PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mateřská škola jako instituce - OKN03U106B
Anglický název: Kindergarten as an Institution
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Jan Maginec
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Je prerekvizitou pro: OKN03U204B
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším sociálně-ekonomickém a legislativním kontextu.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

BEČVÁŘOVÁ, Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: https://archiv-nuv.npi.cz/ae/men/14%20-%20Klima%20skoly-1_revize.pdf.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.

SYSLOVÁ, Z. & kol. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwers, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8.

TROJAN, V. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.

TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.

TRUNDA, J. & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

TRUNDA, J. & R. ČAPEK. Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.      Úvod do předmětu, seznámení se strukturou a východisky.

2.      Mateřská škola jako organizace, instituce a pospolitost.

3.      Základní manažerské funkce.

4.      Vztah mateřské školy a veřejnosti.

5.      Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy.

6.      Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele.

7.      Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce.

8.      Právní problémy předškolního vzdělávání.

9.      Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání jako nástroj řízení pedagogického procesu.

10.    Tvorba a implementace školního vzdělávacího programu.

11.    Výchovně vzdělávací proces v alternativním pojetí.

12.    Mise, vize, strategie školy a cesta k jejímu naplňování.

13.    Autoevaluace školy a hodnocení výchovně-vzdělávacích procesů.

14.    Aktuální problémy mateřských škol.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který student získá za seminární práci v rozsahu 4 NS na vybrané téma týkající se řízení mateřské školy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK