PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Psycholinguistics - OEBCC1701Z
Anglický název: Introduction to Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 5 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Třída: Předměty v angličtině - bc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata; mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika; řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování; jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení; akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

No previous knowledge required.

Literatura - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

de BEER, C. – M. CARRAGHER – K. van NISPEN – K. HOGREFE – J. P. de RUITER – M. L. ROSE. How Much Information Do People With Aphasia Convey via Gesture? American journal of speech-language pathology, 2017, vol. 26, no. 2, 483–497.

FERNÁNDEZ, Eva M. a CAIRNS-SMITH, Helen. Fundamentals of Psycholinguistics. Malden, Oxford: Willey-Blackwell. 2011. 

CHEJNOVÁ, P. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum, 2016. 

CHEJNOVÁ, P. CHEJNOVÁ Pavla. Development of Syntactic Competence in a Czech Child. Praha: PedF UK, 2019. 

FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. 

FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. 

INGRAM, J. C. L. Neurolinguistics: an introduction to spoken language processing and its disorders. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

JANECKA, M. (2021). The relationship between speech and gestures in persons with aphasia: Evidence from the Czech perspective. Topics in Linguistics, 22(1), 1–14.

KENDON, A. Gesture: Visible Action as Utterance. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

TEASELL, R. Aphasia and Apraxia. London, Ontario: Parkwood Institute, 2016.

WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017.

WHITWORTH, A. – J. WEBSTER – D. HOWARD. A cognitive neuropsychological approach to assessment and intervention in aphasia: a clinician’s guide. Hove/New York: Psychology Press, 2002.

 

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

Individual reading and work in the seminar. Written work on one of the topics covered in the course. Attendance. 

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

1. specifics of the psycholinguistic approach to the analysis of linguistic phenomena, psycholinguistic paradigms

2. specifics of natural human language x animal means of communication, human adaptation to language

3. mental structures of the individual connected with speech activity: mental encyclopedia, mental lexicon

4. mental structures of the individual connected with speech activity: mental grammar

5. human communication procedure, the mental process of text production and perception and its modelling

6. speech disorders, dysphasia and aphasia

7. acquisition of the mother tongue: stages, development of pronunciation, characteristics of the first lexicon

8. acquisition of the mother tongue: sequence of acquisition of grammatical categories of flexible words, characteristics of the first syntactic constructions

9. learning a foreign language, bilingualism in different concepts

10. language and thought, linguistic relativism x universalism

11. metaphor as a manifestation of the economy of thought, cognitive linguistics

12. non-verbal means of communication, sign language 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK