computational thinking. In: Educational Research Review, 22(1), 142-158. Elsevier Ltd. Retrieved August 29, 2019 from https://www.learntechlib.org/p/204418/.

WERNER, L., DENNER, J., CAMPE, S. (2012) The Fairy Performance Assessment: Measuring Computational Thinking in Middle School. SIGCSE’12, February29–March 3, 2012 Raleigh, North Carolina, USA. ACM, 2012.

WING, J. (2006) Computational thinking. IN: Communications of the ACM, 2006, 49, pp. 33-36.

YADAV, A., STEPHENSON, HONG, H. (2017) Computational Thinking for Teacher Education. In COMMUNICATIONS OF THE ACM, APRIL 2017, 60(4), pp. 55-62.

 

literatura z digitální knihovny UNESCO, ACM, IFIP, CONSTRUCTIONISM CONFERENCES

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

Téma 1: Pojem informatické myšlení

Téma 2: Teoretická východiska pro metodické přístupy rozvoje informatického myšlení

Téma 3: Složky informatického myšlení a jejich didaktický rozbor

Téma 4: Vybrané metodické přístupy k informatickému myšlení

Téma 5: Informatické myšlení v dalších vzdělávacích oborech

Téma 6: AI a informatické myšlení

Téma 7: Dá se měřit úroveň informatického myšlení?

 

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.

Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.

Vypracování ukázky metodického přístupu k rozvoji informatického myšlení na ZŠ/SŠ. Ukázka bude prezentovaná na poslední lekci.

KZ má tři termíny.

Studijní opory -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

Metodická opora v moodle (link na moodle kurz a přístup bude studentům sdělen na první lekci).

V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK